Oricine are contract de credit poate contesta actul adiţional pe care banca a fost obligată să-l intocmească pană la 19 septembrie dacă acesta nu respectă prevederile Ordonanţei 50.
Atat cei care au semnat actul adiţional la contractul de credit, cat şi cei care nu l-au semnat pot contesta abuzurile băncii.
Termenul de 90 de zile acordat băncilor pentru alinierea contractelor aflate in derulare a expirat pe 19 septembrie. Toate contractele de credit aflate in derulare trebuie să respecte noile prevederi ale ordonanţei 50/2010, incepand de luni, 20 septembrie. Iar instituţiile bancare au avut obligaţia ca in acest interval să emită şi să transmită actele adiţionale consumatorilor. Prevederile ordonanţei 50 se aplică automat, iar comisioanele, altele decat cele prevăzute de ordonanţă, sunt nule de drept. Banca nu se poate prevala de acceptarea tacită pentru acele clauze din actele adiţionale care nu au legătură cu alinierea contractului la ordonanţă.
Persoanele care au primit actul adiţional şi nu l-au semnat nu au termen limită de contestare a actelor adiţionale, potrivit ordonanţei 50. Dacă clientul este nemulţumit de prevederile din actul adiţional, primul pas este sesizarea băncii, prin depunerea notificării in scris, in două exemplare, la registratura băncii, potrivit avocatei Violeta Vuşcan. Banca are la dispoziţie 30 de zile să rezolve sesizarea. Dacă soluţia dată de creditor nu este favorabilă, clientul se poate adresa Protecţiei Consumatorului. Pentru aceasta va avea nevoie de copii ale contractului de credit, ale actelor adiţionale, extraselor sau a chitanţelor, notificărilor şi răspunsurilor primite. Iar dacă Protecţia Consumatorului va constata că cele reclamate de consumator nu intră in competenţa sa, consumatorul poate consulta un avocat. Avocata Vuşcan Violeta ii sfătuieşte pe cei care au contracte de credit in derulare să parcurgă toţi aceşti paşi, dar să plătească in continuare ratele, chiar dacă au depus reclamaţii sau au chemat banca in judecată, pentru a nu-i da acesteia ocazia să treacă la executări silite.
Clienţii care au semnat actul adiţional pană in 20 septembrie şi constată că instituţia bancară continuă să perceapă comisioanele contrare ordonanţei pot sesiza instituţia bancară, după care, dacă răspunsul nu este favorabil, să depună o reclamaţie la Protecţia Consumatorului, iar dacă cele sesizate de consumator nu sunt de competenţa instituţiei, să se adreseze unui avocat, a explicat Violeta Vuşcan.
Persoanele care nu au primit actul adiţional şi nici nu au fost notificate in acest sens pot să solicite acest act băncii, a mai menţionat avocata Violeta Vuşcan. Clienţii care nu au fost informaţi se pot prevala de culpa creditorului, in cazul in care nu le convin modificările făcute de bancă.
Potrivit directorului Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Sălaj, Claudiu Silaghi, constatarea comisioanelor abuzive intră in competenţa Comisariatului, insă in cazul majorării dobanzilor, doar instanţa poate interveni.

Comisioanele legale
Potrivit ordonanţei 50, se pot percepe numai următoarele comisioane: comision de administrare credit sau comision de administrare cont curent (nu ambele simultan), comision de rambursare anticipată de maxim 1 la sută şi numai la credite cu dobandă fixă, comision unic pentru servicii prestate la cererea consumatorilor, costuri aferente asigurărilor dacă este cazul, comisionul de analiză dosar, care se poate percepe numai după semnarea contractului de credit, nu şi in situaţia in care creditul nu a fost acordat. Modificările din actul adiţional nu pot cuprinde majorări ale costului total al creditului.

Comisioane abuzive
Instituţia bancară nu poate adăuga alte comisioane in afară de cele prevăzute de Ordonanţă şi nu poate să redenumească comisioanele pe care legea ii cere să le elimine (cum este comisionul de risc). Comisionul de rambursare anticipată pentru creditele cu dobandă variabilă este zero. Acest comision va exista numai in contractele de credit cu dobandă fixă şi va fi maxim de 1 la sută. Comisioanele de risc, de urmărire riscuri sau de monitorizare vor fi eliminate. Sunt ilegale. Nu se mai percep comisioane pentru tragerea de bani dintr-un credit şi nu se mai percep taxe suplimetare pentru plata la ghişeu sau pentru rate plătite de alte persoane.

Calculul dobanzii variabile – transparent
In contractele de credit cu dobandă variabilă, dobanda va fi raportată la un indice de referinţă variabil (ROBOR, EURIBOR, LIBOR, rata dobanzii de referinţă a BNR in funcţie de moneda creditului) şi o marjă fixă a băncii care nu va putea fi majorată pe toată durata derulării contractului, putand fi insă redusă. Instituţia bancară nu are voie să schimbe tipul de dobandă (din variabilă in fixă sau invers) şi nici să majoreze rata dobanzii.

Peste 130 de sălăjeni reclamă băncile
De la intrarea in vigoare a ordonanţei 50 pană in prezent au fost depuse la CJPC Sălaj un număr de 133 de reclamaţii. Potrivit directorului CJPC Sălaj, Claudiu Silaghi, clienţii reclamă majorarea dobanzii, comasarea comisionul de risc sau de urmărire riscuri cu cel de administrare, sau altele au fost redenumite, comisionul de monitorizare a devenit comision de administrare credit.