Rezultatele vor fi centralizate, pentru prima data, la nivelul fiecarui Inspectorat scolar Judetean
Elevii de clasa a IV-a au sustinut ieri proba la limba româna în cadrul Evaluarii nationale, urmând ca azi, joi 4 mai, sa dea testul la matematica, iar vineri, 5 mai, pe cel la limba materna pentru minoritatile nationale.
Si elevii de clasa a II-a au sustinut ieri proba scrisa la Limba româna din cadrul Evaluarii nationale de la finalul clasei a II-a, potrivit calendarului publicat de Ministerul Educatiei Nationale, urmând proba la matematica si cea la limba materna.
În ceea ce priveste evaluarea nationala de la finalul clasei a VI-a, aceasta va avea loc peste o saptamana, pe 10 si 11 mai, cu probele la Limba si Comunicare, respectiv Matematica si stiinte.
Este al patrulea an consecutiv în care elevii sustin aceste evaluari. Rezultatele nu se trec în catalog, dar vor fi evaluate la nivelul fiecarei scoli. Aceste evaluari au rolul de a soate în evidenta nivelul fiecarui elev, astfel încât sa se cunoasca unde are lipsuri si unde mai trebuie lucrat.
Ministrul Educatiei, Pavel Nastase, a declarat ca rezultatele vor fi centralizate la nivelul fiecarui Inspectorat scolar Judetean – pentru prima data dupa patru ani de când au fost introduse aceste evaluari -, sa se poata avea o viziune de ansamblu asupra situatiei actuale.
42 la suta dintre elevii romani de 15 ani
nu înteleg notiunile învatate la scoala
Interesant va fi daca responsabilii din invatamant vor fi in stare sa ia masuri potrivite pentru repararea unei situatii grave relevate de datele prezentate in noiembrie anul trecut la Cluj, la un seminar pe tema ratei analfabetismului, pe baza studiilor efectuate de Centrul de Evaluare si Analize Educationale.
Din cauza ca actualul sistem pune copiii mai degraba sa “toceasca” decat sa invete logic, 42 la suta dintre elevii romani de 15 ani sunt analfabeti functional. Asta inseamna ca stiu sa scrie, sa citeasca sau sa opereze calcule, dar nu înteleg notiunile învatate la scoala.
Specialistii recunosc ca fenomenul se datoreaza, in buna masura, modului în care sunt predate anumite materii. ”Nu as vrea sa spun la modul general ca principala cauza este calitatea sistemului educational românesc, ci modul în care înca se preda. Profesorul transmite cunostinte si atât”, spunea Sorin Spineanu Dobrota, sef Serviciu Examene si Evaluarea Manualelor al Centrului de Evaluare si Analize Educationale.
Elevii stiu definitii, clasificari, vorbesc în sintagme si stiu eseuri la Limba Româna, dar se blocheaza cand trebuie sa explice, sa dea exemple, sau sa puna in practica teoria studiata.
Procentul de analfabeti functional de 42 la suta ne plaseaza mult peste media europeana, de 20 la suta.
”Este un numar absolut nepermis de mare de tineri care finalizeaza scoala fara ca ceea ce au acumulat în scoala sa le permita sa functioneze în societate (…) A merge la scoala nu este suficient si multi copii vin degeaba la scoala”, explica si Ligia Deca, consilier de stat în Departamentul Educatie si Cercetare din Administratia Prezidentiala.