La nivel național, peste 86.000 de copii sunt înregistrați oficial ca având părinții plecați în străinătate. Dintre aceștia, 301 copii sunt din Zalău.
Ne aflăm în pragul sărbătorilor de iarnă. Ce înseamnă oare sărbătorile pentru copiii românilor plecați la muncă în străinătate? Se observă cu ochiul liber bunăstarea materială a copiilor, îmbunătățirea condițiilor de locuit, folosirea telefoanelor cât mai performante. Ce e mai puțin vizibil sunt urmele pe care plecarea părinților le lasă în sufletele copiilor care rămân acasă, în grija bunicilor sau a rudelor.
Perioada sărbătorilor poate să aibă o încărcătură emoțională mai mare pentru copiii singuri, spun psihologii. Toate reclamele, filmele sunt despre sărbători în familie, cadouri de la părinți, pentru copii. Părinții plecați au grijă să le trimită din străinătate pachete cu de toate însă, din păcate, afecțiunea părintească nu se poate transmite prin telefon sau prin videocall.
Specialiștii spun că, în perioada sărbătorilor, copiii așteaptă mult mai multă iubire și atenție decât în oricare lună a anului și recomandă acolo, unde e posibil, revenirea părinților în țară, lângă cei mici, sau reîntregirea familiei prin aducerea copiilor lângă părinți măcar pe parcursul vacanței școlare de iarnă.
Cadrele didactice care au în clase astfel de copii confirmă că lipsa afecțiunii părintești, precum și lipsa fizică a părinților din viața minorilor se observă adesea și în comportamentul lor școlar.
Direcția de Asistență Socială Zalău solicită, anual, unităților de învățământ care funcționează pe raza municipiului date și informații cu privire la copiii care au unul sau ambii părinți plecați în străinătate, copiii din familii monoparentale în care părintele unic susținător este plecat în străinătate și copiii reveniți în țară după o perioadă de mai bine de un an în străinătate.
Unitatea şcolară are obligaţia de a transmite lista nominală a copiilor aflaţi în astfel de situații în cel mult 15 zile calendaristice de la solicitare. Lista cuprinde numele şi prenumele copilului, numele şi prenumele părinţilor sau, după caz, ale părintelui şi adresa de domiciliu a acestuia, inclusiv numărul de telefon al persoanei în grija căruia rămâne copilul.
După primirea datelor, serviciul public de asistenţă socială are obligaţia de a se deplasa la adresa la care sunt îngrijiţi copiii aflaţi în situaţiile amintite anterior şi de a verifica dacă sunt respectate prevederile legale.
De asemenea, părintele care exercită singur autoritatea părintească sau la care locuieşte copilul, care urmează să plece la muncă în străinătate, are obligaţia legală de a notifica această intenţie către DAS Zalău cu minimum 40 de zile înainte de a părăsi ţara.
Această obligație există și în situația în care ambii părinți lucrează în străinătate.
Notificarea conţine, în mod obligatoriu, desemnarea persoanei care se ocupă de întreţinerea copilului pe perioada absenţei părinţilor sau tutorelui, după caz.
În urma notificării către DAS Zalău, se va întocmi un raport de evaluare la domiciliul acestora și se va elibera o dovadă necesară la locul de muncă în străinătate. Raportul de evaluare va fi prezentat la instanta de tutelă.
Ulterior, confirmarea persoanei în întreţinerea căreia va rămâne copilul se efectuează de către instanţa de tutelă, iar instanţa va dispune delegarea temporară a autorităţii părinteşti cu privire la copil, pe durata lipsei părinţilor, dar nu mai mult de un an, către persoana desemnată. Acordul persoanei căreia urmează să-i fie delegată autoritatea părintească se exprimă de către aceasta personal, în faţa instanţei.
Persoana desemnată în grija căreia va rămâne copilul trebuie să facă parte din familia extinsă, să aibă minimum 18 ani şi să îndeplinească condiţiile materiale şi garanţiile morale necesare creşterii şi îngrijirii unui copil.
