Fiecare dintre noi putem fi pacaliti sau influentati de un vanzator sa cumparam un anume produs care este de o calitate slaba sau care nu ofera toate serviciile descrise anterior achizitionarii. De multe ori ni se intampla insa sa le cadem in plasa si apoi nu stim cum sa ne facem dreptate. In primul rand trebuie sa recunoastem astfel de practici comerciale si sa le evitam. In general, prin practici comerciale incorecte se intelege a fi inselatoare, agresive sau ilegale.
O practica poate fi inselatoare prin omisiune, oferind informatii neclare, susceptibile in a te determina sa iei o decizie pe care altfel nu ai fi luat-o. Un operator economic care face o declaratie despre efectul unui produs trebuie sa aiba capacitatea de a demonstra cele declarate. Spre exemplu, este ilegala publicitatea pentru un produs despre care se afirma ca este un remediu pentru o anumita boala, daca nu exista dovezi stiintifice care sa sustina aceasta afirmatie.
Pentru a-ti da seama mai usor care sunt acele capcane, te poti orienta dupa urmatoarele exemple:
– Un service auto efectueaza mai multe reparatii decat este necesar sau decat s-a convenit si refuza sa elibereze masina pana cand consumatorul nu plateste intreaga valoare a facturii.
– Un comerciant ofera un produs conceput in asa fel incat sa semene, prin nume sau imagine, cu alt produs similar cu caracteristici calitative superioare al unui competitor.
– Falsa declaratie ca un produs vindeca o boala: “cumparati acest produs si nu veti mai suferi niciodata de depresie” sau “acest produs reprezinta un remediu sigur impotriva caderii parului”.
Daca o sa intalnesti vreodata o astfel de situatie si nu esti despagubit de operatorul economic, fa o reclamatie la Protectia Consumatorilor. Nu uita sa pastrezi actele care fac dovada achizitionarii acelui produs pentru ca vor trebui anexate copii la reclamatie.