Anuntata descentralizare din invatamant a inceput deja sa contureze doua tabere adverse. Pe de-o parte, este tabara primarilor, nerabdatori, de-a dreptul, sa primeasca ei haturile invatamantului. De cealalta parte a „baricadei” sunt, insa, cadrele didactice, ingrijorate (pe buna dreptate, in mare parte) de perspectiva ca siguranta locurilor lor de munca si promovarea in diverse functii sa depinda de primari. Ingrijorarea lor este justificata, in primul rand, de experienta ultimilor ani, marcati permanent de conflicte mocnite sau explozive intre primarii si conducerile scolilor. De fiecare data, la baza acestor conflicte au stat orgoliile partilor implicate, fiecare sustinandu-si superioritatea, fie ea intelectuala ori decizionala. Cum sansele ca aceste orgolii sa se estompeze odata cu descentralizarea sunt nule, perspectivele unui viitor calm pentru invatamantul roma-nesc sunt utopice.
Mai mult, numirea directorilor de catre primari va adanci si mai mult prapastia creata intre scoli si primarii, dar mai ales va duce la tensiuni chiar intre dascali. Pentru ca a lasa la latitudinea preferintelor unei persoane – in acest caz, primarul – numirea unui director inseamna, din start, permiterea unui grad mare de subiectivism (ca sa nu mai vorbim de interese per-sonale!), ceea ce va duce, inevitabil la dispute intre dascalii pusi in situatia de a se „gudura” pe langa edil pentru a putea ocupa o functie de conducere.
Toate acestea in conditiile in care invatamantul romanesc merge, oricum, din rau in mai rau, producand pe banda rulanta generatii de absolventi tot mai putin pregatite pentru viata. Oare chiar este nevoie de o asemenea masura, care sa agite si mai mult spiritele si sa afecteze si mai mult atmosfera din scoli? N-ar fi mai bine, totusi, sa fie pusi primarii sa se ocupe de ceea ce se presupune ca se pricep, adica de administrare (inclusiv a scolilor), si sa fie lasata partea de educatie, inclusiv incadrarea, in seama celor din sistem? Spre exemplu, ar fi mult mai firesc ca incadrarea fiecarei scoli sa fie facuta de conducerea unitatii respective, care sa-si stabileasca cu precizie standardele specifice pe care trebuie sa le indeplineasca un dascal care doreste sa predea acolo. Cat despre directori, acestia ar trebui sa fie numiti numai si numai printr-un concurs de competente, indiferent care ar fi institutia care ar organiza acest concurs.