Dupa ce fosti si actuali sefi din invatamant au devenit „experti” la inceputul anului, reprezentanti ai Ministerului Educatiei spera sa schimbe „garda” prin organizarea unei noi sesiuni de selectie.

Ministerul Educatiei, Cer-cetarii, Tineretului si Sportului ofera o noua sansa profesorilor salajeni care nu au fost declarati, conform metodologiei initiate de fostul ministru al Educatiei – Daniel Funeriu, experti in management educational si nu au fost inscrisi in Registrul National al Expertilor in Management Educational in urma primelor doua sesiuni ale concursului de selectie, prin organizarea celei de-a treia sesiuni de selectie din acest an, in perioada 6 august – 7 septembrie. Desi, la inceputul anului, sefii invatamantului spuneau ca inscrierea in Registrul National se va face intr-o singura sesiune anuala, reprezentantii Ministerului Educatiei par sa se fi razgandit, iar un motiv plauzibil ar fi faptul ca prea putini dintre cei care nu au mai detinut functii de conducere in anii anteriori (ceea ce inseamna puncte in plus la evaluarea portofoliului) au devenit experti in management educational. Fara calitatea de „expert in management edu-cational”, confirmata prin inscrierea in Registrul National al Expertilor, profesorii nu pot detine functii de conducere in unitatile de invatamant sau in celelalte structuri din cadrul Ministerului Educatiei – inclusiv in cadrul inspectoratelor scolare.
In prima sesiune de selectie ce s-a finalizat in luna aprilie,197 de cadre didactice au fost inscrise in Registrul National al Expertilor, marea lor majoritate actuali directori de scoli, cadre didactice cu functii in Inspectoratul Scolar Judetean (ISJ), in cadrul Centrului Judetean de Resurse si Asistenta Educationala (CJRAE) si in cadrul Casei Corpului Didactic (CCD). Amintim ca lista a fost deschisa de fostul inspector general al ISJ Salaj, Ioan Abrudan, urmat de directorii in functie din cele mai importante unitati din judet – Vasile Bulga-rean (CNS), Sanda Bulgarean (CCD), Melania Gardan (CJRAE), Liviu Sampalean (Ion Agarbiceanu, Jibou), Daniel Ardelean (Cserey-Goga, Crasna). In cea de-a doua sesiune a concursului de selectie au devenit experti alti 42 de profesori salajeni. Majoritatea sunt profesori cu experienta si notorietate datorita rezultatelor exce-ptionale pe care le-au avut cu generatiile de elevi carora le-au predat, insa nu au mai fost inspectori scolari sau directori.
Cine poate deveni expert in management educational
La concursul de selectie se pot inscrie numai cadrele didactice care indeplinesc, cumulativ, urmatoarele criterii: pot dovedi ca au acumulat 60 de credite transferabile in cadrul unor programe acreditate de formare in domeniul mana-gementului educational; sunt titulare in invatamantul preuniversitar sau intr-o unitate de invatamant, au cel putin gradul didactic II sau doctorat; au obtinut cali-ficativul Ifoarte bineI in ultimii 4 ani si nu au fost sanctionate disciplinar in anul scolar curent; nu au fost lipsite de dreptul de a ocupa o functie de conducere sau de indrumare si control in invatamant prin hotarare judecatoreasca definitiva de condamnare penala; nu au fost excluse, conform preve-derilor art. 21, din Registrul national al expertilor in management educational. In plus, portofoliul can-didatilor inscrisi la selectie pentru a deveni membri in corpul national de experti vor fi evaluate pe baza unor fise de evaluare, tinandu-se cont de cateva criterii esentiale: absolvirea unor programe de formare in domeniul managementului educational; experienta manageriala; performante deosebite in inovarea didactica sau manageriala, precum si participarea la proiecte.
Portofoliile cadrelor didactice vor fi evaluate la Inspectoratul Scolar Judetean, iar portofoliile profesorilor cu functii in Inspectorat vor fi evaluate la Ministerul Educatiei, la fel cum s-a procedat si in cadrul selectiilor anterioare.
Au inceput inscrierile pentru concursul de selectie
Maria Pop, inspectorul scolar general adjunct din cadrul ISJ Salaj, a declarat marti, in cadrul unei conferinte de presa organizate la sediul institutiei, ca inscrierile pentru ce-a de-a III-a sesiune de selectie a debutat, conform calendarului transmis de Ministerul Educatiei, in 6 august. Cadrele didactice care doresc sa participe la selectie trebuie sa completeze, pana cel tarziu in 12 august, formularul de selectie online din aplicatia informatica a Ministerului Educatiei. In 12 august, vor fi afisate listele ce cuprind candidatii admisi in etapa de selectie, in baza informatiilor introduse de fiecare in formular. In perioada 13-14 august, cadrele didactice selectate trebuie sa depuna portofoliul cu documentele prevazute de metodologie la Inspectoratul Scolar Judetean.
In perioada 16-17 august, reprezentantii ISJ trebuie sa transmita Ministerului lista candidatilor admisi dupa selectia online care ocupa, la data inscrierii, o functie de conducere sau de indrumare si control in institutie, precum si dosarele acestora. Portofoliile tuturor candidatilor vor fi evaluate in perioada 20-23 august, atat la sediul ISJ Salaj, cat si la Minister pentru cei cu functii in cadrul ISJ. Rezultatele vor fi validate si afisate in 24 august, iar contestatiile se vor putea depune in perioada 27-31 august. Pana in 3 septembrie vor fi solutionate toate contestatiile, iar rezultatele finale vor fi transmise la Minister. Listele cuprinzand candidatii promovati vor fi intocmite si transmise de reprezentantii ISJ Salaj la Minister in perioada 3-4 septembrie, iar in 7 septembrie ministrul Educatiei va emite ordinele de inscriere a cadrelor didactice declarate promovate in Registrul National al Expertilor in Management Educational.