Luna aceasta, se împlinesc exact 20 de ani de când americanii de la Bechtel au început lucrările pe A3, la tronsonul Suplacu de Barcău-Chiribiș-Biharia. Americanii au plecat demult, iar șantierul a devenit muzeu.
Abia anul acesta lucrurile par să se pună din nou în mișcare. În luna martie, au început lucrările pentru proiectare și abia din toamnă va începe execuția secțiunii Suplacu de Barcău – Chiribiș a Autostrăzii Transilvania (A3).
Potrivit CNAIR, pentru finalizarea construcției celor 26,35 km antreprenorul român Construcții Erbașu SA are la dispoziție 24 de luni, din care 6 luni proiectare și 18 luni execuție lucrări.
Contractul în valoare de 884,12 milioane de lei, fără TVA (finanțat prin Programul Transport), a fost semnat în luna noiembrie a anului trecut.
Este cea de-a cincea încercare de finalizare a acestei bucăți de autostradă.
Pe traseul secțiunii de autostradă Suplacu de Barcău – Chiribiș vor fi construite opt poduri, opt pasaje și trei viaducte. De altfel, și partea cea mai grea a lucrării, acel viaduct de 1,8 kilometri care trece prin mijlocul lacului de acumulare de la Suplacu de Barcău, a fost început dar nefinalizat de Bechtel. În prezent, e doar un morman de fier beton, pe care nu s-a circulat niciodată.
Pe tronsonul Chiribiș-Biharia, stadiul este și mai înapoiat. În aprilie 2024, la o lună după ce Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a obligat Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere să semneze contractul cu Precon pentru lotul Chiribiș-Biharia, s-a dat și ordinul de începere a lucrărilor: luna mai, anul 2025. Ministrul Sorin Grindeanu este acuzat că blochează Autostrada Transilvania în județul Bihor.
Tronsonul din Bihor dintre Chiribiș și Biharia a intrat în șantier în 2004, a fost terminat pe jumătate și abandonat în 2013. Au urmat apoi mai multe contracte reziliate. În 2023, s-a găsit un nou constructor dar realizarea segmentului Chibriș-Biharia a fost blocată încă din toamna anului trecut din cauza contestațiilor. Antreprenorul acuza CNAIR pentru tergiversarea semnării contractului, în timp ce ministrul Transporturilor a dat vina pe constructor pentru blocaj.
Câştigătorul licitaţiei pentru construcţia subsecţiunii Chiribiş – Biharia a Autostrăzii Transilvania este o asociere de constructori români, Precon Transilvania SRL– Citadina 98 SA, care, în 24 de luni, va trebui să construiască cei 28,55 de kilometri. Câștigătorul contractului de 785 de milioane de lei fără TVA are termen de realizare a lucrării 24 de luni.
Pe Autostrada Transilvania, între Cluj-Napoca și Oradea, în septembrie 2023 a fost deschis traficului lotul Nuşfalău – Suplacu de Barcău, România atingând atunci pragul de o mie de kilometri de autostradă.