DAS Zalău asigură persoanelor desemnate consiliere şi informare cu privire la răspunderea pentru creşterea şi asigurarea dezvoltării copilului pe o perioadă de 6 luni.
Persoana care se ocupă de creşterea şi îngrijirea copiilor cu părinți plecaţi la muncă în străinătate are obligaţia de a pune la dispoziţia DAS Zalau toate datele şi informaţiile pe care le deţine cu privire la adresa la care pot fi contactaţi părinţii în străinătate şi de a face dovada că menţine legătura cu aceştia.
În primele 6 luni după primirea copiei Hotărârii de delegare a autorităţii părinteşti, DAS Zalău realizează, o dată la două luni, vizite la domiciliul persoanelor desemnate de instanţă, în vederea informării şi consilierii acestora cu privire la răspunderea pentru creşterea şi îngrijirea copilului. Ulterior, vizitele vor fi realizate semestrial.
Cu ocazia vizitei la domiciliu se intocmește fișa de identificare a riscurilor. Concret, reprezentantul DAS întocmeşte un raport privitor la evoluţia copilului şi a modului în care acesta este îngrijit, care să cuprindă în mod obligatoriu informaţii cu privire la performanţele şcolare, starea fizică a copilului, grupul de prieteni şi anturajul acestuia.
Concluziile evaluării sunt comunicate şi persoanelor desemnate de către instanţă să se ocupe de creşterea şi îngrijirea copilului, care sunt sprijinite în luarea unor măsuri în funcţie de cauzele identificate.
Pentru copiii cu un singur părinte plecat la muncă în străinătate, DAS Zalău are obligația luării în evidență a acestora, a identificării eventualelor riscuri în familie și acordare de sprijin în funcție de competențele de care dispune. Monitorizarea acestor copii se efectuează semestrial.
Situaţia de risc a copilului trebuie analizată cel puţin din următoarele aspecte: situaţia economică a familiei, situaţia socială a familiei; starea de sănătate a membrilor familiei, nivelul de educaţie al membrilor familiei, condiţiile de locuit ale familiei, existenţa unor comportamente periculoase, în cadrul familiei.
În situaţia în care se constată scăderea randamentului şcolar, învăţătorul sau dirigintele copilului are obligaţia de a solicita sprijinul consilierului şcolar şi de a anunţa în scris reprezentantul DAS.
În situaţia în care în urma evaluării se constată că există suspiciuni de afectare a stării emoţionale a copilului, reprezentantul Direcției de Asistență Socială solicită sprijinul unui psiholog, în vederea includerii acestuia în cadrul unui program de consiliere psihologică.
Dacă în urma vizitelor efectuate se constată degradarea stării de sănătate a copilului care are părinţii plecaţi la muncă în străinătate, DAS are obligatia de a informa în scris medicul de familie şi de a solicita sprijinul acestuia în ceea ce priveşte verificarea stării de sănătate a acestuia.
În situaţia în care se constată apartenența la un grup de prieteni cu comportament infracţional, reprezentantul DAS are obligaţia de a solicita în scris sprijinul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, în vederea oferirii de servicii de specialitate, concomitent cu informarea unităţii şcolare la care acesta este înscris şi a poliţiei.
Dacă există suspiciuni asupra unui posibil caz de abuz, neglijare sau rele tratamente, DAS e obligată să anunțe de îndată Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului în vederea iniţierii procedurilor prevăzute de lege în astfel de cazuri.
Direcția de Asistență Socială înfiinţează şi menţine un Registru de evidenţă a copiilor aflaţi în situaţie de risc, care cuprinde cel puţin datele şi informaţiile care sunt transmise trimestrial Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului.
Asta-i poveste veche! Din cauza salariilor de mizerie mulți pleacă la muncă peste hotare și uită de copii! Romania este in UE doar la prețuri, la salarii……..