Chiar daca se preconizeaza o reducere de 25 la suta a taxei auto, aplicarea acesteia duce la prabusirea pietei de masini second-hand.
Noua taxa de poluare a fost promulgata de presedinte si in maximum 15 zile de la promulgare trebuie sa intre in vigoare. Cum afecteaza aceasta taxa piata vanzarilor de masini si, mai ales, pe cumparatorul salajean – sunt cateva intrebari la care am cautat raspuns.
Poluatorul plateste
Taxa de poluare a fost instituita pe baza principiului „poluatorul plateste”, iar ministrul Laszlo Borbely a declarat ca aceasta lege nu va mai fi discretionara si se aplica tuturor proprietarilor de masini. Astfel, noua lege privind taxa pe emisiile poluante provenite de la autovehicule se aplica pentru orice masina mai veche de cinci ani si se va achita in functie de vechime, capacitatea cilindrica si coeficientul de poluare.
Taxa va fi platita o singura data, atat pentru masinile noi, cat si pentru cele second-hand care sunt inmatriculate pentru prima data in Romania. Pentru masinile inmatriculate inainte de 2007, taxa de poluare este achitata de catre cumparator la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate.
Una dintre prevederile taxei este si reducerea cu 25 la suta in raport cu vechea taxa de poluare, aplicata din iulie 2008. Astfel, daca taxa de poluare platita de proprietarul masinii incepand cu data respectiva este mai mare decat rezulta din aplicarea noii legi, contribuabilii pot solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa. Cei care constata aceasta diferenta, se pot prezenta la ghiseele organelor fiscale competente pentru a solicita restituirea Cum se calculeaza noua taxa de poluare
Potrivit noii legi, taxa se calculeaza pe baza unor criterii precum tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de dioxid de carbon, norma de poluare, dar si uzura masinii. O Dacie Logan din 2006 cu motor de 1,4 litri, 75 de cai putere si Euro3, poti s-o achizitionezi la un pret de 3.000 de euro, insa surpriza apare la inmatriculare, cand vei plati o taxa de poluare de 1.200 de euro, aproximativ jumatate din valoarea masinii. Tragedia apare la modelele de Dacia mai vechi, dinainte de anul 2000, care se vand la preturi de pana in 500 de euro, insa pentru care taxa de poluare poate ajunge chiar si la 3.500 de euro. Daca vrei sa cumperi un Volkswagen Passat din 2006, cu un motor cu o capacitate cilindrica de 1.896 centrimetri cubi si Euro 4, atunci te poti considera norocos ca platesti putin sub 1.000 de euro ca taxa de poluare.
Chiar daca pe canalele oficiale s-a perpetuat ideea reducerii taxei cu 25 la suta fata de prevederile legale precedente, cei care au vrut sa-si achizitioneze o masina second-hand s-au grabit sa o faca pana la intrarea in vigoare a noii taxe, in speranta ca nu o vor mai achita. Cei mai fericiti sunt proprietarii de masini de epoca, dar si cei care si-au inmatriculat masinile din 2007 incoace, pentru ca ei sunt exceptati de la aplicarea noii taxe.
Piata auto la cheremul taxei de poluare
In ultimii patru ani, piata auto a suferit fluctuatii importante atat la vanzarile de masini noi, cat si la cele second-hand, fie ca erau aduse din strainatate, fie ca au fost rulate in tara. Instabilitatea pietei s-a datorat taxei de poluare, atat in varianta veche, cat si in cea recent adoptata.
Pe sectorul de vanzare a masinilor noi declinul a inceput inca din 2008, dupa un an de crestere spectaculoasa a pietei. In doua luni ale anului 2008, respectiv ianuarie si august, s-a inregistrat varful vanzarilor, cu aproape 30.000 de masini noi lunar. Insa acelasi an inregistra si declinul acestui sector, cele mai slabe luni insumand 2.000 de masini noi vandute. Din ianuarie 2008 pana in ianuarie 2010, piata masinilor noi a inregistrat o cadere abrupta, ajungand la o oarecare stabilitate abia in a doua jumatate a anului 2011.
Piata de masini second-hand din import a suferit, de asemenea, mari fluctuatii, dar s-a situat peste volumul vanzarilor de masini noi, in ultimii patru ani. Din cauza taxei auto din decembrie 2008, in lunile anterioare aplicarii taxei s-a inregistrat maximul numarului de inmatriculari din aceasta perioada de referinta, iar in luna urmatoare, respectiv ianuarie 2009, s-a atins cel mai mic nivel al inmatricularilor. Specialistii spun ca din ianuarie 2011 taxa auto si-a atins scopul si a limitat intrarile de masini second-hand din strainatate, iar din luna iulie a anului trecut vanzarile s-au mentinut la acelasi nivel ca pe piata de masini noi.
