Escrocii isi ademenesc victimele trimitandu-le SMS-uri prin care ii anunta ca au castigat premii in bani si bunuri.
Salajenii primesc mesaje prin care sunt anuntati ca au castigat bani si bunuri. Cine cade in plasa escrocilor le incarca pur si simplu cartela de telefon sau conturile bancare.
De cateva zile, salajenii sunt asediati cu SMS-uri primite de pe numere de Cosmote care-i anunta ca au castigat sume in bani sau produse electronice. Teparii isi incearca norocul la diverse numere de telefon, doar o cadea cineva in plasa. De exemplu, posesorul cartelei 0764560517 incear-ca de zor sa faca rost de fraieri printre posesorii de telefoane mobile.
CUM DECURGE PRACTIC TEAPA
In mesaj suntem anuntati ca am castigat un premiu de 10.000 de euro din partea firmei Coca-Cola si o plasma TV. Pentru revendicarea premiului, trebuie sa sunam la numarul de telefon indicat pentru detalii. Si, curiosi din fire, am sunat. Persoana care ne-a raspuns, ne-a informat ca, pentru a intra in posesia premiului trebuie “doar” sa cumparam o cartela Cosmote de minimum 20 de euro si sa trimitem codul de reincarcare pe numarul de telefon care ne-a contactat. Pe langa aceste detalii, “binefacatorul” ne da un numar de cont in care ne vor fi virati banii, pe care se presupune ca i-am castigat, dar asta numai dupa ce cumparam cartela. Cei 20 de euro ar reprezenta tariful pentru firma de curierat care ne va trimite plasma prin posta. Intrebat despre ce firma este vorba, persoana de la telefon nu ne-a putut preciza nici macar o firma de curierat. Curios este faptul ca persoana in cauza este foarte bine informata si cunoaste detalii pe care numai operatorii de telefonie mobila ar trebui sa le stie. De exemplu, persoana cunoaste detalii despre tipul de contract pe care-l ai cu firma de telefonie mobila, nume si CNP. Si modul de abordare este unul elevat si plin de convingere, iar daca nu esti vigilent, risti sa cazi in capcana. Persoanele care raspund la numerele de telefon indicate in mesaj sunt foarte insistente, iar daca nu raspunzi la mesaj, vor mai incerca sa te contacteze si ziua urmatoare cu alte detalii.
COSMOTE SOLICITA RECLAMAREA “MESAJELOR -CAPCANA”
Reprezentantul firmei Cosmote, Cezar Bratu, ne informeaza ca asemenea revendicari nu sunt facute de firma Cosmote si sunt considerate “tepe”. Cezar Bratu spune ca mesajele venite din partea Cosmote sunt trimise de pe un numar de mobil care se termina obligatoriu in 1234. Cosmote solicita reclamarea acestor mesaje-capcana, spunand ca mesajele cu revendicare de premii circula de peste un an in Romania, cu diverse tipuri de Ipremii” si “premianti”.
PREMII DE LA COCA-COLA
Reprezentantul firmei Coca-Cola, Stefan Stroe, spune ca “baietii” cu ofertele suna clientii profitand de faptul ca firma “Coca-Cola” desfasoara o promotie si solicita, de cele mai multe ori, reincarcarea unor cartele pre-pay. Pe langa solicitarea de reincarcarea de cartele, persoanele mai solicita depunerea in cont a unei sume de bani, care ar reprezenta contravaloarea serviciilor de transport pentru bunurile castigate. Stefan Stroe precizeaza ca numarul reclamatiilor care vin zilnic din partea pagubitilor se ridica la 9-10. El a mai dezvaluit si un alt mod de operare specific “teparilor”. Astfel, un client a fost sunat pe telefonul mobil de catre o persoana care s-a recomandat a fi reprezentantul unei firme de telefonie mobila si care i-a comunicat mai multe date personale, promitand un castig daca tasteaza mai multe coduri. Victima a incarcat astfel conturile a sase cartele cu cate 50 de euro fiecare.
Aproape 10.000 de sesizari in urma tepelor
In urma sesizarilor clientilor, in reteaua Orange au fost blocate aproximativ 6.000 de numere confirmate cu activitate de racolare “clienti”, iar la Vodafone, in ultimele 11 luni au fost blocate peste 2.900 de cartele. Reprezentantii Cosmote nu au dorit sa comunice numarul cartelelor blocate si nici numarul plangerilor primite de la clienti. Claudiu Silaghi, directorul Comisariatului pentru Protectia Consumatorului Salaj spune ca practicile cu tepele pe mobil sunt mai vechi, iar cei care le practica profita de naivitatea persoanelor pentru a le lua banii. S-au depus reclamatii, dar, potrivit lui Claudiu Silaghi, pagubitii sunt indrumati catre Politie, Protectia Consumatorului neavand compe-tenta in aceste cazuri. Inspec-toratul Judetean de Politie nu a oferit un raspuns legat de cazuistica.