TIR-urile depasesc limitele admise si cu 20 de tone

Pe majoritatea drumurilor judetene sunt instituite prin lege restrictii de tonaj, dar societatile de transport nu le respecta. Asfaltul distrus in permanenta constituie o problema de multi ani, in primul rand pentru localnici. Asfaltul, indiferent cat se „peticeste”, este mai mereu deteriorat, pentru ca in afara de administratia judeteana nimeni nu-si asuma obligatia de a reface drumurile atunci cand acestea devin impracticabile. CJ Salaj investeste constant in plombari de drumuri care insa nu dureaza mai mult de cateva saptamani. Personalul insuficient de control trafic, numarul mic al cantarelor, dar si legislatia sunt cateva piedici in depistarea si sanctionarea transportatorilor. De exemplu, la doar cateva luni de la reabilitare, drumul spre Cehu Silvaniei a inceput sa se degradeze si a fost nevoie de plombari. De cealalta parte a taberei, transportatorii spun ca platesc lunar o taxa catre administratia drumurilor, dar daca ar respecta tonajul legal afacerile lor s-ar duce de rapa.
Drumul Varsolt – Ciucea, plombat inainte de inaugurare
Conducerea CJ Salaj a discutat in urma cu un an problema incalcarii limitelor de tonaj cu reprezentantii firmei care a reabilitat drumul Varsolt – Ciucea. Specialistii au atras atentia ca va fi nevoie sa se intervina la drum in numai trei sau patru ani de la finalizarea lucrarilor, daca se va continua transportul agresiv. La taierea panglicii drumului Varsolt – Ciucea, in decembrie 2011, se puteau observa deja primele plombari, iar presedintele Tiberiu Marc spunea ca „trebuie sa se ajunga la o intelegere cu transportatorii sau sa se aplice masuri de restrictionare a tonajului, deoarece drumul a fost proiectat sa suporte greutatea unei masini cu un tonaj de 8,5 tone pe osie”. Pe drumurile judetene din Salaj nu sunt impuse limite de tonaj, altele decat cele prevazute de legislatia in vigoare. Exista restrictii doar in cazul unor poduri sau podete, cum sunt, de exemplu, podurile din zona localitatilor Napradea – masa maxima totala admisa 10 tone sau Garbou – 30 de tone.
Mai putin de o amenda pe luna pentru supratonaj
Pentru respectarea limitei de tonaj pe drumurile judetene, controalele sunt realizate de SC Paza si Obiective SRL, care efectueaza controale zilnice, cu doi inspectori de trafic, in colaborare cu angajatii Politiei Romane din zonele in care se face controlul. „Societatea dispune de un cantar electronic auto si in cursul anului 2012 a aplicat sapte amenzi contraventionale, in valoare totala de 39.000 de lei, pentru nerespectarea limitei de tonaj”, potrivit Biroului de presa al CJ. Transportatorii salajeni se feresc de amenzi pentru supratonaj cu ajutorul statiilor de emisie-receptie. „|oferii se anunta intre ei cu privire la pozitionarea cantarului si foarte greu reusim sa ii prindem pentru ca noi avem un singur echipaj de control. Am cumparat si noi o statie si nici nu vreti sa stiti ce limbaj folosesc la adresa noastra. Cumva ii inducem in eroare pentru ca unul dintre inspectori a invatat sa vorbeasca pe limbajul soferilor si intervine prin statie, spunandu-le ca a plecat echipajul”, spunea Adrian Budusan, directorul Paza si Obiective, cand a fost luat la intrebari de consilierii judeteni despre controalele efectuate pentru respectarea limitei de tonaj.