Aflandu-ne in plina campanie electorala, Tiberiu Marc, presedintele Consiliului Judetean Salaj si totodata candidat la sefia judetului, a consi-derat de cuviinta sa invite presa locala pentru a vizita una dintre lucrarile de amploare la care participa si Consiliul Judetean cu doi la suta, si anume „Reabilita-rea drumului judetean DJ 108A -Romanasi-Creaca-Jibou-Benesat”. Marc a preferat sa ne pre-zinte segmentul de drum dintre Jibou si Benesat pe care lucrarile sunt mult mai avansate. I-am sugerat presedintelui CJ sa trecem macar in fuga si pe tronsonul Jibou-Romanasi, dar, politicos, acesta a spus ca altadata. L-am intrebat totusi de ce mari portiuni de drum au devenit, datorita abandonarii pe moment a lucrarilor, aproape impracticabile. Tiberiu Marc cunoaste situatia si a afirmat ca datorita executarii lucrarilor de canalizare la Romanasi, s-au produs intarzieri, dar si cheltuieli in plus. Apoi a mai mentionat ca acolo unde stratul de balast stabilizant a cedat a fost nevoie de ziduri din beton armat. Oricum, presedintele ne asigura ca in iunie 2013 drumul va putea fi inaugurat, asa cum prevede proiectul. Reabilitarea si moderniza- rea drumului 108A sunt impuse de necesitatea imbunatatrii conditiilor de circulatie pe ruta care realizeaza legatura localitatilor situate in zona Mesesului si Jibou cu municipii importante din zona, cum ar fi Cluj-Napoca, Baia Mare, Zalau, Dej. Sursa de finantare este Fondul European de Dezvoltare regionala prin Programul Operational Regional (POR). Valoarea totala a proiectului este de 102.697.090 lei, din care, asa cum spuneam, contributia Consiliului Judetean este de doi la suta, de la bugetul de stat 13 la suta, iar din fonduri europene ne-rambursabile 85 la suta. Proiectul prevede 36,311 de km de drum reabilitat si modernizat, trei poduri nou construite, patru poduri reabilitate si consolidate. Durata de implementare a proiectului este de 36 de luni (iulie 2011-iunie 2013).
Asfalt, rigole si trotuare
Am poposit impreuna cu Tiberiu Marc pe un tronson de drum dintre Jibou si Somes Odorhei, unde ne astepta proiectantul Stefan Ciubotarencu insotit cativa specialisti. Am aflat cu aceasta ocazie ca licitatia a fost castigata de Asociatia de firme „Shapir” din Israel, iar lucrarea a fost subcontractata la trei firme din Salaj (Inserco, Drum Construct si Trans Bitum). Marc este incantat ca in acest mod cateva zeci de persoane din judet au un job. Ciubotarencu ne-a vorbit despre complexitatea lucrarii, despre avantajele balastului stabilizat fata de piatra concasata. Apoi ne-a explicat cateva lucruri tehnice din care retinem ca dupa balastul stabilizant, urmeaza doua sau trei straturi de mixtura asfaltica, in functie de necesitate, peste care se toarna stratul protector. De asemenea lucrarea este prevazuta cu dispozitive de colectare si de dirijare a apelor de suprafata si subterane si cu trotuare.
Ajunsi in alt puct de lucru, Tiberiu Marc ne spunea ca „drumul este un organism viu”, iar „apa este dusmanul numarul unu al drumului”. Din cauza ploilor, a tinut sa precizeze presedintele, pe unele tronsoane lucrarile sunt mai avansate in vreme ce pe alte portiuni, lucrarile au mers mai greu. „O lucrare de reabilitare nu e una noua, poti avea surprize, pot aparea situatii deosebite. Drumul sufera modificari in doi-trei ani, de la studiul de fezabilitate pana la inceperea lucrarilor”, a mai spus Marc. Convingerea sa este ca se lucreaza cu responsabilitate, iar darea in folosinta la termenul prevazut este realizabila.