Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, caută variante pentru a inlocui taxa de poluare. Un lucru este cert: nu scăpăm.
După ce Curtea de Justiţie a Uniunii Europene din Luxembourg a declarat actuala taxă auto de primă inmatriculare ca fiind nelegală, Guvernul are in plan mai multe variante pentru modificarea ei. Actuala taxă de primă inmatriculare nu este in conformitate cu prevederile UE din cauză că se descurajează doar punerea in circulaţie a maşinilor cumpărate din alte state membre, fără a descuraja punerea in circulaţie a unor maşini similare cumpărate din ţară.
Taxa ar putea fi plătită o singură dată, fiind aplicată tuturor maşinilor aduse in ţară de la data de 1 iulie 2008. Valoarea taxei ar scădea cu aproximativ 30 la sută in cazul in care va fi varianta propusă de Executiv. Intrarea in vigoare a acestei variante inseamnă insă şi o gaură de 750 de milioane de euro in bugetul statului, care ar trebui să returneze banii incasaţi in perioada 2008-2011, restituirile urmand să fie făcute pe parcursul mai multor ani fiindcă nu există posibilitatea restituirii intr-o singură tranşă din bugetul actual.
O altă variantă analizată de Executiv este cea a unei taxe anuale care ar urma să fie plătită de toţi proprietarii de autovehicole, fiind mai degrabă o taxă pentru posesie. Această variantă este de fapt o idee mai veche a ministrului Mediului, Laszlo Borbely, urmand ca proprietarii de maşini să achite taxa anual in funcţie de gradul de poluare trecut in cartea autoturismului.
Sălajul a dat tonul acţiunilor in instanţă pentru a scăpa de taxa auto, pană in decembrie 2010 peste 500 de dosare au fost depuse, peste 150 dintre acestea fiind soluţionate inainte de sfarşitul anului, proprietarii avand posibilitatea inmatriculării autoturismelor fără a mai plăti taxa. In prezent pe rolul instanţelor de judecată din intreaga ţară, sunt peste 40 de mii de dosare care contestă acestă taxă.