De vineri, 25 octombrie și până în data de 23 noiembrie, la ora 07:00, se desfășoară campania pentru primul tur al alegerilor prezidențiale, care va avea loc la data de 24 noiembrie.

Pentru cel de-al doilea tur al alegerilor prezidențiale, campania va începe cel târziu pe 29 noiembrie, la ora 00:00, și se va încheia la data de 7 decembrie, la ora 07:00, aplicându-se aceleași reglementări.

În total, dintre cei 14 candidați, 10 sunt susținuți de partide politice, iar 4 sunt independenți. Ordinea acestora pe buletinul de vot este:

  • poziţia nr. 1 – Elena-Valerica Lasconi – Uniunea Salvaţi România (USR);
  • poziţia nr. 2 – George-Nicolae Simion – Alianţa pentru Unirea Românilor (AUR);
  • poziţia nr. 3 – Ion-Marcel Ciolacu – Partidul Social Democrat (PSD);
  • poziţia nr. 4 – Nicolae-Ionel Ciucă – Partidul Naţional Liberal (PNL);
  • poziţia nr. 5 – Hunor Kelemen – Uniunea Democrată Maghiară din România (UDMR);
  • poziţia nr. 6 – Mircea-Dan Geoană – candidat independent;
  • poziţia nr. 7 – Ana Birchall – candidat independent;
  • poziţia nr. 8 – Alexandra-Beatrice Bertalan-Păcuraru – Partidul Alternativa pentru Demnitate Naţională (PADN);
  • poziţia nr. 9 – Sebastian-Constantin Popescu – Partidul Noua Românie (PNR);
  • poziţia nr. 10 – Ludovic Orban – Forţa Dreptei (FD);
  • poziţia nr. 11 – Călin Georgescu – candidat independent;
  • poziţia nr. 12 – Cristian Diaconescu – candidat independent;
  • poziţia nr. 13 – Cristian-Vasile Terheş – Partidul Naţional Conservator Român (PNCR);
  • poziţia nr. 14 – Silviu Predoiu – Partidul Liga Acţiunii Naţionale (PLAN).

Candidații și echipele de campanie trebuie să respecte o serie de reguli, după cum a informat Autoritatea Electorală Permanentă:

”Trebuie respectate toate prevederile legale în vigoare, fiind permise doar anumite tipuri de activități și materiale de propagandă, precum afișele electorale, materialele de propagandă electorală audio sau video difuzate de mass-media audiovizuală în condițiile legii, publicitatea în presa scrisă, materialele de propagandă electorală online, broșurile, pliantele și alte materiale tipărite din aceeași categorie. Competitorii politici au obligația înlăturării, până la data începerii campaniei electorale, a tuturor materialelor de propagandă utilizate până la acel moment și care nu respectă regulile premise de legislația în vigoare”.

Ce au voie și ce nu au voie candidații

Candidații la alegerile prezidențiale nu mai au voie să utilizeze mașini, bannere, mesh-uri, corturi publicitare, panouri mobile, steaguri, calcane, ecrane publicitare, indicatoare direcționale, structuri autoportante de publicitate, proiecte speciale, sau orice formă de publicitate luminoasă cu sloganuri sau imagini.

Cei 14 candidați și reprezentanții lor nu au voie să folosească mesaje sau sloganuri discriminatorii, precum și orice formă de incitare la ură și intoleranță. Este interzisă defăimarea sau promovarea diviziunilor religioase sau etnice. Conform Legii 370/2004, actualizată și în vigoare din 28 iulie 2019, candidații pot organiza mitinguri, marșuri sau adunări pentru a-și exprima liber opiniile.

În timpul campaniei electorale, primarii au obligația de a oferi candidaților și formațiunilor politice, fără discriminare, spații adecvate pentru întâlniri cu alegătorii.

Materialele permise sunt: afișe electorale cu dimensiuni de cel mult de 500 mm o latură și 300 mm cealaltă latură, iar cel prin care se convoacă o reuniune electorală, 400 mm o latură și 250 mm cealaltă latură, conform dispozițiilor art. 41 alin. (6) din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare; materiale de propagandă electorală audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuală gratuit sau contra cost, în condițiile art. 40 din Legea nr. 370/2004, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale deciziei Consiliului Național al Audiovizualului privind regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Președintelui României din anul 2024; publicitate în presa scrisă; materiale de propagandă electorală online; broșuri, pliante și alte materiale tipărite din aceeași categorie.

Afișajele electorale trebuie amplasate în locuri publice accesibile cetățenilor, fără a afecta traficul și alte activități locale. Pot fi afișate în alte locații doar cu consimțământul scris al proprietarilor și cu măsuri de siguranță pentru cetățeni. Un candidat nu poate folosi locurile speciale pentru afișaj electoral în mod exclusiv, astfel încât să împiedice alți candidați să le utilizeze. Fiecare panou electoral poate conține un singur afiș pentru fiecare candidat. De asemenea, legea interzice afișele electorale care folosesc culorile în așa fel încât să imite drapelul României sau al altor state.

„Se interzice afișajul în scop electoral prin aplicarea pe pereții sau pilonii de susținere a podurilor, tunelurilor, viaductelor, pe indicatoarele rutiere, panourile de orientare și informare rutieră, precum și pe sistemele electronice de reglementare a circulației. Activitățile de propagandă electorală nu pot afecta în niciun fel spațiile verzi, rezervațiile naturale și zonele protejate ecologic”, mai arată legea.

Minorii cu vârsta sub 16 ani nu pot fi utilizați pentru distribuirea sau plasarea materialelor de propagandă electorală. Primarii, cu sprijinul poliției sau jandarmeriei, au responsabilitatea de a proteja integritatea panourilor, afișelor și altor materiale electorale amplasate în locuri autorizate.