Sfarsitul anului ne-a dat prilejul de a arunca o privire retrospectiva asupra celor mai importante evenimente din judetul nostru in 2011 – cu bune si rele, fapte care ne-au afectat vietile in diferite feluri. Incheiem seria evaluarilor cu o analiza a felului in care cei care au putere de decizie la nivelul judetului au reusit sa comunice (sau nu) cu noi, cei care transmitem mai departe informatiile care au impact asupra vietii fiecaruia dintre locuitorii judetului. Liberul acces la informatiile de interes public face obiectul reglementarii prin Legea nr. 544 din 2011, insa cei care trebuie sa asigure transparenta activitatii institutiilor pe care le conduc nu stiu intotdeauna ca au obligatia de a informa publicul, iar activitatea lor nu are caracter de secret de stat. Totusi, vom incerca sa aratam care sunt cei mai buni comunicatori din viata publica salajeana, dar si campionii secretizarilor inutile.
Bode si Talos „au dat” si „au incasat”
Intr-o perioada marcata de criza economica, alesii neamului ar fi trebuit sa exceleze cel putin la capitolul comunicare. Salajul are sase parlamentari alesi sa reprezinte interesele locuitorilor judetului. Toti sase platesc, din banii contribuabililor, frumusele salarii consilierilor care ar trebui sa-i sprijine pentru a-si cladi o imagine buna in ochii alegatorilor. Insa, doar o parte din ei au reusit sa comunice eficient cu presa salajeana in acest an. Putem fi acuzati de subiectivism, dar din punctul nostru de vedere, „campioni” la comunicare in acest an au fost deputatii Lucian Bode (PDL) si Mirel Talos (PNL). Cei doi au informat aproape saptamanal presa despre acvititatea lor parlamentara. Si chiar daca a „incasat-o” de multe ori din partea presei pentru actiunile Guvernului, Lucian Bode a ramas un bun comunicator, reusind sa organizeze cele mai multe conferinte de presa. La egalitate in topul „comunicarii parlamentarilor” se claseaza deputatii Iuliu Nosa (PSD) si Seres Denes (UDMR) si senatorul Gheorghe Pop (PSD). Cei trei nu au excelat la capitolul comunicare, insa au raspuns prompt solicitarilor presei de fiecare data cand au fost contactati. Ultimul, si cel din urma, este senatorul UDMR Fekete Andras, care in 2011 a fost prea ocupat si nu a reusit sa organizeze o conferinta de presa, sa emita un comunicat sau sa prezinte alegatorilor planurile de viitor ale actualei guvernari.
Turcas – un primar deschis si descuiat
Daca ar fi sa evaluam felul in care primarii celor patru orase salajene au stiut sa-si faca imagine in 2011, de departe cel mai priceput ar fi Septimiu Turcas, primarul orasului Simleu Silvaniei. Fie ca a fost vorba de aspecte pozitive ale orasului sau, fie ca a fost asociat unor evenimente cu impact negativ, Septimiu Turcas nu a refuzat dialogul niciodata, si-a expus punctul de vedere si a iesit intotdeauna pe plus din situatiile in care a fost implicat. Aproape de Septimiu Turcas se situeaza si primarul municipiului Zalau, Radu Capilnasiu, care reuseste sa mentina o imagine de accesibilitate moderata. Daca la Simleu Silvaniei primarul isi gestioneaza singur comunicarea, Radu Capilnasiu dispune de un birou de presa care sa se ocupe de imaginea sa si a institutiei pe care o conduce. In mod normal, aceasta situatie l-ar avantaja, insa nu este intotdeauna asa. De-a lungul acestui an comunicarea dintre primarie si presa a avut de suferit, purtatorul de cuvant Manuela Ghiurutan nereusind sa gestioneze intotdeauna cu succes situatiile tensionate aparute. Totusi, se observa o imbunatatire a transparentei acestei institutii odata cu aparitia lui Paul Maghiu in zona de comunicare a Primariei Zalau.
Eugen Balanean, primarul orasului Jibou, este greu de incadrat intr-o categorie. La minusuri ii putem trece prostul obicei de a nu raspunde la telefon, dar de fiecare data cand a facut-o, a fost deschis si dispus sa ofere informatii asupra oricarei probleme care a vizat activitatea primariei. Primarul din Cehu Silvaniei, Andrei Varga, are in administrare cel mai mic oras din judet care are si ghinionul de a se afla prea departe de resedinta de judet. Comunicarea cu edilul din Cehu poate fi apreciata ca fiind pozitiva, insa nici nu ne-a dat prea multe ocazii pentru a scrie despre orasul sau.
