Noua lege a pensiilor prevede că pensionarii care trăiesc în străinătate trebuie să trimită de două ori pe an documentul care dovedește că sunt în viață, numit certificat de viață.
Legea 360/2023 prevede că termenele până la care trebuie să trimită certificatele de viață către casele de pensii sunt 31 martie, respectiv 30 septembrie ale fiecărui an.
Precizăm că, în prezent, certificatul de viață trebuie transmis autorităților doar o dată pe an (până la final de decembrie).
„Beneficiarul nerezident are obligația de a semna certificatul de viață în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, după caz, respectiva autoritate certificând acest fapt”, se arată în ordinul președintelui Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP).
Autoritățile locale în prezența cărora trebuie semnat certificatul de viață
Concret, pensionarul din străinătate este obligat să semneze partea A a certificatului de viață în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de reședință, respectiv de domiciliu, după caz, care poate fi o instituție de pensii, o autoritate administrativă locală, un notar public, un oficiu consular al României sau un birou al unuia din patronatele cu care Casa Națională de Pensii Publice a încheiat protocoale de colaborare: Institutul Național de Asistență Socială (INAS) din Italia, Institutul Național Confederal de Asistență (INCA) din Italia și Institutul de Tutelă și Asistență a Muncitorilor (ITAL-UIL) din Italia, în vederea certificării existenței acestuia.
La solicitarea beneficiarului nerezident, autoritatea legală certifică faptul că partea A a certificatului de viață a fost semnată personal de titularul drepturilor, completând în acest sens partea B a certificatului.
Transmiterea certificatului de viață se poate face prin poștă, la sediul casei teritoriale de pensii, prin fax, la numărul de fax oficial al casei teritoriale de pensii, sau prin e-mail, scanat, la adresa electronică oficială a casei teritoriale de pensii postată de instituția menționată pe site-ul acesteia.
În situația în care beneficiarul nerezident nu prezintă sau nu transmite certificatul de viață în termenele prevăzute, casa teritorială de pensii competentă suspendă drepturile cuvenite titularului, începând cu luna următoare expirării termenelor.
Dacă beneficiarul nerezident transmite certificatul de viață după expirarea termenelor prevăzute, drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii vor fi reluate în plată de la data suspendării, cu respectarea termenului general de prescripție și numai dacă între data suspendării și data reluării plății nu a intervenit, conform legii, o altă cauză de suspendare sau de încetare a plății.
Sursa adevarul.ro