Polițiștii de la Rutieră vor circula, în curând, cu mașini marca BMW, în locul actualelor autoturisme Logan.

La nivelul IGPR a avut loc deja licitația în vederea achiziționării a 600 de autospeciale de poliție, în cadrul proiectului ,,Dezvoltarea unui sistem mixt mobil de monitorizare a traficului rutier privind încălcarea regulilor de circulație” finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM).

Sindicaliștii Europol, deși bucuroși că rutieriștii vor avea mașini mai performante, spun că licitația ar fi fost una ,,cu cântec”, întrucât specificațiile tehnice pe care producătorii trebuiau să le îndeplinească au fost foarte dure, iar singura mașină care se califica era BMW este 320ix.

“Se dorea o autospecială cu o putere minimă de 130 kW, motor pe benzină, cuplu motor min. 290 Nm, tracțiune integrală 4×4 permanent (AWD), tipul caroseriei să fie AA, iar transmisia să fie automată pe o cutie de minim (atenție!) 8+1 trepte. Aici licitația a devenit extrem de interesantă! Încă de la apariția anunțului de participare (15 mai 2022) am stat și am căutat ce modele de autovehicule s-ar putea mula pe aceste specificații. Nu mică ne-a fost mirarea când, dupa aproximativ 2 săptămâni de căutări și discuții cu reprezentanți ai marilor dealeri auto, am ajuns la concluzia că SINGURA marcă ce ,<pică> pe aceste specificații este BMW. Iar tipul de BMW este 320ix. Acum, nu o să fim noi cei cârcotași, fiind relevant faptul că vom primi multe (sperăm la mai mult de una pe județ) autospeciale ,,adevărate” de poliție, așa cum multe țări (toate) din blocul comunitar au în dotare. Dar nu putem să nu ne întrebăm retoric – oare chiar atât de importantă era acea cutie de 8+1 trepte?! IGPR-ul nu putea să lărgească puțin sfera și să solicite o plajă mai largă pentru ca tot ce înseamnă producător auto de marcă să participe la licitație?!”, spun polițiștii.

Săptămâna trecută, IGPR a semnat primul contract cu Automobile Bavaria. Astfel, reprezentantul BMW România va trebui să livreze în maximum 270 de zile 100 de autospeciale cu următoarele caracteristici și dotări: “categoria M1; combustibil benzină; cilindree min. 1900 cm3; motor min. 4 cilindrii, min. 130 kW, min. 290 Nm cuplu; transmisie 4×4 permanent, cutie automată min. 8+1 trepte; 1 set roți cu pneuri de vară și unul cu pneuri de iarnă; roată de rezervă + cric + cheie roți; volan reglabil pe două direcții cu comenzi montate pe el incluse; ABS, ESP, ASR; minim 4 airbag-uri; proiectoare ceață; viteza maximă – min. 210 km/h; accelerație de la 0 la 100 km/h – max. 8 secunde; 5 locuri; culoare alb + inscripționare specifică; climatizare min. 1 zonă; oglinzi retrovizoare cu degivrare și reglare electrică; scaun șofer reglabil pe 3 zone; geamuri electrice; covorașe față/spate cauciuc; priză suplimentară portbagaj min. 10A; rampă optico-acustică; acumulator suplimentar identic cu cel de bază”.

Potrivit Europol, prețul contractat pe o autospecială este de aproximativ 33.200 euro, iar primul lot de 100 de bucăți este așteptat să intre în dotarea Poliției Române cel târziu în iunie 2023.

Europol: Poliția Română pune eticheta de ,,autospecială” unui autoturism pe care se lipește doar un autocolant

Sindicaliștii susțin că polițiștii au nevoie de mașini adaptate cu adevărat muncii pe care o execută.

“Nu putem să nu observăm faptul că în continuare, în ciuda tuturor insistențelor, evenimentelor, reportajelor, exemplelor etc. pe care atât noi, cât și opinia publică, le-am transmis în ultimii ani, factorii de decizie din Poliția Română continuă să pună eticheta de ,<autospecială> unui autoturism pe care se lipește un doar un colant pe care scrie POLITIA și pe care este montată o rampă. În continuare nu se cere șasiu întărit, nu se cer accesorii specifice muncii din dotare (lumini suplimentare montate, compartimentare separată pentru persoanele conduse la sediu, compartimentare separată în portbagaj pt accesorii specifice etc.), ci pur și simplu un autoturism <chior>. (…) Degeaba încearcă specialiștii din IGPR să ia ochii opiniei publice cu autoturisme de marcă, dacă la primul drum cu un conducător auto aflat în stare de ebrietate, acesta din urmă începe să dea cu picioarele și capul în polițiștii din ,<autospecială>, îi va scuipa sau își va face nevoile fiziologice în ea, întrucât, în final, concluzia va fi una singură –  <autospecialele> nu își vor demonstra utilitatea pentru munca de poliție din segmentul stradal”, spun sindicaliștii.

sursa foto: europol