Ministrul de Externe, Cristian Diaconescu a anuntat duminica, intr-o conferinta de presa, ca sistemul de verificare a datelor cu caracter personal in timp real de catre oficiile consulare romanesti din strainatate va deveni operational de la 1 iulie.
Oficiali ai Directiei Afaceri Consulare a MAE, prezenti la conferinta, au facut o proba a sistemului, introducand codul numeric personal al unui reporter. „Practic, prin acest sistem, in ceea ce priveste solicitarile pentru titlul de calatorie ca de altfel si confirmarea permiselor de conducere, timpul de asteptare, cheltuielile si nervozitatea cetatenilor aflati in situatie speciala vor fi practic rezolvate”, a declarat Diaconescu.
Ministrul a explicat si cum functioneaza sistemul: „Solicitarea se va transmite consulului, consulul va face verificarea direct prin intermediul MAE, pe o linie securizata , in legatura cu certificarea identitatii si a faptului ca respectivul cetatean are un permis de conducere valabil (…). Primim lunar 12.000 de cereri in legatura cu aceste probleme cu care se confrunta romanii din afara granitelor. In legatura cu titlurile de calatorie, cetateanul care solicita confirmarea identitatii in tara avea nevoie de un timp de asteptare de cateva zile pana la o luna. Cei care doreau confirmarea in legatura cu permisele de conducere, chiar intre doua si patru saptamani. Pe baza acestui sistem, aceste probleme se pot rezolva intr-o zi”.
MAE a anuntat, la 26 mai, ca a initiat un proiect pentru a crea un sistem informatizat care sa permita confirmarea identitatii si emiterea in timp real a documentelor cerute de romanii din strainatate la sectiile consulare ale misiunilor diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei.