România are cel mai mare număr de morți din UE la un milion de locuitori.
Nerespectarea regimului legal al vitezei, neadaptarea vitezei la condițiile de drum, neatenția la volan, neacordarea de prioritate, conducerea sub influența alcoolului sau a altor substanțe, sunt câteva dintre cauzele principale ale accidentelor rutiere.
Numai anul acesta, în primele 10 luni, 21 de persoane și-au pierdut viața și alte 50 au fost rănite grav în accidente rutiere care au avut loc pe raza județului Sălaj.
Potrivit datelor transmise de Maria Cristea, purtător de cuvânt al Inspectoratului de Poliție Județean Sălaj, polițiștii sălăjeni au efectuat în acest an 752 de acțiuni de prevenire a accidentelor rutiere.
Comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, numărul accidentelor rutiere grave din 2021 a scăzut cu 32, în schimb a crescut cu 1 numărul decedaților, iar numărul victimelor rănite grav a fost mai mic cu 50.
”În primele 10 luni ale anului 2020 au avut loc 96 de accidente grave soldate cu 20 de persoane decedate și 100 de persoane rănite grav”, a mai declarat reprezentantul IPJ Sălaj.
România, locul I în Europa la numărul de morți în accidente rutiere
Începând cu anul 2005, în fiecare a treia duminică a lunii noiembrie este marcată Ziua Mondială de Comemorare a Victimelor Accidentelor de Circulaţie. Anul acesta debutează noul Deceniu de Acţiune pentru Siguranţa Rutieră 2021-2030, pe parcursul căruia Ziua Mondială va juca un rol foarte important prin evidenţierea motivelor tuturor acţiunilor necesare pentru prevenirea accidentelor și reducerea numărului victimelor.
Statistica publicată în acest context arată că, în anul 2020, 1.646 de persoane și-au pierdut viața într-un accident rutier pe șoselele României, ceea ce reprezintă o scădere de 12 la sută față de 2019. Datele comunicate de Comisia Europeană arată că, la nivel European, 18.800 de persoane și-au pierdut viața anul trecut într-un accident rutier, înregistrându-se o scădere anuală fără precedent, de 17 la sută față de 2019. Oficialii spun că această scădere a numărului accidentelor și, implicit, al victimelor, se datorează restricțiilor impuse de pandemie, restricții de circulație care au redus mobilitatea oamenilor.
Potrivit acelorași date, aproape o zecime dintre victimele accidentelor rutiere au fost în România: țara noastră are cel mai mare număr de morți din UE la un milion de locuitori.
Acțiuni de prevenție ale Poliției Rutiere și modificări ale Codului Rutier
Polițiștii rutieri organizează periodic ample acțiuni de educație rutieră și de prevenție, însă realitatea ne demonstrează că singurii responsabili pentru producerea unui accident sunt participanții la trafic, indiferent că sunt pietoni, șoferi, motocicliști sau bicicliști.
De-a lungul anilor s-au făcut modificări consistente ale Codului Rutier și s-au înăsprit pedepsele pentru nerespectarea conduitei în trafic sau a regulamentului de circulație pe drumurile publice.
La Zalău, chiar miercuri, 24 noiembrie, a avut loc o acțiune a polițiștilor din Cadrul Biroului Rutier prin care aceștia au dorit să le atragă atenția părinților să-i învețe pe copii câteva reguli minime pentru a nu deveni victimele unui accident.
”Este suficientă o clipă de neatenție pentru ca cei în care dumneavoastră ați investit speranțe, vise și multă dragoste – copiii dumneavoastră – să devină victime ale unor accidente rutiere, care, din nefericire, pot avea chiar urmări tragice.
Pentru a preveni implicarea copiilor dumneavoastră în accidente de circulaţie, recomandăm părinţilor să-i înveţe pe cei mici să circule numai pe trotuare; să nu staţioneze pe bordura trotuarelor deoarece se pot dezechilibra şi cădea în faţa maşinilor; să nu traverseze drumurile publice prin alte locuri decât prin cele special amenajate şi semnalizate prin indicatoare sau marcaje, iar acolo unde nu există amenajate trotuare sau poteci laterale să se deplaseze numai pe partea stângă a drumurilor, cât mai aproape de marginea acestora, dar nu în grup ci în şir unul după altul.
Da asemenea, să nu-i lăsați să se joace pe partea carosabilă a drumurilor publice ci doar în locurile special amenajate, în parcuri, pe terenurile de sport şi întotdeauna sub supravegherea unui adult.
Să nu se angajeze în traversarea căilor rutiere în fugă, prin faţa sau spatele autovehiculelor staţionate ori a mijloacelor de transport în comun oprite în staţii.
Învăţându-i pe copii să circule corect, îi puteţi feri de necazuri şi vă puteţi bucura în continuare de farmecul zâmbetului lor, de liniştea familiei dumneavoastră”, transmit rutieriștii.
Totodată, la nivel legislativ, există propuneri pentru înăsprirea pedepselor pentru șoferii care încalcă legea în trafic, în contextul în care România se află pe ultimul loc în topul european al siguranței rutiere. Potrivit propunerilor, în Codul Rutier ar putea fi introdusă noțiunea de „conducere agresivă”, iar cei care depășesc limita de viteză vor rămâne fără permis timp de 4 luni, amenzile se vor mări considerabil în rândul șoferilor care dau flash-uri, fac slalom printre mașini sau se șicanează în trafic. Pentru un astfel de comportament, sancțiunile vor fi chiar și de 2.900 de lei.
O altă modificare importantă ar fi că „pentru depășirea vitezei cu mai mult de 70 de kilometri se atrage suspendarea dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile”.
Se propune și înăsprirea pedepselor pentru neacordare de prioritate sau depășire ilegală. Dacă până acum șoferii rămâneau fără permis pentru 30 de zile, conform noului Cod Rutier propus cei care încalcă aceste reguli nu vor avea dreptul să conducă timp de două luni.