Bucuresti: "Dumnezeu sa binecuvanteze Romania"

rn

S-a incheat vizita papei Francisc in România, care s-a desfasurat intre 31 mai si 2 iunie, la Bucuresti, Sumuleu-Ciuc, Iasi si Blaj. Am avut parte de un eveniment istoric emotionant si plin de simboluri in locuri importante din tara. La sosirea in tara Suveranul a fost intampinat chiar de presedintele Romaniei, Iohanis protestant de religie, iar Papa a multumit pentru primire mai ales ca vizita are loc pe un pamant cu cetateni majoritar ortodocsi. De la aeroport la Palatul Cotroceni Papa a folosit un Logan, o alegere deloc intâmplatoare e un mod de a atrage atentia asupra unui stil de viata, departe de somptuozitatea si luxul pe care-l dau folosirea masinilor de reprezentanta si pe care multii dintre preoti, mai ales pe la satele romanesti ingropate de lipsuri continua sa le foloseasca in dispretul total al chemarii lui Cristos la modestie. Dupa primirea la Palatul Cotroceni cu garda de onoare, Papa a vorbit cu Iohanis dar si cu premierul nostru Dancila careia i-a oferit niste carti probabil pentru a se mai cultiva. De la Cotroceni s-a indreptat catre monumentala Catedrala a Mantuirii Neamului acolo unde a avut loc o ceremonie comuna spre deosebire de alte locuri unde Papa a fost lasat singur. Prin acest gest Patriarhul Daniel s-a distantat de fanatismul ortodox bulgar si a altor ortodocsi din tarile balcanice, dar nu prea mult, pentru ca fraternitatea invocata de Papa Francisc prin puparea cruci episcopului Nifon si invitatia de a fi impreuna pescari de oameni precum Andrei si Petru (o invitatie la unitate) a ramas doar cu o simpla acceptare de a rosti "Tatal Nostru" in latina si cateva cantari catolice ca multumire pentru sprijinul acordat de Biserica Catolica ortodocsilor din Italia si alte tari. Practic Patriarhul a facut un exercitiu de imagine, prin care a transmis credinciosilor ca nu este posibil un diaolg ecumenic, daramite sa mai pui in discutie problema lacasurilor greco-catolice confiscate si inca neretrocedate. Cu liturghia de la catedrala romano-catolica Sf. Iosif din Bucuresti s-a terminat prima zi a visitei apostolice in România.

rn

Sumuleu Ciuc: "Acest pelerinaj anual apartine mostenirii Transilvaniei, dar aduce cinstire traditiilor românesti si unguresti deopotriva"

rn

Sâmbata, a doua zi, Papa Francisc s-a dus la Sumuleu Ciuc, centrul spiritual al catolicilor maghiari din Romania. Acolo Suvernaul Pontif a transmis un mesaj extrem de imporant mai ales pentru noi care traim in Transilvania, unde spiritele nu de putine ori se agita, din cauza politicienilor care vor sa speculeze ura intre etnii si religii, referitor la pelerinajul de acolo el a spus ca : "Nu am venit aici la intâmplare: suntem pelerini. Aici, in fiecare an, in sâmbata Rusaliilor, voi veniti in pelerinaj pentru a indeplini legamântul inaintasilor vostri si pentru a intari credinta in Dumnezeu si devotiunea fata de Preacurata Fecioara Maria, reprezentata de monumentala statuie in lemn. Acest pelerinaj anual apartine mostenirii Transilvaniei, dar aduce cinstire traditiilor românesti si unguresti deopotriva; participa la el si credinciosi de alte confesiuni si este simbolul dialogului, al unitatii si al fraternitatii; un apel la a recupera marturiile de credinta devenita viata si de viata devenita speranta. A peregrina inseamna a fi constienti ca venim, ca popor, in casa noastra. Un popor a carui bogatie sta in miile sale de chipuri, culturi, limbi si traditii; sfântul popor credincios al lui Dumnezeu care, impreuna cu Maria, este pelerin, cântând milostivirea Domnului."

rn

Iasi: Romania "Gradina Maici Domnului"

rn

Tot sambata la Iasi, de Ziua Internationala a Copilului de pe scena din fata Palatului Culturii, Papa Francisc le-a spus credinciosilor veniti din toata Moldova si de peste Prut ca România este "Gradina Maicii Domnului", dar dincolo de aceasta legatura cu Papa Ioan Paul al II-lea, care a spus acelasi lucru in vizita sa in tara noastra in urma cu 20 de ani Prin mesajul a facut aluzie la drama copiilor lasati singuri de parinti care merg la lucru in straniatate si pierd cei mai frumosi ani din copilaria acestora. Mesajul de la Iasi a fost cat se poate de elocvent in aceasta privinta: „România este Gradina Maicii Domnului si in aceasta intalnire am putut sa-mi dau seama de acest lucru, pentru ca ea este o mama care cultiva visurile fiilor, care le pazeste sperantele si care aduce bucuria in case. Este o mama duioasa si concreta, care are grija de noi. Voi sunteti comunitatea vie si infloritoare, plina de speranta pe care o putem oferi mamei. Ei, mamei, sa-I consacram viitorul tinerilor, viitorul familiilor si al bisericii”.

