Starea învăţământului sălăjean pe anul şcolar 2013 – 2014 a fost prezentată ieri, de inspectorul şcolar general, Maria Pop, în cadrul şedinţei cu directorii unităţilor de învăţământ de la Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Sălaj. Au fost prezenţi şi prefectul judeţului, Ionel Ciunt, şi preşedintele Consiliului Judeţean, Tiberiu Marc.

Cinci şcoli şi nouă grădiniţe desfiinţate
În anul şcolar 2013 – 2014 structura reţelei şcolare a învăţământului sălăjean de stat s-a compus din 433 de unităţi de învăţământ, din care 216 grădiniţe, 102 şcoli primare, 89 şcoli gimnaziale, patru colegii, 19 licee, o şcoală postliceală şi două şcoli pentru învăţământ special.
În anul şcolar 2014 – 2015 s-au desfiinţat nouă unităţi de învăţământ, din cauza scăderii efectivelor de copii, din care cinci şcoli primare (Şcoala Primară Stîna, Şcoala Primară Cehei, Şcoala Primară Fetindia, Şcoala Primară Bîrsău Mare şi Şcoala Primară Cîmpia) şi cinci grădiniţe (Grădiniţa cu Program Normal Bulgari, Grădiniţa cu Program Normal Sîncraiu Almaşului, Grădiniţa cu Program Normal Căpâlna şi Grădiniţa cu Program Normal Bîrsău Mare).

Peste 800 de repetenţi şi 25 de elevi exmatriculaţi
Din totalul de 30.820 de elevi înscrişi la început de an şcolar 2013 – 2014, au rămas înscrişi la sfârşitul anului şcolar 30.351 de elevi. Cei mai mulţi elevi s-au “pierdut” în învăţământul gimnazial, unde din 9.845 de elevi înscrişi la începutul anului, au rămas 9.694 de elevi la sfârşitul anului, adică cu 151 de elevi mai puţin. 96,58 la sută din totalul de elevi înscrişi au promovat anul şcolar, respectiv 29.314. 805 elevi au rămas repetenţi, 207 cu situaţia neîncheiată, în timp ce 25 de elevi au fost exmatriculaţi cu drept de reînscriere. Un singur elev a fost exmatriculat fără drept de înscriere.

Scade îngrijorător numărul de elevi
Din anul şcolar 2009 – 2010 şi până în anul şcolar 2013 – 2014 numărul de elevi din învăţământul preşcolar şi din învăţământul gimnazial a scăzut considerabil, faţă de numărul de elevi din învăţământul primar, unde se observă o creştere, reiese din raportul privind Starea de învăţământului sălăjean pe anul şcolar 2013 – 2014.
Dacă în anul şcolar 2009 – 2010 numărul total de elevi din învăţământul preşcolar era de 9.162, numărul a scăzut în anul şcolar 2013 – 2014 la 7.595. Aceeaşi situaţie se remarcă şi în cazul numărului total de elevi din învăţământul gimnazial, unde de la 10.385 de elevi în anul şcolar 2009 – 2010, s-a ajuns la doar 9.916 elevi în anul şcolar 2013 – 2014.
Fenomenul de scădere a numărului de elevi nu este prezent însă în cazul învăţământului primar. De la 10.502 de elevi în anul şcolar 2009 – 2010 s-a ajuns la 11.083 de elevi în anul şcolar 2013 – 2014. O uşoară scădere, sub 10.000 de elevi, s-a înregistrat în anul şcolar 2011 – 2012.

329 de elevi au abandonat şcoala
329 de elevi au abandonat şcoala în anul şcolar 2013 – 2014, cei mai mulţi fiind din învăţământul liceal – 129. Dintre aceştia, 99 de elevi au fost din mediul rural şi 20 din mediul urban. stop_coloana Şi din învăţământul gimnazial au abandonat şcoala 111 elevi, din care 75 din mediul urban şi 36 din mediul rural. Alţi 58 de elevi din învăţământul primar, 22 din învăţământul profesional şi nouă din învăţământul postliceal au abandonat şcoala în anul şcolar 2013 – 2014. Situaţia abandonului şcolar este îngrijorătoare, având în vedere faptul că numărul de elevi care au abandonat şcoala în anul şcolar 2013 – 2014 a fost cu 48 mai mare decât în anul şcolar 2012 – 2013, când au fost înregistrate 281 de cazuri de abandon şcolar. Dintre motivele abandonului şcolar, reprezentanţii ISJ Sălaj amintesc apartenenţa la etnia romă, situaţia materială precară în familie, plecarea la muncă în străinătate şi dezinteresul pentru sistemul de educaţie.

20 la sută dintre profesori sunt suplinitori
Toate cele 3.154 de norme didactice au fost acoperite, din care 2.548 de posturi sunt ocupate de dascăli titulari şi 606 de către suplinitori (aproape 20 la sută din total). Potrivit reprezentanţilor ISJ Sălaj, unele discipline au un surplus de cadre didactice, iar alte discipline, în special în mediul rural, în zone izolate, sunt deficitare din punct de vedere al cadrelor didactice. Disciplinele deficitare în acoperire cu personal didactic necalificat sunt, în principal, cele din aria curriculară limbă şi comunicare şi în special limba franceză şi limba germană, cu predilecţie în mediul rural şi în zonele izolate, unde posibilitatea de navetă este redusă sau nu se poate face naveta din medul urban. De asemenea, în domeniul artelor există un deficit de cadre atât în mediul urban, cât şi în mediul rural, unde nu se pot realiza catedre la nivelul unei şcoli sau la nivelul a două şcoli apropiate. În judeţ avem şi cadre didactice în exces la disciplinele geografie, istorie, educaţie tehnologică şi la unele discipline tehnice.

Performanţele la olimpiade
Elevii sălăjeni au adăugat numeroase premii şi menţiuni la palmaresul judeţului de la etapele naţionale şi internaţionale ale olimpiadelor şi concursurilor şcolare din anul şcolar 2013 – 2014.
La etapa internaţională a olimpiadelor s-au obţinut două premii I, două premii II, trei menţiuni şi un premiu special. La etapa internaţională a concursurile şcolare, elevii au adus acasă două premii II.
La etapa naţională, elevii sălăjeni au reuşit să obţină cinci premii I, cinci premii II, cinci premii III, 22 de menţiuni şi 22 de menţiuni şi premii speciale – toate la olimpiade şcolare. În ceea ce priveşte concursurile şcolare, elevii sălăjeni au obţinut la etapa naţională a acestora 69 de premii I, 57 de premii II, 50 de premii III, 81 de menţiuni şi 20 de premii şi menţiuni speciale.