Asociatia industriei auto nu mai sustine programul guvernamental de reinnoire a parcului auto si cere Guvernului sa ia alte masuri de sustinere a vanzarilor de masini noi in Romania

Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule cere ca din 2015 sa se renunte la programul Rabla. Producatorii si importatorii spun ca utilitatea programului Rabla este din ce in ce mai limitata. Cu toate acestea, ei sunt de acord cu o ultima editie a programului Rabla pe parcursul anului 2014, doar ca voucherele sa fie puse in piata de la jumatatea lunii februarie si nu in iunie, cum s-a intamplat in 2013. Nemultumirea lor se trage de la faptul ca industria auto a avut o evolutie slaba in ultimi ani. Producatorii si Importatorii s-au aratat de acord pentru 2014 cu mentinerea valorii unui tichet Rabla de 1.500 de euro si emiterea aceluiasi numar de vouchere ca in 2013.
In acelasi timp, repre-zentantii APIA au cerut Guvernului sa gaseasca alte modalitati de sustinere a vanzarilor de masini noi, afirmand ca in alte state, care au avut programe similare, au fost iintroduse ulterior alte tipuri de masuri, sprijinite pe plan local si de membrii asociatiei. O solutie, pe care acestia o propun, ar fi modificarea modului de calcul al timbrului de mediu, astfel incat sa se tina cont de nivelul de poluare, norma Euro, emisiile de CO2 si vechimea autovehicului, masuri care in opinia lor ar pune frana pietei second-hand si ar veni in sprijinul vanzarilor de masini noi.

Salajul este amator de „second-hand”
In ceea ce priveste vanzarea de masini noi, Salajul se afla undeva la coada clasamentului, reusind sa vanda intr-un an doar 52 de masini noi, dintre care 51 au fost marca Dacia, o singura masina fiind de fabricatie straina. Salajenii prefera masinile second-hand de fabricatie germana, Volkswagen si Opel fiind cele mai vandute marci pe piata din Salaj. In piata de masini din Zalau poti achizitiona un Volkswagen de noua ani la un pret cuprins undeva intre 3.300 si 6.300 de euro, in timp ce un Opel de aceeasi „varsta” se poate achizitiona cu o suma cuprinsa intre 2.500 si 6.800 de euro. Preturile difera de la o gama la alta, in functie de motorizare, salajenii preferandu-le pentru calitatea lor superioara fata de o masina de productie autohtona. O masina noua, produsa in Romania, are un pret de pornire de 6.900 de euro, dar cu dotari mult sub ce ofera o masina second-hand de noua ani achizitionata de afara.