Supermarketurile din Zalău vor avea in curand un nou competitor. Deşi reprezentanţii nu vor să spună cand il deschid, data afişată pentru finalizarea şantierului este 23 decembrie.
Al cincilea supermarket din Zalău se va deschide in curand la Zalău, in locul fostului Garaj al Partidului. Lidl face parte din grupul german de investitori Lidl & Schwartz care administrează lanţul de magazine Kaufland, dar şi magazinele Plus, preluate de curand.
La finele lunii septembrie, Primăria Zalău a aprobat Planul Urbanistic Zonal pentru o suprafaţă de teren de 7.500 de metri pătraţi pe care se va ridica construcţia. Maga-zinul va avea o suprafaţă de 1.000 metri pătraţi. Alături se vor amenaja peste 100 de locuri de parcare pentru clienţi, precum şi alte zone comerciale şi administrative. Reprezentanţii biroului de comunicare al Lidl Rimania ne-au confirmat inceperea lucrărilor de construcţie al magazinului situat pe B-dul Mihai Viteazul, nr. 63, dar nu ne-au dat o dată a inaugurării şi nici alte informaţii legate de investiţia de la Zalău „din motive de confidenţialitate”. La fel de straşnic a fost păzită poarta unde se ridică ma-mutul comercial, cand repor-terul Graiul Sălajului a dorit să facă o fotografie. Portarul a sărit ca ars să inchidă poarta, strigandu-ne că nu avem voie să facem fotografii la imobilul in construcţie „din motive de securitate”, de parcă ar fi fost vorba despre construcţia unei baze NASA la Zalău.

Promoţii mincinoase descoperite in Zalău
„Unele magazine nu pun promoţiile in mod clar şi induc in eroare consuma toriii. Am găsit o ofertă promoţională care spunea că la două produse cumpărate primeşti al treilea gratuit, dar comparand cu preţul pe bucată, am constatat că preţul cumulat la trei produse era identic cu preţul ofertei”, ne-a explicat Claudiu Silaghi, comisar şef adjunct al Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Sălaj. El a precizat că supermarketurile din Zalău sunt verificate periodic de comisari, fie in acţiunile tematice, fie in urma sesizărilor venite de la consumatori. „Am primit o sesizare privind expunerea la comercializare a unor produse de carne cu urme de mucegai in vitrinele frigorifice. In urma controlului, efectele semnalate s-au confirmat, problema fiind remediată pe loc”, a declarat Silaghi. De asemenea, comisarii Protecţiei Consumatorilor au găsit produse cu inlocuitori, spre exemplu, care conţin unt in proporţie de 40 la sută şi sunt expuse la raftul cu unt, produse care conţin branză, vandute ca branză naturală etc.

Atentat la bunul simţ
Internetul abundă de reclamaţii impotriva unor practici in Kaufland. Oamenii se plang de „percheziţiile” la care sunt supuşi uneori la ieşirea de la casă, cand un individ vine să-ţi verifice coşul de cumpărături, sau neconcordanţele intre preţul afişat la raft şi preţul final de pe bon. Apoi „garanţiile” oferite pentru a-ţi caştiga incredrea, dar care mizează că nu o să te injoseşti să ceri „un leu”dacă stai la casă mai mult de cinci minute, sau un bon de trei lei dacă găseşti un produs care expiră in ziua respectivă.

Taxe de intrare in magazin
Producătorii critică politicile agresive de comerţ practicate in supermarketuri, taxele impuse producătorilor şi faptul că sufocă micile magazine. Ei işi argumentează poziţia pe www.bilzone.ro şi povestesc cum sunt sufocaţi de retaileri cu taxa de intrare in magazin, taxa de poziţie pe raft, taxă de promoţie etc. Luand in considerare aceste practici şi multe altele ne putem răspunde singuri la intrebarea de ce in magazinele de acest gen nu se simte criza şi cum marile magazine speculează aviditatea oamenilor săraci după oferte promoţionale şi preţuri aparent mici.

