Ministerul Transporturilor anunță că pregătește licitația pentru execuția „Someș Expres” – drumul expres care va lega Satu Mare de Oar și de frontiera cu Ungaria. Șoseaua are, conform proiectului, o lungime de 11 kilometri și impune costuri de aproape 900 de milioane lei.
În același timp, șeful CNAIR, Cristian Pistol, a anunțat că a transmis ANAP documentația necesară atribuirii contractului pentru elaborarea Studiului de fezabilitate necesar construirii Drumului Expres Cluj-Dej.
Aceste două drumuri expres vin în completarea proiectelor Autostrăzii Nordului și A3 și sunt finanțate din fonduri europene.
La Someș Expres sunt aprobați indicatorii. Licitația, abia la sfârșitul lui 2024
Ministerul Transporturilor a aprobat deocamdată indicatorii tehnico-economici pentru „Someș Expres”, un drum de mare viteză care va face legătura între municipiul Satu Mare, Oar și frontiera cu Ungaria. Licitația pentru execuția Drumului Expres cu o lungime de 11 kilometri ar putea fi lansată până la sfârșitul anului, ultima etapă rămasă pentru această procedură fiind avizul Executivului pentru Hotărârea de Guvern care aprobă investiția de 875 de milioane lei.
Studiul de Fezabilitate a fost predat și aprobat la sfârșitul verii 2023, iar traseul se desprinde din Varianta de Ocolire Satu Mare, o șosea de 19 kilometri finalizată anul trecut, și Oar, unde se conectează cu Drumul Expres M 49 din Ungaria. Din cei 15 kilometri, aproape 11 sunt cu profil de Drum Expres, iar restul de 4 reprezintă șosea de legătură. Durata de execuție a proiectului este de 24 de luni.
În prezent la frontiera cu Ungaria, doar vămile Nădlac 2 și Borș 2 sunt legate la rețeaua de autostrăzi. Ministerul Transporturilor arată că, la frontiera de nord-vest, vama Petea este foarte aglomerată, iar capacitatea Drumului Național este mult depășită.
„În prezent, legătura dintre Satu Mare și granița Româno-Ungară se realizează prin intermediul drumului național DN 19A (Satu Mare – Petea), care are câte o bandă de circulație pe sens și un trafic foarte ridicat, cu sectoare pe care este atinsă capacitatea de circulație a drumului. Acest proiect face parte din strategia de implementare la nivel național pentru Drumul Expres cu denumirea generică Someș Expres/ coridorul trans-frontalier 3 CTF3 – Someș, cuprins în M.P.G.T., asigurând baza necesară cererii de transport în creștere și un grad ridicat de siguranță a traficului rutier. În cadrul documentației tehnico – economice, a fost realizată Analiza multicriterială: în prima etapă au fost analizate 5 variante de traseu departajate pe baza a șase criterii, respectiv: costul de referință al fiecărei variante, atractivitatea pentru utilizatori, condițiile geologice și geotehnice, impactul asupra mediului, raportul Beneficiu Cost economic în primul an, interferența cu elementele VO Satu Mare. În cadrul etapei 2 al Analizei multicriteriale au fost analizate cele 2 variante de traseu care au obținut cel mai bun punctaj în etapa 1. Obiectivul acestei etape a fost de a stabili varianta optimă de traseu după aplicarea celor 4 criterii: costul de referință al fiecărei variante, rentabilitatea economică a investiției, impactul asupra mediului, condiții de circulație la racordarea cu VO Satu Mare. Oportunitatea investiției – asigură un parcurs mai rapid pentru traficul pe distanțe lungi de pasageri și mărfuri, prin viteza ridicată de deplasare, prin reducerea costurilor operaționale și prin îmbunătățirea siguranței circulației și un impact asupra mediului limitat care să ia în considerare riscurile schimbărilor climatice, precum și măsurile de adaptare și reducere a impactului asupra mediului”, arată oficialii din Transporturi în Nota de Fundamentare a investiției încadrată în categoria de importanță B ”deosebită”.
Drumul expres va avea o lățime de 21,5 metri, câte două benzi pe sens, cu acostament și separatoare între sensuri. Vor fi construite două noduri rutiere, unul cu VO Satu Mare și unul de legătură cu DN 19, și trei pasaje rutiere. Acest proiect face parte din Someș Expres, sector Nord Livada – Petea, iar în Programul Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021-2030 se regăsește ca făcând parte din coridorul transfrontalier 3 CTF3 – Someș.
Drumul expres Cluj-Dej, la studiu de fezabilitate. Lucrări estimate după 2026
Drumul expres Cluj-Dej ar putea avea un traseu final și o estimare de costuri cel mai devreme în 2026, în cazul în care Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere va adjudeca anul acesta licitația pentru realizarea studiului de fezabilitate.
Cristian Pistol, șeful CNAIR, este optimist. Spune că acest obiectiv este mai aproape de finalizare odată cu transmiterea documentației la ANAP pentru licitația aferentă elaborării studiului de fezabilitate, în 31 ianuarie.
Durata contractului este de 21 de luni, din care 18 luni pentru elaborarea Studiilor de fezabilitate.
”Prin construcția celor două sectoare de mare viteză avem în vedere asigurarea accesului la rețeaua TEN-T de bază și la rețeaua extinsă, prin construcția coridoarelor de legătură națională; asigurarea unei rețele de transport rutier sigure și operaționale, care să contribuie la reducerea numărului de accidente rutiere și la reducerea timpilor de călătorie; îmbunătățirea condițiilor pentru transportul de mărfuri, asigurarea spațiilor de parcare și de odihnă pentru participanții la trafic, asigurarea măsurilor de siguranță pentru transportatori, conform cerințelor UE. După validarea documentației de atribuire vom publica Anunțurile de Participare la licitație și data limită pentru depunerea ofertelor”, a anunțat, joi, Cristian Pistol.