Sfântul Onisim a fost ucenicul apostolului Pavel și unul dintre cei 70 de apostoli ai Mântuitorului.
El a fost slujitorul romanului Filimon din orașul Colosse din Frigia, Asia Mică. Filimon era prieten cu apostolul Pavel, ulterior devenind și el apostol, iar casa lui a fost folosită drept Biserică. Onisim a dispărut de la Filimon cu câteva lucruri și a ajuns la Roma, unde, în închisoare, l-a întâlnit pe apostolul Pavel. Stând în preajma acestuia, Onisim s-a convertit și a fost botezat la creștinism de către marele apostol, devenind astfel ucenicul lui.
Pavel îl informează personal pe Filimon scriindu-i o scrisoare plină de dragoste în care îi cere să îl ierte pe sclavul rătăcitor și să îl accepte ca pe un frate. Textul biblic este o apologie spirituală prin care marele Pavel își disculpă ucenicul, cerând clemență pentru el “în numele lui Iisus Christos” (Filimon 10-17). Pentru că și Filimon era creștin, cuvintele lui Pavel trec dincolo de obișnuitele formalisme, dobândind o evidentă notă personală, astfel Filimon l-a primit pe Onisim într-un mod fratern, eliberându-l de robie.
Onisim a fost hirotonit episcop de către apostolul Pavel și a predicat Evaghelia în Spania, Portugalia, Patras și Efes.
În anul 109, în vremea împăratului Traian, bătrânul episcop Onisim a fost prins și dus la Roma unde a fost torturat și omorât pentru că nu a vrut să renunțe la credința creștină. Calendarul ortodox și greco-catolic îi aduc cinstire în fiecare an, la data de 15 februarie.
Trăindu-și viața în numele lui Christos și subordonându-și eul unei autorități divine și a unui postulat care transcende dimensiunea umană, Filimon l-a iertat cu ușurință pe Onisim, iar Onisim a devenit un curajos și incoruptibil luptător pentru idealul moral și spiritual.
Astăzi ne este greu să iertăm și să practicăm virtuțile pentru că ne așezăm sub umbrela antropocentrismului și a ”raționalului”. Acest tip de umanism este fals și îi lipsește temelia. În numele lui, omul, credința și cultura au fost distruse. Cum să fie lumea de astăzi umană, dacă nu privește spre Modelul suprem de umanitate?
Să învățăm din aceste relatări istorice drumul către umanitatea autentică!