Capcanele din supermarket
Este cunoscut faptul că marile retailuri işi ademenesc clienţii cu oferte promoţionale şi strategii de marketing care-ţi fură ochii. Odată intrat in magazin nu poţi să ieşi fără a-ţi umple coşul cu produse mai mult sau mai puţin necesare… şi proporţional, a-ţi goli portofelul. Desigur, clienţii cad uşor in „plasa” mamuţilor comerciali. Iată cateva din explicaţiile „testului psihologic” la care suntem supuşi cand facem cumpărături din supermarket. Cercetătorul englez, Paco Underhill, in cartea „Call of Mall” descrie principalele tactici de marketing folosite de marile magazine. La intrarea in magazin sunt aşezate fructele, legumele, florile şi condimentele pentru aţi da senzaţia de prospeţime şi de natural; produsele lactate, de patiserie şi cele din carne (cele mai căutate) sunt aşezate la celălalt capăt al magazinului astfel incat să te oblige să parcurgi tot traseul. Pană să ajungi la ele, iţi sunt puse in cale o serie de produse la oferte promoţionale care iţi fură atenţia; pun produse scumpe aranjate in derivă pe rafturi accesibile, cu un preţ mare tăiat şi un preţ mai mic, dar tot exagerat pentru produsul respectiv dacă stai să-i analizezi calitatea şi utilitatea; mostrele gratuite oferite clienţilor, de obicei produse dulci, gustoase. Este dovedit ştiinţific că momentul dulce rămane in consţiinţa ta şi, fără să realizezi, te indrepţi spre raft să-ţi potoleşti pofta; posibilitatea plăţii cu cardul care iţi dă siguranţa că iţi poţi permite să pui in continuare in coş chiar dacă ştii că ţi-ai epuizat banii din portofel; mărcile consacrate de produse le găseşti intotdeauna mai ieftin in supermarket pentru a te atrage să le cumperi de acolo. Ele vor fi intotdeauna puse la vedere, in timp ce produsele mai ieftine sunt aşezate pe rafturile de jos. Specialiştii spun că două treimi din produsele cu care ajungi acasă nu ţi-ai propus să le cumperi.

Acuzaţi de tratamente inumane aplicate angajaţilor
Lidl vine la Zalău cu o istorie pătată de un scandal iscat in Germania, in perioada 2007-2009, legat de spionarea angajaţilor şi supunerea lor la condiţii de muncă inumane. Publicaţia germană Stern a publicat mai multe rapoarte ale unor detectivi angajaţi de Lidl pentru urmărirea angajaţilor in timpul programului, in pauzele de masă şi chiar inafara serviciului. In rapoarte erau trecute inclusiv interceptări telefonice şi de cate ori foloseau toaleta.
„Am lucrat pentru Lidl, in Germania. La inceput totul părea un vis: Audi A6 nou, locuinţă plătită de ei, şase zboruri in ţară pe an, asigurare de sănătate şi de accident, să nu mai vorbesc de salariu, cand in ţară caştigam 300 de euro şi eram unul din cei mai bine plătiţi, acolo aveam 1.600 de euro net. După o lună slăbisem 15 kilograme. Munceam de dimineaţa de la 6.30, pană seara la 22.30, cu doar 30 de minute pauză, adică 17 ore şi jumătate pe zi. Am avut colegi care au leşinat pur şi simplu in timpul lucrului. Greutatea muncii, insă, nu era nimic in comparaţie cu tratamentul inuman la care eram supuşi şi pe care, la randul nostru, trebuia să-l administrăm subordonaţilor. La Lidl nu există umanitate, taci şi faci, iar cel care nu rezistă zboară. Din cei 30 de romani care au fost duşi in Germania la şcolarizare, atunci cand Lidl a deschis magazine in Romania, au mai rămas doi. Mă mandresc cu faptul că am fost dat afară”, comentează un roman, fost angajat Lidl, pe site-ul HotNews.ro, la un material despre scandalul cu angajaţii retailer-ului.