Pompierii sunt de nota 10. Politia nu
Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta „Porolissum” al judetului Salaj se alege din nou cu laude datorita operativitatii. Modul de informare prin SMS al ISU Salaj este apreciat de intreaga presa salajeana, pompierii fiind singura institutie ce anunta in timp util evenimentele. La Inspectoratul de Jandarmi Judetean s-a schimbat purtatorul de cuvant in acest an, iar pentru noul responsabil de comunicare inceputul este unul destul de timid. Daca ar fi un premiu „Zmeura de Aur” in comunicare, acesta ar fi adjudecat cu siguranta de catre Tincuta Dumuta, purtatorul de cuvant al Inspectoratului de Politie Judetean. Nu de putine ori, atunci cand i-au fost solicitate informatii, Dumuta era reticenta. Totusi, dupa ce presa a semnalat proasta comunicare cu Politia si o parte dintre jurnalisti au apreciat-o pe Maria Cristea, care ii tine locul din cand in cand, Dumuta a mai coborat cu picioarele pe pamant si a incercat sa mentina o relatie buna cu presa.
Ioan Abrudan are fir rosu cu presa
Dintre toate institutiile salajene, de departe, Inspectoratul Scolar Judetean a colaborat cel mai bine cu presa. Fie stiri pozitive, fie informatii negative, sapta-manal au fost organizate conferinte de presa si toti cei in masura sa ofere informatii au raspuns permanent la telefon sau e-mail ori de cate ori a fost nevoie. Se cuvine, astfel, sa-i acordam un „Oscar” pentru colaborare inspectorului general – Ioan Abrudan.
Claudiu Silaghi, sau schimbarea la fata
Daca la inceputul mandatului sau la Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorului Claudiu Silaghi a fost aproape salbatic, in cursul anului 2011 a devenit unul dintre cei mai buni comunicatori asupra activitatii comisarilor sai. Poate ca nu de multe ori s-a facut inteles de catre publicul larg, insa obiectul activitatii sale este strict reglementat si ingradit. Astfel, OJPC Salaj nu poate verifica decat sesizarile facute de persoanele fizice, iar in momentul in care are rezultatele controalelor efectuate, nu poate da numele firmelor amendate sau sanctionate. Motivul este simplu – orice sanctiune poate fi contestata in instanta de catre cel care a primit-o, iar pana la definitivarea procesului, Oficiul trebuie sa pastreze confidentialitatea.
Cu Sanatatea stam asa si-asa
Facand o analiza a comunicarii in Sanatatea salajeana, putem spune, ca avem trei categorii de comunicatori. Intre ei este o diferenta clara, ce s-a resimtit si in paginile Graiul Salajului. Pe primul loc la transparenta si comunicare se situeaza doua institutii – Directia de Sanatate Publica (DSP) Salaj si Casa de Asigurari de Sanatate (CAS) Salaj. La orice ora, chiar daca anumite probleme puneau intr-o postura negativa institutiile sau reprezentantii acestora, am primit punctele de vedere solicitate, astfel incat cititorii nostri sa primeasca informatiile corecte si avizate de cei in masura sa o faca. Fie ca e vorba de directorul Ligia Marincas, purtatorul de cuvant Mihai Cheseli, presedintele Claudiu Birsan sau directorul adjunct – Marius Tautu, comunicarea a fost si speram ca va fi in continuare la fel de buna, drept pentru care Graiul Salajului le ofera un „Oscar”. La polul opus se afla Serviciul de Ambulanta care, nici macar atunci cand se pune problema mediatizarii pozitive, nu comunica deloc sau comunica doar cu o parte a presei salajene. Categoria intermediara celor doua amintite anterior este ocupata de comunicarea Spitalului Judetean de Urgenta. De aici primim raspunsuri la solicitari, dar abia dupa ce se respecta o procedura lipsita de sens in multe dintre situatii. Lesne de inteles procedura, atata timp cat spitalul este in subordinea Consiliului Judetean Salaj, unde se petrece acelasi fenomen – solicitari scrise, raspunsuri tarzii, conferinte de presa putine sau informatii primite doar la sedintele lunare.
Remarcabili…
Desi au incasat de nenumarate ori multe injuraturi si ocara din partea salajenilor si a zalauanilor, in special, ne-au raspuns de fiecare data la solicitari. Si aici, primul loc il ocupa Marcel Zaharia, directorul sucursalei Salaj a Companiei de Apa Somes. Precum promiteam cu ceva timp in urma directorului de la Compania de Apa, ii acordam – la ceas aniversar – premiu pentru „cel mai injurat director” in 2011. De remarcat este si colaborarea cu directorul Agentiei Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca (AJOFM) Salaj – Romeo Sarca – caruia ii oferim un „Oscar” pentru promptitudinea cu care a raspuns solicitarilor noastre. „Oscaruri” mai putem oferi atat presedintelui Asociatiei Comunelor Salaj – Sandu Berceanu – pentru transparenta si sugestiile pe care le-a transmis redactiei Graiul Salajului, cat si primarului suspendat din Ip – Ioan Boer, care nu s-a ferit sa vorbeasca liber si sa dea declaratii de presa.