România are primul kilometru de tunel forat la nivel de autostradă. Pe sectorul Tigveni – Curtea de Argeș al Autostrăzii Sibiu – Pitești (A1), au fost executați până acum aproximativ 1013 metri pe ambele fire, din care 580 metri de tunel pe firul ieșiri din tunel, sensul Sibiu-Pitești (Tunel Daniela) şi 433 metri de tunel pe firul intrării în tunel, sensul Pitești-Sibiu (Tunel Alina). A fost realizat și primul tunel intermediar care va fi folosit ca pasaj pietonal între cele două fire de tunel sau cale de evacuare după darea în trafic.

“La execuția tunelului, se lucrează 24/24h. Mobilizarea este bună, iar avansul față de graficul contractat este în creștere”, spune Irinel Ionel Scriosteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.

Tunelul de pe Autostrada Sibiu – Pitești ar putea fi gata până în decembrie 2026.

De cealaltă parte, luminița de la capătul Tunelului Meseș întârzie să se arate. Ultima piedică: desemnarea câștigătorului pentru segmentul dintre Poarta Sălajului și Nușfalău a fost amânată de CNAIR.

Marți, 30 aprilie, era termenul estimat pentru desemnarea câștigătorului pentru secțiunea de autostradă Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, lungă de 41 kilometri, care include și Tunelul Meseș.

CNAIR a amânat însă aceste termen până la data de 31 mai, din cauza “războiului” dintre italienii de la WeBuild și turcii de la Makyol. În data de 10 mai este primul termen la Curtea de Apel București pentru contestația formulată de WeBuild împotriva Makyol.

Italienii de la WeBuild au contestat la Curtea de Apel București decizia CNSC favorabilă turcilor de la Makyol, care ceruseră anterior anularea unei solicitări de clarificări a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Tot CNSC respinsese ca inadmisibilă cererea de intervenție a WeBuild, astfel că italienii au apelat acum la instanță pentru tranșarea problemei.

Vă reamintimă că CNSC a dat dreptate turcilor de la Makyol în dosarul cu CNAIR. Mai exact, constructorul a primit câștig de cauză în ceea ce privește contestația depusă împotriva Companiei de Administrare a Infrastructurii Rutiere, care ceruse clarificări suplimentare de la Makyol privind oferta financiară pentru contractul de realizare a lotului Poarta Sălajului-Zalău-Nușfalău, cu o valoare de 8 miliarde lei.

După ce, în ianuarie, compania Makyol din Turcia câștigase din punct de vedere al evaluării ofertelor tehnice lotul Poarta Sălajului-Zalău-Nușfalău, inclusiv Tunelul Meseș, parte din A3, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a cerut clarificări. Turcii au transmis clarificările, dar au depus și contestație la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC). În 15 martie, CNSC a admis contestația turcilor și a dispus remedierea situației.

Acum, Curtea de Apel București trebuie să soluționeze contestația formulată de WeBuild.

Licitația pentru lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău, cu tunelul de aproape 3 kilometri prin Meseș, a fost lansată în urmă cu mai bine de un an, pe 10 februarie 2023.

Până la termenul limită, în vara anului trecut, s-au depus șapte oferte pentru realizarea Tunelului Meseș. Au fost interesați de lucrare Asocierea SA & PE CONSTRUCT SRL – SPEDITION UMB SRL – TEHNOSTRADE S.R.L. – EURO-ASFALT d.o.o (România – Bosnia Herțegovina); WEBUILD SPA – MILANO (Italia); IC IÇTAŞ INŞAAT SANAYI VE TICARET A.Ş. (Turcia); Asocierea MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S. – OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. (Turcia); MAPA INSAAT VE TICARET A.S. (Turcia); Asocierea NUROL INSAAT VE TICARET A.S. – DUYGU TAAHHÜT VE İNŞAAT A.Ş. (Turcia); Asocierea TEKFEN INSAAT VE TESISAT A.S. – DOGUS INSAAT VE TICARET A.S. (Turcia).

Execuția subsecțiunilor Poarta Sălajului- Zalău și Zalău – Nușfalău (cu o lungime totală de 41 de km) este o lucrare complexă, ce implică și execuția Tunelului Meseș, cu două galerii, în lungime de 2,89 km și cu 2 benzi de circulație pe sens, precum și construcția a 65 de viaducte, poduri și pasaje.

Durata de realizare a contractului este de 78 de luni, din care 18 luni destinate proiectării și 60 execuției.

Sursa de finanțare va fi asigurată din fonduri europene nerambursabile.