Firmele locale de taxi au anuntat ca incepand de ieri zalauanii scot mai multi bani din buzunare daca vor o calatorie cu taxi-ul. Daca pana sambata tariful era de doi lei pe kilometru, indiferent ca era zi sau noapte, de ieri tariful este de 2,4 lei pe kilometru pe timp de zi, iar pe timp de noapte (intre orele 22.00 si 06.00) tariful este de 2,5 lei pe kilometru.

Temeri mari ca se rareste clientela
In legatura cu aceasta majorare, parerile reprezentantilor operatorilor locali sunt impartite. Spre exemplu, Dumitru Milas, asociat al firmei Gold Taxi, considera ca „aceasta majorare era necesara, deoarece au crescut preturile la carburanti si la piese”. „Nu am schimbat tari-fele de foarte mult timp, cred ca de vreo 3 ani, deci masura era necesara, desi cresterea de pret este putin prea mare. Sunt sigur ca in proportie de 80 la suta o sa ne afecteze clientela, care oricum era slaba. Eu nu as fi fost de acord cu majorarea tarifelor acuma, ci undeva in luna ianuarie, februarie dupa ce vedem cum sta treaba si cu accizele, insa majoritatea decide, iar noi ne-am suspus majoritatii”, a concluzionat Milas.
Administratorul firmei de taxi Favorit spune ca, „intr-adevar, era necesar sa se majoreze tarifele, desi se putea opta pentru un pret mai mic”. „Motivul pentru care sunt de acord sa marim putin tarifele este dat de faptul ca s-au scumpit carburantii si ca mergem destul de mult in gol. De exemplu, cand mergem la comanda, de acolo ne intoarcem cu gol pana la statia de taxi din centru sau din alte locuri. Oricum, clientela o sa ne fie afectata 100 la suta. Mergea prost si pana acuma. Macar speram sa nu mai mergem pe pierderi asa mari daca tot se mareste pretul. Personal am fost de acord, dar fiind firma mica, mai mult ne-am supus majoritatii”, a precizat reprezentantul „favoritilor”.

Semaforizarea inteligenta contribuie din plin
Din discutiile purtate cu taximetristii care stationau langa statuia lui Wesselenyi, am constatat ca acestia sunt de acord cu punctele de vedere ale sefilor pentru care lucreaza. Soferul care conduce taxiul firmei Favorit ne-a spus ca „desi merge slab treaba, trebuia sa se mareasca putin tariful”. „De patru ani avem aceleasi preturi, chiar daca motorina s-a scumpit in ultimii ani. Inainte faceam 10, 11 milioane, dar acum nu mai ajung la banii aceia. La saracia care e, noul tarif mi se pare corect”, a sustinut soferul. Acesta se mai plange si ca de la punerea in functiune a semafoarelor „inteligente”, misiunea taximetristilor a fost complicata, in conditiile in care sunt pusi in situatia de a opri mult mai des in asteptarea culorii verzi. Iar acest lucru se traduce in cresterea cu doi litri a consumului zilnic de carburanti.

Daca e bine sau rau se va vedea in perioada urmatoare
Un sofer al firmei Pro Taxi, a spus ca „trebuie sa isi scoata cumva combustibilul si uzura masinii”. „Aceasta majorare o sa se simta putin, dar nu e mult, la 10 ore pe zi cat lucrez. Pana acuma am avut in toate zilele la fel de multi clienti, insa de acuma nu stiu, probabil ca o sa se schimbe lucrul acesta”, a concluzionat taximetristul. Un taximetrist de la Gold Meses ne spune ca nu considera ca era necesara cresterea de pret. „Zic ca o sa mergem in jos, o sa avem clienti si curse mai putine. Vinerea si sambata seara avem clienti mai multi, in restul saptamanii e la fel in toate zilele. Oricum, trebuia facuta o sedinta cel putin intre firme, care nu s-a facut. Pe noi nu ne-a intrebat nimeni. Se putea lasa tariful la 2,2 lei, pentru ca un leu in plus la o cursa il simte clinetul”, opineaza soferul. Singurul taximetrist cu care am vorbit si care a fost in totalitate de acord cu masura luata a fost de la firma Euro-Vip. Acesta sustine ca „pretul trebuia sa fie undeva la 3,5, 4 lei, atat era rezonabil”. „Din 2009 e acelasi pret, iar combustibilul a crescut de 4 ori. Acum patru ani, la 1,69 pe kilometru faceam mai multi bani, aveam 30, 60 de curse pe zi, acuma abia ajung la 15 curse”.

Zalauanii spun ca vor circula gratis, pe jos
In general, zalauanii circula cu taxiul destul de rar. Unii dintre cei pe care i-am intrebat vineri in legatura cu cresterea tarifului sustin ca la cat e de mic orasul, pretul este prea mare. Spun ca vor merge pe jos. „Macar mai facem miscare”, sustine unul dintre cei intervievati.
La nivelul municipiului exista 276 de taxiuri, 267 dintre acestea pentru transportul de persoane, iar celelalte pentru transportul de bunuri. Municipalitatea a anuntat ca nu are de gand sa elibereze autorizatii noi, ba mai mult, ca va reduce numarul taxiurilor pana la limita de patru taxiuri la 1.000 de locuitori, dat fiind faptul ca populatia Zalaului a scazut.