Sute de sălăjeni care s-ar încadra din punct de vedere al criteriilor pentru voucherele sociale acordate de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) nu au primit nici acum cardurile, în timp ce alții care le-au primit s-au trezit în fața caselor de la hipermarketuri fără bani pe ele.
Mircea Pop, directorul executiv al Agenției Județene de Plăți și Inspecție Socială (AJPIS) a prezentat problema în cadrul ședinței Comitetului Consultativ pentru Problemele Persoanelor Vârstnice, organizată marți, la sediul Instituției Prefectului Sălaj. Oficialul Agenției spune că, din estimările instituției, sunt aproximativ 500-600 de sălăjeni care au semnalat că nu au primit cardurile, însă ei nu au cum să-i ajute. Mai mult, la numerele de telefon la care oamenii pot apela reprezentanții MIPE cu privire la emiterea, distribuția și încărcarea cu bani a cardurilor sociale, nu răspunde nimeni.
”Problema este că între Minister și beneficiari nu există organism intermediar și sunt persoane care au sunat de zeci de ori și nu au reușit să ia legătura cu nimeni. Sunt mai multe situații problemă: una dintre ele este că cei care se încadrează conform criteriilor nu le-au primit încă, alții ne semnalează că nu intrat banii pe ele. Trebuie găsită o soluție astfel încât să nu mai fie puși beneficiarii în situații ca cea de a nu avea banii pe card când vor să plătească la magazine”, a precizat Mircea Pop.
Informația cu privire la reclamații a fost confirmată și de directorul Casei Județene de Pensii (CJP) Sălaj, Dumitru Căprar, care a precizat că oamenii sesizează și instituția pe care o conduce despre faptul că nu au primit voucherele sociale. Însă, atât AJPIS, cât și Casa de Pensii, pot doar să verifice dacă solicintantul se încadrează în criteriile de acordare și nimic în plus, adică nu au nicio atribuție în emiterea, distribuția sau încărcarea cardurilor.
Reprezentanții asociațiilor de pensionari și persoane vârstnice au adăugat, pe lângă problemele ridicate în privința emiterii voucherelor sociale, și faptul că aceste carduri nu pot fi folosite în orice magazin, ceea ce cam dă bătăi de cap multor persoane în etate care locuiesc în mediul rural. Aceștia au subliniat faptul că, poate, ar fi fost util ca pensionarii din mediul rural să fi primit banii adăugați la pensia lunară, astfel că nu s-ar fi făcut cheltuieli suplimentare cu aceste carduri.
Problemele semnalate pe acest subiect va fi comunicată Ministerului Investițiilor și Fondurilor Europene de către Instituția Prefectului.
Ce spune MIPE pe site-ul oficial
Pe pagina oficială a MIPE, la Ghidul Voucherelor Sociale, comunicatorii ministerului spun că Ministerul Muncii și Solidarității Sociale actualizează lunar, înainte de fiecare alimentare a tichetului social pe suport electronic pentru produse alimentare și mese calde, listele cu beneficiari, pentru a verifica eventuale modificări intervenite față de listele anterioare. Pentru beneficiarii nou introduși în program se eliberează noi suporturi electronice. Verificările veniturilor le face ANAF, care transmite lista la MIPE.
Ceea ce e important de știut este că orice venit suplimentar, chiar și un premiu la un joc de noroc, vă poate scoate de pe lista persoanelor eligibile!
Ultima tranșă de bani a fost încărcatăla data de 26 august, iar persoanele care au devenit eligibile pe parcurs vor fi adăugate în listă.
”Așadar, dacă ați devenit eligibil pe parcursul programului, veți fi adăugați pe aceste liste. Pentru a vă asigura că nu sunteți omis, vă puteți adresa Casei Teritoriale de Pensii – respectiv Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială – din județul de reședință. Verificarea condițiilor de venit pentru beneficiarii se face exclusiv de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), iar MIPE nu are autoritatea să adauge sau să elimine beneficiari din liste”, spun reprezentanții MIPE.
Mecanismul de distribuire a cardurilor prevede trei etape: producția cardurilor de către unitățile emitente (imprimarea datelor beneficiarilor și inserarea CIP-ului); împlicuirea și distribuirea la nivel național de către Poșta Română; încărcarea valorică a cardurilor pe măsură ce acestea intră în posesia beneficiarilor.
Categoriile eligibile sunt următoarele: pensionarii din sistemul public de pensii, pensionarii aflați în evidența caselor de pensii sectoriale și beneficiarii de drepturi prevăzute de legi cu caracter special, plătite de casele teritoriale de pensii/casele de pensii sectoriale, ale căror venituri nete lunare proprii sunt mai mici sau egale cu 1.500 lei; persoanele încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu, ale căror venituri nete lunare proprii sunt mai mici sau egale cu 1.500 lei; familiile cu cel puțin 2 copii în întreținere, ale căror venituri nete lunare pe membru de familie sunt mai mici sau egale cu 600 lei; familiile monoparentale ale căror venituri nete lunare pe membru de familie sunt mai mici sau egale cu 600 lei; familiile care au stabilit dreptul la ajutorul social în condițiile Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare; persoanele fără adăpost, așa cum acestea sunt reglementate potrivit prevederilor legale în vigoare.
Pentru situațiile neplăcute, ca cele expuse și în ședința Comitetului Consultativ, de primire a cardurilor dar nevirarea sumelor de bani, MIPE spune că este ”vina” Poștei Române.
”<Am primit cardul, dar nu este încărcat.> Sunt câteva situații în care, din motive tehnice, confirmarea distribuirii cardului către fiecare beneficiar se efectuează cu întârziere. MIPE nu poate efectua plata până nu primește această confirmare de la C.N. Poșta Română. Dacă aveți card și nu este încărcat, sunați la 031.9268”, informează MIPE.
Iar în situația în care cardul a fost pierdut sau nu funcționează, beneficiarul care a pierdut/nu îi funcționează cardul social trebuie să anunțe emitentul, apelând serviciul de Asistență Clienți sau utilizând aplicația mobilă a emitentului.
”Emiterea unui nou card și expedierea la adresa emitentului se vor face, prin grija emitentului, în termen de 60 de zile de la data la care cardul a fost declarat pierdut”, precizează oficialii Ministerului.
Aceștia pun la dispoziția beneficiarilor numere de telefon, însă, după cum au semnalat și autoritățile, și reprezentanții vârstnicilor, cam nu răspunde nimeni la celălalt capăt de fir…
Numerele de telefon oficiale sunt următoarele:
Edenred: 021 301 33 03 | Sodexo: 021 204 46 64 | UP România: 0374 66 22 73 |
Aceștia pun la dispoziția beneficiarilor numere de telefon, însă, după cum au semnalat și autoritățile, și reprezentanții vârstnicilor, cam nu răspunde nimeni la celălalt capăt de fir…
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a efectuat, la 26 august, plățile aferente tranșei II din ajutorul de 1.000 de lei oferit prin programul „Sprijin pentru România”, pentru un număr de 2,4 milioane de beneficiari care au intrat în posesia cardurilor. Sunt IV tranșe a câte 250 de lei, oferite o dată la două luni, până la finalul lui 2022.
Deocamdată nu se știe dacă cei care beneficiază de această formă de sprijin și nu au primit cardurile încă vor primi sumele retroactiv.