Consiliul Judeţean Sălaj a lansat la finele săptămânii trecute Ghidul pacientului spre sănătate, o broşură realizată cu spijinul Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate Sălaj, Direcţia Judeţeană de Sănătate publică Sălaj, Fundaţia “Acasă” şi Spitalul Judeţean de Urgenţă Zalău.
Răsfoind paginile ghidului, găsim informaţii foarte utile şi bine structurate. Astfel, atât pacienţii asiguraţi, cât şi cei neasiguraţi vor şti de ce servicii medicale pot beneficia, în ce condiţii, unde se pot adresa în funcţie de gravitatea problemei medicale şi de ce documente au nevoie când pacienţii beneficiază de un serviciu medical. Sunt descrise pe larg serviciile pe care le acordă medicul de familie, care sunt serviciile de urgenţă, ce înseamnă urgenţă medicală, care sunt serviciile prespitaliceşti de care pacientul poate beneficia, cu accent pe descrierea ambulatoriului de specialitate.
Pacienţii mai găsesc aici informaţii complete despre cine poate beneficia de me-dicamente compensate şi cum se eliberează.
Dacă trebuie să te internezi, poţi consulta ghidul pentru a afla de ce documente ai nevoie pentru internare continuă, în ce condiţii se face spitalizarea de o zi, ce tipuri de fişe trebuie să primeşti la externare şi cum poţi beneficia de rambursarea contra-valorii cheltuielilor pe care le-ai făcut din bani proprii pe perioada spitalizării, pentru medicamente, materiale sanitare sau investigaţii pa-raclinice.
“Mă bucur să împărtăşim ideea că fiecare palier al sistemului de sănătate este important. De multe ori lucrurile cele mai la îndemână – grija şi corectitudinea în informare şi comunicare – care pot părea nesemnificative, sunt de o importanţă şi o semnificaţie deosebită, cu atât mai mult atunci când discutăm despre sănătate”, a declarat Tiberiu Marc, preşedintele Consiliului Judeţean, cu ocazia lansării broşurii.
Broşura poate fi consultată pe site-ul Consiliului Judeţean
Broşura, multiplicată în 5.000 de exemplare, a fost prezentată reprezen-tanţilor cabinetelor medicilor de familie, ai medicilor stomatologi, ai farmaciilor, ai şcolilor şi liceelor din oraşul Zalău, ai şcolilor postliceale de profil precum şi ai altor reprezentanţi ai domeniului sănătăţii la nivel local şi judeţean şi urmează să ajungă şi la pacienţi. Cei care nu ajung în posesia unui exemplar al ghidului, îl pot consulta pe site-ul Consiliului Judeţean stop_coloana (www.cjsj.ro) sau pe site-urile celorlalte instituţii medicale partenere în proiect.
Respectă “Urgenţa” procedura?!
Relatam cu două săptămâni în urmă un caz al familiei Olar, care s-a prezentat noaptea la Unitatea de Primire a Urgenţelor (UPU) Zalău cu copilul care avea dureri puternice la ureche. Asistenta i-a trimis la Centrul de permanenţă. Medicul de la permanenţă a apreciat că este nevoie de un control de specialitate la UPU, cabinetele medicilor specialişti fiind închise, însă părinţii cu copilul bolnav n-au avut şansa să treacă de triaj, fiind poftiţi de gardian… afară. Am încercat fără succes să aflăm de la Spitalul Judeţean de Urgenţă Zalău dacă se pot refuza consultaţiile la UPU sau nu, cu atât mai mult cu cât feedback-ul primit de la cititori arată că este o problemă generalizată la UPU Zalău.
Consultând ghidul lansat de Consiliul Judeţean cu privire la Urgenţe observăm că, în funcţie de gravitatea lor, urgenţele sunt clasificate folosind criteriul culorilor pe coduri. Astfel, în ordinea descrescătoare a gradului de urgenţă, există următoarele categorii: cod roşu (nivel I) – resuscitare, cod galben (nivel II) – critic, cod verde (nivel III) – urgenţă, cod albastru (nivel IV) – boală acută, cod alb (nivel V) – consultaţie. Mergând mai departe cu lecturarea, în anexa care clasifică afecţiunile pe coduri, aflăm că “durerea de ureche” se încadrează la urgenţe medicale, cod verde nivelul III). Potrivit protocolului medical “Asistenţa medicală pentru aceste tipuri de urgenţe se desfăşoară în mai multe etape, pentru o evaluare corectă a gravităţii şi pentru acordarea serviciului medical corespunzător: 1. Consultaţia şi tratamentul în regim de urgenţă de către medicul specialist, desemnat în acest scop de la camerele de gardă sau din programul de zi; 2. rezolvarea cazului în una din formele de spitalizare, conform criteriilor de internare”. Totodată, ghidul mai încadrează “durerea de ureche” printre pro-blemele medicale care pot fi rezolvate de medicul de familie, sau în afara programului acestuia de medicul de la Centrul de permanenţă. Nicăieri nu se precizează că UPU poate refuza să consulte un pacient.