rn

Blaj: "Pamant de martiriu, de libertate si milostivire"

rn

Duminica, in ultima zi a vizitei, Papa a dedicat o greco-catolicilor, s-a dus la Blaj acolo unde pe Câmpia Libertatii a beatificat sapte episcopi greco-catolici care au murit in urma prigoanei securitatii comuniste. Cei sapte sunt Valeriu Traian Frentiu, Iuliu Hossu, Alexandru Rusu, Ioan Balan, Ioan Suciu, Vasile Aftenie si Tit Liviu Chinezu. La sfarsitul Liturghiei dupa ce a multumit autoritatilor administrative si eccleziastice si tuturor pelegrinlor Papa a invocat ca Preacurata Fecioara Maria sa reverse ocrotirea ei materna asupra tuturor cetatenilor Romaniei".
Dincolo de convingerile noastre religioase aceasta vizita intra in analele istoriei si v-a situa Romania pe harta spirituala a lumii la loc de cinste.

rn

Preotul greco-catolic, Ciprian Robotin de la Parohia Sf. Familie din Zalau, a declarat pentru Graiul Salajului ca vizita Suveranului Pontif in Romania este una foarte importanta din toate punctele de vedere pentru relatia dintre Biserica Catolica si Bisericile Ortodoxe.
"Vizita aceasta vine intr-un moment de mare diviziune, probabil sunteti la curent cu ruptura care s-a produs prin recunoasterea Autocefaliei Bisericii Ortodoxe Ucrainiene si in consecinta, relatiile tensionate care au decurs din motivul acesta intre Biserica Ortodoxa Rusa si Patriarhia Constantinopolului. Sigur, mai exista si alte diviziuni, cum ar fi o disputa intre Patriarhia Sarba de la Belgrad si Biserica Macedoniei care nu este recunoscuta in restul lumii ortodoxe. Papa Francisc cunoaste aceste sensibilitati si a cautat sa nu fie deloc partinitor cu vreuna, sau sa favorizeze una dintre parti, ci dimpotriva, mesajul dansului este si a fost de la inceput, un mesaj de unitate intre crestini. Unitatea aceasta este un lucru foarte de dorit in conditiile in care dupa cum vedem, biserica in general, este lovita din mai multe parti, in vremurile noastre, mai ales de jihadism si asta nu ca si arie geografica. Problemele acestea au depasit demult granitele Orientului Mijlociu. Se intampla deja si in Europa. Acesta e un factor. Pe de alta parte, faptul ca in multe tari occidentale, o mare parte din oameni au ales sa paraseasca biserica, au abandonat credinta si din pacate se vad si consecintele acestei atitudini. Pe de alta parte, Papa Francisc aduce acest util si salutar mesaj de pace si unitate in contextul in care la noi e atata dezbinare din motive politice. A existat un proces electoral, dar ceea ce e greu de inteles, este incrancenarea cu care s-au manifestat si faptul ca oamenii au ajuns sa se urasca din aceste motive, ceea ce iarasi nu este firesc. Atatia mii de oameni care l-au asteptat pe Suveranul Pontif, chiar au stat pe traseul de la aeroport la Palatul Cotroceni. A fost o primire foarte calduroasa, comparativ cu ceea ce a fost in Bulgaria. Papa Francisc este un mesager al pacii, nu este un politician. Ati vazut simplitatea dansului, cum dincolo de protocoale ii este drag sa socializeze, sa faca gesturi cordiale fata de oamenii simpli, sa fie intre ei, sa fie aproape de ei. Apoi m-a impresionat cum a decurs Liturghia de sambata, 1 iunie, de la Sumuleu-Ciuc, unde au fost prezenti si zalauani din parohia noastra, in conditiile in care s-au transmis inainte de aceasta vizita, mesaje alarmiste de ordin politic. Dupa cum s-a vazut, mesajul a fost tot acelasi: de fraternitate, de iubire, de comuniune, la liturghia care s-a celebrat in latina, romana, maghiara. A fost la un moment dat o credincioasa care a zis o rugaciune in limba germana. Punctul culminant a fost duminica, 2 iunie, pentru faptul ca la Blaj, in cadrul Sfintei Liturghii care a fost oficiata, a avut loc beatificarea celor sapte Episcopi martiri. Ei sunt primele persoane beatificate din Biserica Romana Unita, iar prin aceasta putem zice ca este o recunoastere importanta a jertfei lor. Unii sau altii isi pun cateodata problema legitimitatii existentei bisericii noastre. Iata ca, nu doar prin acesti martiri, ci prin intregul trecut al bisericii noastre, as aminti si de scoala Ardeleana si de momentul Marii Uniri de la 1918, biserica noastra este mai mult decat legitima si romaneasca, si sigur, este de amintit si faptul ca cei sapte episcopi martiri sunt niste figuri emblematice. La Blaj au fost prezenti un numar de aproape 300 de credinciosi din Parohia Sfanta Familie Zalau, alaturi de toti preotii din Protopopiat".