Războiul clujenilor cu Arafat din cauza elicopterului SMURD amplasat la Jibou
Repartizarea elicopterului SMURD pentru regiunea de Nord-Vest la Jibou continuă să nască conflicte de ordin politic la Cluj-Napoca. După ce în martie 2014 PDL Cluj şi-a arătat nemulţumirea faţă de amplasarea elicopterului SMURD dedicat regiunii Nord-Vest în judeţul Sălaj, acum copreşedintele executiv PNL Cluj îl acuză pe Arafat că nu a dat elicopterul Clujului pentru a-i pedepsi pe clujeni.
Pe 29 februarie 2014, Raed Arafat a explicat la Zalău că motivul pentru care s-a ales Jiboul pentru amplasarea elicopterului SMURD care să deservească regiunea de Nord-Vest a fost pentru a fi complementar elicopterului de la Târgu-Mureş. Cu toate că a trecut aproape un an de la repartizarea elicopterului la Jibou, atacurile politice nu contenesc să apară.
La mijlocul lunii ianuarie, copreşedintele executiv al PNL Cluj, Mihai Seplecan, îl acuza pe secretarul de stat Raed Arafat de minciună şi impunerea discreţionară a ideilor în alocarea la Jibou a elicopterului SMURD. Seplecan e de părere că Arafat urăşte Clujul, acesta fiind adevăratul motiv pentru care Sălajul „i-a suflat” Clujului elicopterul. „Vreau să aduc în discuţie parametri tehnici care-i dau peste cap argumentaţia şi i-o pun sub semnul minciunii. Prima şi cea mai flagrantă şmecherie este falsa justificare a plasării elicopterului SMURD în ‘centru’ la Jibou, când distanţa în linie aeriană de la Cluj acolo este de 7 minute. Numai că aceasta devine de 14 minute cel puţin, având în vedere că facilităţile de alimentare ale aparatului sunt la Cluj şi nu la Jibou. Cum, de altfel, tot aici sunt şi service-ul şi mentenanţa, precum şi restul de facilităţi care permit ridicarea elicopterului în aer la urgenţe pe vreme rea, precum ninsoare abundentă sau ceaţă. La Aeroportul Internaţional Cluj există încă din 2008 o unitate specială de elicoptere MIRA, cu toate facilităţile şi personalul calificat necesare intervenţiei – amplasată aici şi nu ‘în centru’ la unitatea de pompieri din Jibou, unde de abia acum se pun în discuţie sumele necesare construirii unui hangar de depozitare şi a facilităţilor”, subliniază Seplecan.
Liderul PNL precizează că Arafat îşi alină ranchiunele personale prin alocarea elicopterului la Jibou, pedepsindu-i pe clujeni.
Arafat explică de ce a ales Sălajul şi că elicopterul nu este destinat Clujului, ci Regiunii de Nord-Vest
Văzându-se atacat de penelistul clujean, Arafat a postat pe pagina sa de Facebook o explicaţie amănunţită a motivului pentru care s-a ales Jiboul în detrimentul Clujului. „Mă simt obligat să explic motivele tehnice de amplasare a elicopterului respectiv la un punct de lucru din Judeţul Sălaj şi nu la Aeroportul Cluj. Ar trebui realizat faptul că elicopterul nu este destinat Judeţului Cluj sau localităţii Cluj-Napoca, ci regiunii de dezvoltare Nord-Vest, urmând să deservească concomitent mai multe judeţe. stop_coloana La Spitalul de Urgenţă din Târgu Mureş există un elicopter SMURD care intervine şi în zonele limitrofe, întrând deseori în judeţul Cluj. În cazul amplasării elicopterului nou la Aeroportul Cluj, în zona de intervenţie de 20 de minute şi în cea de 30 de minute cele două elicoptere s-ar anula unul pe celălalt, pe cel puţin 50 la sută din zona de intervenţie a fiecăruia (vedeţi poza VARIANTA 1), lăsând pe de altă parte o zonă total descoperită în judeţele Sălaj, Bihor şi Satu Mare. Dispunerea aparatului de zbor în Judeţul Sălaj (vedeţi poza VARIANTA 2) îl indepărtează de cel din Judeţul Mureş şi oferă mai multor cetăţeni din Regiunea Nord-Vest şansa la o intervenţie rapidă, asigurată de cele două elicoptere”, explică Arafat. Secretarul de stat precizează şi că elicopterul va avea un punct de alimentare la baza din Jibou şi nu va trebui să zboare pentru alimentare la Cluj, aşa cum susţine Seplecan. Arafat subliniază că, deşi elicopterul va avea baza la Jibou, acesta rămâne în coordonarea medicilor din Cluj, care vor asigura gărzile medicale în colaborare cu medici din Oradea.
„Decizia asupra amplasării elicopterelor nu a fost una politică sau personală, fiind fundamentată pe studii, documente şi discuţii în comisii de specialitate. Mai mult, CSAT a aprobat amplasarea acestui elicopter în judeţul Sălaj, ca parte a strategiei de dezvoltare a Inspectoratului de Aviaţie”, mai precizează Arafat, cu speranţa că aceste lămuriri vor fi suficiente şi pentru contestatari.
Consilierii judeţeni au adoptat în şedinţa ordinară a Consiliului Judeţean (CJ) Sălaj din luna decembrie proiectul de hotărâre privind aprobarea unui credit de angajament în vederea întocmirii studiului de fezabilitate pentru realizarea hangarului pentru elicopterul SMURD. Este primul pas făcut de CJ Sălaj în vederea construirii hangarului pentru elicopterul SMURD, care ar fi trebuit să fie funcţional deja. 35.000 de lei plus TVA este valoarea creditului de angajament, pe anul 2015, pentru plata studiului de fezabilitate. După realizarea studiului de fezabilitate, e nevoie de aprobarea indicatorilor tehnico-economici, procedura de atribuire a lucrărilor şi apoi urmează execuţia efectivă a lucrărilor. În ceea ce priveşte costurile pentru construirea hangarului, acestea rămân a fi stabilite. Potrivit biroului de presă al CJ Sălaj, e dificil să se estimeze o dată la care hangarul va fi gata, iar elicopterul va putea deveni funcţional, dat fiind paşii procedurali ce trebuie urmaţi.