In schimb, piata de masini second-hand rulate in tara a cunoscut o oarecare stabilitate in ultimii patru ani. Acest lucru insa s-a schimbat in ultimele luni ale anului 2011, odata cu vehicularea prevederilor noii taxe de inmatriculare. Aici s-a inregistrat, in luna decembrie 2011, un record al tranzactiilor de masini rulate in tara. Prognozele analistilor pietei auto, dupa intrarea in vigoare a noii legi, sunt sumbre: piata masinilor mai vechi de cinci ani se va prabusi, iar cei care au dorit sa vanda sau sa cumpere masini second-hand s-au grabit sa o faca in luna decembrie.
Dealerii salajeni sunt prudenti
Criza si taxa auto a facut ravagii si pe piata auto din Salaj, cunoscut mai ales ca judet de tranzit pentru masinile second-hand aduse din exterior. Daca aducerea de masini din afara era, inainte de 2008, o afacere prospera si generoasa, rand pe rand micii intreprinzatori privati si-au reorientat activitatea. La fel, si leasing-urile auto au suferit un soc, fie ca aveau ca obiect de activitate masinile noi, fie ca se comercializau masini second-hand aduse din strainatate.
„Ne-am redus activitatea pentru ca nu exista siguranta ca cei care ne devin clienti pot sa-si achite ratele”, ne-a declarat Ioan Iuhas, director comercial la Oper Leasing din Zalau. Firma la care lucreaza comercializeaza in proportie de 90 la suta masini second-hand, iar cea mai buna perioada de vanzari a fost inregistrata in perioada 2007 – 2008. Ioan Iuhas spune ca problemele au aparut dupa 2008, cand a cazut totul, pe fondul crizei, dar si a introducerii taxei de poluare. „Aceasta taxa este o valoare pe care statul vrea s-o ia, indiferent sub ce forma”, crede Iuhas, care spune ca, totusi, nu stie exact ce prevede noua taxa si ca e devreme sa se pronunte asupra modului in care va influenta aceasta vanzarile de masini second-hand. In decembrie, la firma sa au fost mai multe solicitari pentru achizitionarea de masini decat in lunile precedente, dar Ioan Iuhas spune ca s-a actionat cu prudenta, selectandu-se cu multa atentie clientii. Motivul e simplu – este nevoie de multe asigurari pentru firma ca cel care cumpara poate sa-si achite ratele, pentru a nu se crea neplaceri nici firmei, nici clientului, care ar putea ramane fara masina daca nu-si achita datoria. „Pana in 2011, au fost rare cazurile de acest fel, dar in cursul anului trecut s-a accentuat aceasta situatie”, a declarat pentru Graiul Salajului directorul Ioan Iuhas. Pentru anul in curs, dealerul auto spune ca se va pastra aceeasi prudenta fata de incheierea de contracte. Si, pentru ca piata auto este afectata, firma va trebui sa se orienteze si spre alte activitati inafara de comercializarea de masini.
Acte necesare la inmatriculare
Pentru inmatricularea masinii achizitionate fie din tara, fie din spatiul comunitar, cumparatorul trebuie sa pregateasca un dosar care sa contina urmatoarele acte: cererea solicitantului, fisa de inmatriculare a vehiculului, cartea de identitate a vehiculului, original si traducere autorizata, cartea romaneasca de identitate a vehiculului, cea obtinuta la RAR, actul de proprietate, original si traducere autorizata, actul de identitate al solicitantului (original si copie), dovada efectuarii inspectiei tehnice periodice (se efectueaza la RAR), copia documentului de asigurare obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de circulatie, dovada platii taxei de inmatriculare, stabilita potrivit legii; dovada ca a platit taxa auto 2012, dovada platii contravalorii certificatului de inmatriculare, dovada platii contravalorii placutelor cu numarul de inmatriculare si certificatul de autenticitate al vehiculului (obtinut de la RAR).
Taxa auto – nemiloasă cu vechiturile
Articole
Postul Sfintei Marii
”Dacă lumea ar posti, nu s-ar mai face arme, n-ar mai fi războaie, tribunale și închisori. Postul i-ar ajuta pe toți să se înfrâneze, nu numai de la mâncare, ci să izgonească iubirea de arginți, lăcomia și orice vicleșug.” (Sfântul Vasile cel Mare) Dragi cititori, a început postul Adormirii Maicii Domnului, cunoscut în popor și sub denumirea de postul Sfintei Marii. Acesta durează două săptămâni și se încheie în data de 14 august, înainte de marea sărbătoare…
Mai mult...Solidaritatea
Ziua bună, dragi cititori! Într-o veche istorisire, doi soldați traversau, noaptea, o pădure înzăpezită. Atacați de o haită de lupi, ei s-au așezat spate în spate și s-au apărat reciproc. Astfel, fiecare a avut o perspectivă diferită asupra pericolului, dar, alegând să rămână împreună și să conlucreze, și-au putut salva viețile. Ce anume i-a salvat pe cei doi? Răspunsul este simplu și vădit: solidaritatea. Dacă aruncăm o privire pe rețelele de socializare la ecourile unor știri, dacă…
Mai mult...