O analiza facuta recent in scolile din judet atrage atentia asupra faptului ca elevii care invata in clase cu predare in limba maghiara au grave probleme de comunicare in limba romana. Iar aceste probleme nu le afecteaza doar conversatiile in limba tarii in care traiesc, ci si rezultatele si performantele lor scolare si, in consecinta, viitorul lor profesional. Pentru ca daca plecam de la premiza ca acesti copii vor deveni adulti si vor trai in Romania, adica nu vor emigra in masa in patria-mama Ungaria, problema lor de acum se va rasfrange asupra intregii lor vieti, si nu neaparat in bine. Ci din contra.
Necazul este ca, in loc sa constientizeze si sa admita existenta acestei probleme care ii dezavantajeaza din start pe copii, comunitatea maghiara continua sa faca presiuni pe toate canalele pentru o si mai acuta separatie etnica in ceea ce priveste invata-mantul in limba minorita-tilor. Daca ani de zile s-au… „multumit” cu clase cu predare in limba maghiara, integrate in scoli mixte, de o vreme incoace se tot cladeste o adevarata retea de unitati compacte cu predare in aceasta limba. Prece-dentul stabilit prin infiintarea scolii maghi-are din Simleu a fost luat repede ca „model” si la Cehu Silvaniei, iar la Zalau se incearca, deocamdata fara prea mult succes (dar cine stie ce ne va rezerva viitorul) ca pe structura unui liceu confesional sa se puna bazele unei unitati de invatamant care sa includa toate nivelele de invatamant preuni-versitar (de la gradinita, pana la liceu). Intrebarea este cu ce ii ajuta pe acesti copii, care vin din familii in care se vorbeste exclusiv in limba maghiara, sa mai vorbeasca si la scoala exclusiv in limba ma-ghiara si, mai mult, sa nu auda pe nimeni in jur vorbind in alta limba, cum ar fi limba nationala? Cu absolut nimic.
De altfel, familiile maghiare care doresc binele copiilor lor si urmeaza mai putin „doctrinele” predicate de altii, au inteles de mult ca cel mai util pentru viitorul lor este sa-i inscrie la scoala in clase cu predare in limba romana, pentru ca limba materna o invata, oricum, in familie. Sunt, insa, si parinti care, din initiativa proprie sau nu, tin cu orice pret ca fiii sau fiicele lor sa porneasca in viata cu un „handicap”, acela de a nu fi in stare sa vorbeasca fluent limba tarii in care locuiesc. Este dreptul lor, dar pentru care vor plati copiii.