In aceasta primavara au fost indundate in jur de 1.400 de hectare de teren agricol, au fost distruse gospodarii, au fost luate pe sus de viituri poduri si punti care uneau localitati. In comuna Gilgau in 4 aprilie, puntea de legatura peste Somes intre localitatea Dobrocina si Gura Vladesei a fost luata de ape dupa o ploaie torentiala. S-au dus odata cu apele Somesului banii cheltuiti in 2010 – nu putini – si a aparut disconfortul localnicilor, care inconjoara din nou 16 kilometri dus-intors pentru diferite nevoi, oricat de marunte.
Asa nu …
Puntea din localitatea Dobrocina a fost facuta in 2010 cu 2,6 miliarde de lei vechi sub indrumarea primarului de la acea vreme, Eugen Codoreanu. In momentul in care apele Somesului s-au umflat la prima ploaie abundenta din aprilie, puntea a cedat sub greutatea apei si a deseurilor, izolandu-i astfel pe satenii celor doua localitati. Garantia de doi ani a puntii abia ce a expirat in decembrie 2012. Asta inseamna ca daca se mai vrea punte la Dobrocina, cineva trebuie sa o plateasca. Actualul primar, Crstian Ungur, s-a gandit sa repare puntea, dar nu dispune de banii pe care pre-decesorul sau i-a avut cand a fost construita. Localnicii spun ca peste Somes nu trebuia facuta o punte, ci trebuia facut un pod masiv, care sa nu intampine probleme la o ploaie mai abundenta. „O punte ar fi mers peste o vale mai mica, nu peste Somes. Dar ce sa facem, asta e Romania”, ne spune un localnic. Primarul comunei Galgau spera totusi ca pana la iarna puntea sa fie reparata. Dispune deocamdata de un ajutor de la Consiliul Judetean de 50.000 de lei.
Asa da…
Am constatat in comuna Banisor ca peste valea Banului, care strabate comuna, in localitatea Ban se construieste un pod peste albia care desparte localitatea in doua. Un pod masiv care va avea o deschidere de 17 metri intre piloni, cu o banda pe sens si inalt de aproximativ 12 metri de la albia vaii. Primarul ne-a spus ieri ca valoarea podului este de 700.000 de lei si ca va avea rampa din drumul judetean 191 E, cu piloni infipti zece metri in pamant. Localitatea Ban va fi acum unita printr-un pod masiv peste valea Banului si va putea permite astfel traversarea normala peste vale. In trecut, masinile treceau prin vale ca sa ajunga acasa sau ca sa se deplaseze pana in localitatea Marin. Cand ploua nu se prea putea trece cu masina, numai pe jos, peste puntea pietonala facuta in urma cu multi ani. Punte care este si ea realizata la o inaltime de aproximativ sapte metri de albia vaii. Primarul a tinut sa mentioneze ca drumurile de pe cealalta parte a localitatii Ban despartita de vale vor fi asfaltate pana pe pasune. „Podul peste valea Banului face parte dintr-un proiect de amploare de 2,5 milioane de euro, care mai include realizarea canalizarii, a unei statii de epurare, patru kilometri de strazi asfaltate, construirea unui centru de zi pentru copii de tip afterschool, reabilitarea caminului cultural din Banisor si inca un pod peste valea Banului in localitatea Pecei. Proiectul de anvergura, care va fi finalizat in toamna, mai exact in octombrie, este un proiect pe masura 322 cu fonduri europene si va fi finalizat la termen. Sunt o realizare cele doua poduri de peste valea Banului, deoarece in comuna noastra nu au existat niciodata poduri facute in functie de cerintele celor de la Apele Romane, iar acum vom avea doar doua, dar bune”, a declarat pentru Graiul Salajului primarul Banisorului.
Comparam cele doua lucrari. Nu se poate compara Somesul cu Valea Banului exact cum podul de pe Valea Banului nu se poate compara cu puntea peste Somes de la Dobrocina. Valea Banului are latimea de aproximativ opt metri. Si poate ploua oricat, cat Somesul nu va ajunge niciodata. Si totusi, Valea Banului va dispune de un pod stabil si masiv care cu siguranta nu va fi decat cel mult udat de ape. In schimb, Dobrocina va avea parte tot de o punte pe care Somesul o poate „speria” oricand.