Cresterea continua a pretului la carburant, care a sarit pragul psihologic de 6 lei, va atrage un nou val de scumpiri, sinonim cu o scadere drastica a nivelului de trai
Analistii economici prevesteau ca motorina si benzina vor trece de pragul psihologic, adica vor depasi pretul de 6 lei pe litru, insa nici cei mai pesimisti dintre ei nu credeau ca acest lucru se va intampla in primele doua luni ale anului 2012. Poate la vara, spuneau unii, ori la toamna. Insa in contextul relatiilor tensionate dintre Iran si tarile importatoare de petrol iranian, cand barilul de petrol a ajuns la maximul ultimelor noua luni, acesta fiind cotat la 122 de dolari, producatorii romani de carburant au marit si ei preturile. De fapt instabilitatea politica din zona Golfului este un catalizator al scumpirilor. Economistul Emanoil Gardan este de parere ca producatorii romani de carburanti se conecteaza la bursa petrolului numai cand pretul barilului de titei este in crestere, cand acesta scade se fac ca ploua. Si drept pilda Gardan ne aminteste faptul ca in urma cu un an si mai bine pretul barilului a scazut de la 240 de dolari, la jumatate. Insa nici o companie petroliera din Romania n-a scazut pretul carburantilor la pompa.
Motorina si benzina au trecut de 6 lei pe litru
Joi, Petrom, firma cu cel mai mare profit anul trecut (crestere de 72,6 la suta in vreme de criza), a scumpit motorina si benzina pentru a patra oara in doua luni – motorina cu 9 bani, benzina cu 12 bani. Vineri, Rompetrol, MOL si Lukoil i-au urmat exemplul. Rompetrol a scumpit carburantul la pompa cu 16 bani benzina si cu 12 bani motorina. Ultima modificare a preturilor practicata de petrolisti a fost in 12-13 ianuarie. Astazi Top Premium 99 costa 6,16 lei litrul, Premium 95-5,79 lei, litrul, benzina Ecto 98 -6,07 lei litrul, Ecto Diesel 5,94 lei litrul. Ca si cum aceste scumpiri n-ar fi de ajuns pentru romani, Comisia Europeana vine si ea cu o boroboata. Mai marii de la Bruxelles sustin ca pentru descurajarea folosirii combustibilului diesel, care polueaza grav atmosfera, acciza trebuie sa fie majorata din acest an, ceea ce va scumpi motorina cu 15 la suta. Analistii auto spun ca motorina se va scumpi cu 1 leu litrul si va ajunge aproape de 7 lei. Asta va duce la majorarea preturilor tuturor marfurilor pentru ca ele se transporta cu autovehicule dotate cu motoare diesel si va perturba piata auto, in sensul ca multi cumparatori se vor feri sa mai achizitioneze masini cu motoare pe motorina.
Doua variante: cresterea pretului ori faliment
Saptamana trecuta a marcat cele mai ridicate preturi pe litrul de motorina si benzina pana in prezent, lucru ingrijorator daca mai punem la socoteala si faptul ca scumpirile se vor tine lant si in lunile urmatoare.Producatorii au doua variante; sa creasca preturile ori sa dea faliment. „Majorarile vor duce la scaderea consumului, este de parere Agoston Joldy, unul dintre patronii fabricii de paine „Europan” din Sarmasag, adaugand ca scumpirea motorinei si benzinei este suportata tot mai greu de producatorii din panificatie. „Aprovizionam cu paine si produse de panificatie jumatate din judetul Salaj, zilnic executam cu autospecialele noastre in jur de 400 de kilometri. Si asta de cinci ori pe saptamana. Orice scumpire a carburantului, cat de mica, ne afecteaza. Suntem obligati sa umblam si noi la pretul produsului finit, ceea ce nu ne bucura. Cu cat vom mari pretul la paine, inca nu stim. Doar la sfarsitul lunii, dupa un prealabil bilant, vom avea cifre concrete. Speram sa nu fim nevoiti sa crestem pretul cu mai mult de 30 de bani pe painea standard de 600 de grame”. De scumpit se vor scumpi toate, si laptele si carnea si legumele si tot ce e de pus pace cu stomacul romanului. Fiti siguri ca nici produsele industriale nu vor ramane la preturile de azi.
O crestere artificiala a preturilor
Economistul Emanoil Gardan, referindu-se la scumpirile carburantilor, este de parere ca „platim niste polite mai vechi ale unor indivizi iresponsabili care au instrainat fara nici o remuscare zacamintele noastre de titei. Si politele nu le platim numai noi, ci si generatiile viitoare”. Gardan afirma ca va scadea – urmare a scumpirii carburantilor – nivelul de trai al romanilor, se vor scumpi transporturile de marfa si calatori, agricultura va fi si ea afectata. Aproape tot ce misca pe plaiul mioritic va suferi in urma interminabilelor scumpiri ale carburantilor. „Este o crestere artificiala a preturilor, sustine economistul, fara a avea o baza reala in matricea costurilor”.