Școlile ar putea fi redeschise începând cu 8 februarie, dacă se va menţine trendul descendent al cazurilor de coronavirus, a afirmat premierul Florin Cîțu la finalul ședinței de Guvern din această săptămână. La rândul său, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat că nu este exclus nici scenariul ca unitățile de învățământ să fie redeschise mai devreme de 8 februarie în zonele unde rata de infectare este mică.
Cât despre vaccinarea profesorilor, ministrul spune că la jumătatea acestei luni se va putea ști exact câți sunt dispuși să se imunizeze.
“Nu avem un rezultat cu privire la disponibilitatea de vaccinare a personalului din învăţământ. Sunt 340.000 de angajaţi în sistemul naţional de educaţie. Am lansat o interogare, aşteptăm raportările numerice cu privire la disponibilitatea de vaccinare până la data de 15 ianuarie, orele 16:00. Acesta va fi rezultatul, nu acele sondaje realizate pe eșantioane mici. Deci, până în 15 ianuarie, orele 16:00, vom avea disponibilitatea de vaccinare a celor 340.000 de angajați din sistemul de învățământ. Am precizat că răspunsul privind disponibilitatea de vaccinare nu constituie nicicum o obligație de vaccinare, dar, pe baza acestui rezultat, sigur că da, împreună cu coordonatorul campaniei de vaccinare, va putea fi pregătit numărul de doze, precum și ordinea, prioritatea acordată personalului din învățământ pentru vaccinare, prioritate care sunt convins că va fi corelată perfect cu importanța educației în România și în orice țară, cu importanța deschiderii școlii în regim clasic. Analiza va fi efectuată după jumătatea lunii ianuarie, după ce vom avea date privind evoluția epidemiologică, rata de infectare în urma vacanței de iarnă, după ce vom avea o imagine mai clară asupra evoluției campaniei de vaccinare, după ce vom analiza și măsurile adoptate de alte state aflate în situație similară și, nu în ultimul rând, după ce vom avea realitățile din sistemul de educație pentru care Ministerul Educației a cerut raportarea estimată a celor care s-au aflat în dificultate cu privire la urmărirea procesului de învățare online, termenul este 11 ianuarie”, a declarat ministrul.
Decizia cu privire la redeschiderea școlilor în format clasic va fi luată în ultima decadă a lunii ianuarie, a precizat ministrul, cu mențiunea că nu este exclus niciun scenariu.
“Atunci când am precizat că nu excludem niciun scenariu care va rezulta în urma acelei analize responsabile și profesioniste, implicit am spus că luăm în considerare și scenariul în baza căruia dăm prioritate celor mici din grădinițe și învățământul primar, și scenariul în baza căruia dăm prioritate zonelor cu rată de infectare mai scăzută, și scenariul în care prioritizăm elevii care vor susține examene naționale, și scenariul în care – doamne ajută! – putem deschide toate școlile din România. Toate aceste scenarii vor fi luate în considerare numai și numai în funcție de analiza dependentă de evoluția ratei de infectare și de evoluția campaniei de vaccinare. Nu mai repede 8 februarie”, a explicat Sorin Cîmpeanu.
Profesorii ar putea fi plătiți în funcție de performanță
Întrebat despre nemulțumirile dascălilor care nu vor primi nici anul acesta majorările salariale promise, ministrul a declarat că, în acest moment, există alte urgențe, de exemplu buna funcționare a școlilor din toată țara.
“Cadrele didactice din România merită, cu siguranță, un regim motivant de salarizare. Pe de altă parte, există, așa cum bine ați precizat, și o lege a salarizării. În același timp, aș vrea să vă spun că, în costul standard per elev, care are o componentă destinată salariilor, această componentă, în ultimii 4 ani, din 2016 până în 2020, s-a dublat: de la 3.024 de lei – componenta destinată salariilor în 2016, la 6.111 lei – componenta destinată salariilor în 2020. În același timp, componenta destinată tuturor cheltuielilor de funcționare a școlilor, cheltuieli materiale, de la energie electrică, alimentare cu apă curentă, acolo unde există, încălzire, foarte important, pe timp de iarnă, cheltuieli cu substanțe de igienă, cheltuieli, mai nou, cu substanțe de protecție anti-COVID, cheltuieli de pregătire profesională, multe alte cheltuieli, în 2016 erau 321 lei per elev, acum sunt 387 de lei per elev. Deci, din punctul meu de vedere, asum această declarație, urgența este o creștere semnificativă a costului standard per elev pentru ca școlile din România să poată funcționa, fără să neglijăm componenta de creșteri salariale. Există posibilitatea, o să discutăm cu miniștrii de resort și cu primul ministru, să introducem poate o componentă salarială de motivare în funcție de performanță, prin Programul național de redresare și reziliență, spre exemplu. Există multiple variante, le analizăm cu toată atenția, știind că profesorii din România au făcut față cât se poate de bine, în condițiile în care sisteme de educație mai avansate, recunoscute ca fiind mai avansate decât cel din România, au avut dificultăți în a convinge cadrele didactice să se implice în predarea online fără echipamente, fără o instruire specifică. În România, cadrele didactice au făcut eforturi fiecare cum s-a priceput mai bine pentru ca procesul de învățământ să continue. Deci, există merite deosebite care trebuie recunoscute și trebuie să existe și motivație”, a declarat ministrul Educației la finalul ședinței de Guvern.
Ceea ce cer profesorii acum nu sunt cresteri noi, ci acordarea majorarilor stabilite prin lege incepand cu 2017, amanate la nesfarsit. Cum vrei sa faci diferentierea intre profesori atata vreme cat unii predau in scoli de top (gen CNS), iar altii in scoli de comuna. Cei din urma nu vor avea niciodata copii olimpici nationali. Sa nu uitam ca profesorii lucreaza cu “materialul clientului” (materia cenusie), or nu poti face din rahat bici. Vrei sa aplici alta masura pentru dascali, dupa ce toate majorarile din sistemul bugetar (triplarea din administratia publlica sau cresterile din sanatate, etc) s-a facut otova, la toata lumea la fel.
Masurile stabilite prin lege le-au facut unii parlamentari analfabeti populisti.Daca legea e proasta profesorii onorabili n-ar trebui sa profite de ea asa cum o fac majoritatea magistratilor care mananca cu 10 maini si 5 guri.Profesorii s-au puturosit.Nu se stiu adapta noilor ,,fite”,nu mai au pedagogia atragerii elevului,nu s-au revoltat niciodata impotriva ineptiilor sistemului,nu au propus nimic inovator pentru redresarea situatiei actuale.Criterii de performanta sunt o gramada numai sa le cauti.Si orice profesor bun poate face din scoala lui un CNS.
nu e deloc asa. Sa comparam nivelul copiilor de la CNS cu cel al unor copii de la o scoala rurala (fara sa vreau sa ofensez pe cineva). Diferenta este uriasa atat ca si capacitati intelectuale, cat si ca preocupare pentru educatie (cei dintai se presupune ca toti vor sa urmeze o facultate si sunt crescuti in familie pentru un astfel de scop) sau posibilitati materiale (dotare cu calculatoare, manuale, etc). Poate niciodata o scoala rurala nu va oferi olimpici nationali. Toti sunt copiii nostri, insa nu sunt toti la fel. In momentul in care vrei sa aplici criterii de performanta dascalilor, trebuie sa o faci pe o baza uniforma (or, asa cum am spus mai sus, asa ceva nu exista). O zi buna tuturor!