Inițiativa legislativă pentru modificarea OUG/195/2002, care prevede calcularea amenzilor rutiere în funcție de Indicatorul Social de Referință (ISR) și renunțarea la raportarea punctului-amendă la salariul minum brut, a fost respinsă definitiv de către Camera Deputaților. Proiectul de lege mai sus menționat ar fi modificat aliniatul (2) al art.98 din OUG 195/2002. Mai precis, este vorba despre o propunere legislativă care prevedea că punctul amendă urma să fie calculat în funcție de ISR. Astfel, un punct-amendă urma să reprezinte 20% din indicele social de referință, stabilit prin Hotărâre a Guvernului. Această modificare ar fi dus la reducerea nivelului amenzilor aplicate șoferilor pentru nerespectarea legislației rutiere.

ISR reprezintă unitatea exprimată în lei, la care se raportează beneficiile sociale suportate din bugetul de stat, inclusiv indemnizația de șomaj, venitul minim garantat sau alocația pentru creșterea copiilor. În condițiile în care cuantumul ISR este de 500 de lei în prezent, punctul amendă ar fi avut o valoare de 100 de lei, ceea ce ar fi dus la o scădere a valorilor amenzilor de circulație, față de cele aplicate până acum.

Conform legislației în vigoare, valoarea punctului amendă este stabilit în raport cu salariul minim pe economie și reprezintă 10% din cuantumul acestuia. Totuși, în ultimii ani, am asistat la o înghețare a valorii punctului amendă la pragul de 145 de lei. În lipsa acestei înghețări, punctul amendă ar fi trebuit să valoreze acum 230 de lei.

Astfel, modul de calcul al amenzilor rutiere și valoarea acestora în anul 2021 rămâne următoarea: clasa I (2-3 puncte) amendă între 290-435 lei; clasa a II-a (4-5) puncte se sancționează cu valori cuprinse între 580-725 lei; clasa a III-a (6-8 puncte) cu amenda între 870-1.160 lei; clasa a IV-a (9-20 puncte) și amendă cuprinsă între 1.305-2.900 lei, iar clasa a V-a (21-100 puncte) cu sancțiuni între 3.045-14.500 lei.