Scade numărul de copii la grădiniţe şi licee in Zalău
Consilierii locali au aprobat luni proiectul Reţelei şcolare a unităţilor de învăţământ din municipiul Zalău pentru anul şcolar 2015 – 2016. La nivel gimnazial, clasele I – IV, la Zalău va creşte numărul de clase de elevi de la 128 la 131, iar numărul claselor de nivel V – VIII se menţine acelaşi. În schimb, numărul de clase propuse pentru anul şcolar următor la nivel liceal şi şcoli profesio-nale scade de la 193 la 189. Mai puţine sunt şi numărul de grupe propuse la învăţământul preşcolar. Din toamna ce vine vor fi 21 de grupe la grădiniţele cu program normal faţă de 22 câte sunt în prezent, iar numărul de grupe la program prelungit scade de la 70, câte sunt în acest an şcolar, la 67.
O altă modificare, la cererea Grădiniţei nr. 7, este retragerea personalităţii juridice a Grădiniţei nr.7 şi acordarea personalităţii juridice Grădiniţei nr. 5, deoarece cea de a doua are mai multe grupe de copii decât prima. Personalitatea juridică presupune ca unitatea să aibă un director, secretariat şi contabilitate proprie, iar şcoala arondată este coordonată administrativ de cea cu personalitate juridică.
La nivelul municipiului Zalău funcţionează 32 de unităţi de învăţământ cu personalitate juridică şi 6 unităţi arondate. Dintre acestea, 10 sunt grădiniţe cu personalitate juridică şi cinci grădiniţe arondate, şase sunt şcoli gimnaziale cu personalitate juridică şi una arondată, 9 sunt licee cu personalitate juridică şi două şcoli postliceale.
De asemenea, din totalul unităţilor de învăţământ un număr de 6 sunt private. Este vorba despre trei şcoli postliceale şi trei grădiniţe.
Învăţământul de stat este finanţat de stat în funcţie de numărul de preşcolari şi elevi care beneficiază de actul didactic în unitatea respectivă. Costul standard pe elev a fost introdus în 2010, fiind de 1.895 de lei la învăţământul preşcolar pe copil, pentru anul 2011, după care a scăzut treptat, ajungând la 1.653 de lei în 2014 şi, probabil, va rămâne la fel în 2015. Reprezentanţii primăriei apreciază că costul standard pe elev este prea mic pentru a oferi o educaţie de calitate. E educaţie cu profesori bine instruiţi şi motivaţi financiar, nu doar ca urmare a reuşitelor profesionale, spunem noi. Copiii sunt mai puţini, înseamnă bani mai puţini, dar profesorii trebuie plătiţi, iar cheltuielile de întreţinere a şco-lilor din ce în ce mai mari. Primăria propune directorilor de şcoli să reducă cheltuielile, dar să evite disponibilizarea cadrelor didactice. stop_coloana “Din punctul nostru de vedere, costul standard pe elev este subestimat. În acest context, propunerea noastră este ca unităţile de învăţământ să rămână în aceeaşi structură pentru a evita disponibilizarea de personal, iar directorii de unităţi de învăţământ vor lua măsuri pentru reducerea acestor cheltuieli, măsuri ce considerăm că trebuie luate unitar, nu numai la nivelul Municipiului, ci şi la nivelul întregului judeţ, astfel încât calitatea procesului educaţional să nu fie afectată”, se arată în proiectul reţelei şcolare la nivelul Zalăului. Reprezentanţii primăriei Zalău spun că, potrivit legii pentru cheltuielile cu administrarea şcolilor şi gră-diniţelor, inclusiv cu salariile profesorilor, se alocă fonduri defalcate din TVA şi sume din bugetul local. Până acum, sumele pentru plata salariilor provin integral din sume defalcate din TVA.
Reţeaua şcolară propusă va fi supusă aprobării Inspectoratului Şcolar Judeţean Sălaj, după care va fi votată din nou în Consiliul Local.
Punctele slabe ale învăţământului sălăjean
Subfinanţarea este cea mai gravă problemă a sistemului de educaţie. Şcoala sălăjeană se poate lăuda cu rezultate frumoase ale elevilor, pe de-o parte, dar şi cu licee în care nici un elev nu a reuşit să promoveze bacalaureatul. Dintre punctele slabe, identificate chiar de inspectorii şcolari, se numără fluctuaţia personalului didactic din mediul rural, scăderea numărului de elevi, înregistrarea unui numar mare de absenţe nemotivate per elev în unele şcoli şi cazurile de abandon şcolar, licee tehnologice cu promovabilitate zero la Bacalaureat, lipsa dotărilor moderne din laboratoare şi cabinete de specialitate, lipsa condiţiilor necesare obţinerii avizului sanitar în unele şcoli. Mai mult, “produsul” oferit pe piaţa muncii nu corespunde cerinţelor de calificare actuale. Se întâmplă astfel, în judeţul nostru, ca marii angajatori să intervină pe lângă unele licee tehnologice cu sprijin informaţional şi materiale didactice pentru a îmbunătăţi deprinderile de muncă ale elevilor.
