Constructia Autostrazii Transilvania va fi finantata din cadrul viitorului buget al Uniunii Europene pentru perioada 2014-2020.
Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a anuntat vineri, la inaugurarea centurii de ocolire a municipiului Cluj-Napoca, ca in urma negocierilor cu Comisia Europeana s-a acceptat ca toate tronsoanele Autostrazii Transilvania sa fie finantate din fonduri europene. „Vreau sa va dau o veste buna, pe care nu o stia nici primul-ministru. Ca urmare a negocierilor purtate cu colegii din Comisia Europeana, pe reteaua TEN-T, tronsoanele de pe Autostrada Transilvania au fost acceptate spre a fi finantate din fonduri europene. Este vorba de toate tronsoanele, tot ce inseamna Autostrada Transilvania. Putem discuta ca membru cu drepturi depline in UE cu fruntea sus despre tronsoanele noastre de drumuri nationale si autostrazi, fara sa se mai spuna ca «aveti o autostrada care va face de ras»„, a declarat Boagiu, citata de Mediafax. Intrebata care vor fi costurile de construire a tronsoanelor Autostrazii Transilvania, Anca Boagiu a spus ca urmeaza sa fie facute calculele in perioada urmatoare. „Suma este pe ce a ramas de executat, valoarea pe kilometri de 6,9 milioane euro, care va fi licitata in functie de relief si vor rezulta preturile adaptate la standardele de cost”, a spus ministrul. Integrarea Autostrazii Transilvania in reteaua trans-Europeana de transport, TEN-T, fapt ce permite Romaniei sa ceara fonduri UE pentru constructia ei, inseamna insa ca autostrada va fi gata abia peste sase-sapte ani. Motivul este foarte simplu: finantarea se poate face doar in cadrul viitorului buget al Uniunii, respectiv pentru perioada 2014-2020.
52 de kilometri cu 2,2 miliarde de euro
Proiectul autostrazii Transilvania a inceput in 2004, in baza unui contract de 2,2 miliarde euro, pentru constructia unui traseu de 415 kilometri, dar portiunea construita pana in prezent cu finantarea statului, la sapte ani de la lansarea proiectului, depaseste cu putin 10 la suta din traseul total. Pana in prezent au fost construiti doar 52 de kilometri din autostrada, iar lucrarile sunt oprite de la inceputul anului, din lipsa de fonduri. In judetul Salaj a fost construita o portiune din viaductul care face legatura intre Suplacu de Barcau si Marca si cateva ziduri de rezistenta pentru a impiedica alunecarile de teren. Ultimele lucrari au fost efectuate in toamna anului trecut, cand a fost inchis drumul de acces catre localitatea Marca si a fost delimitat cu parapeti de beton un kilometru din tronsonul de autostrada Port – Nusfalau.