Oficialii Ministerului Educatiei au anuntat ca in luna septembrie se va lansa licitatia pentru noile manuale dupa care vor invata elevii de clasa I, realizate conform noului curriculum. Pentru manualele elevilor de clasa a II-a, licitatia va avea loc in perioada octombrie – noiembrie. Po-trivit reprezentantilor Ministerului Educatiei, licitatia pentru manuale va dura minim 50 de zile, iar maximul „se poate intinde pana la cateva luni bune”. Conform meto-dologiei privind achizitionarea noilor manuale, inclusiv a celor digitale, elevii vor intra in posesia lor incepand cu anul scolar 2014 – 2015.
Marcel Lucaciu, purtatorul de cuvant al Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Salaj, ne-a declarat ca „nu am primit o informatie oficiala din partea Ministerului Educatiei cu privire la licitatia manualelor, insa la inceputul lunii septembrie vor avea loc consfatuirile la nivel national cu inspectorii din cadrul Ministerului Educatiei si acolo vom afla toate noutatile”.
Cert este ca noile manuale vor contine trei componente: traditionalul manual pe suport de hartie, un CD cu continutul manualului in format PDF, dar si aplicatie digitala cu activitati multimedia interactive de invatare, care pot fi sub forma de exercitii interactive, animatii filme si simulari. Manualul digital se va afla pe platforma manuale.edu.ro, de unde se va putea descarca gratuit.

Manualele pentru clasa I ar trebui sa fie gata pana in decembrie
In luna mai a acestui an, Ministe-rul Educatiei a lansat in dezbatere pu-blica Metodologia privind evaluarea, aprobarea, achizitionarea si gestiunea manualelor scolare in invatamantul preuniversitar si documentul privind specificatiile tehnice pentru manualele de clasa I, care vor fi introduse in Ca-ietul de sarcini al licitatiei. In acest context, Ministerul anuntase ca „in perioada 1 iunie – 1 octombrie 2013 vor fi elaborate proiectele de manuale scolare – pilot pentru clasa I, in varianta tiparita si insotita de componenta di-gitala a acesteia”. Conform Ministerului Educatiei, pana in decembrie 2013 ar trebui sa aiba loc transmiterea catre bibliotecile scolare a manualelor – pilot pentru clasa I, aprobate prin ordin al Ministrului Educatiei Nationale. In data de 8 august, Remus Pricopie, Ministrul Educatiei, a anuntat printr-un comunicat de presa: „Reamintesc ca, in perioada mai – iulie, am lansat in dezbatere publica Metodologia de realizare a manualelor pentru clasa I si a II-a. La momentul respectiv am inteles opozitia unora dintre editori, care au reclamat faptul ca nu au timp sa tipareasca noile manuale. Prin urmare, din respect pentru partenerii de dialog, am decis sa prelungim cu sase luni perioada pana la care sa fie gata manualele. In acest moment, suntem in calendarul stabilit, urmand ca pana la 1 septembrie sa se redacteze forma finala a metodologiei, forma care va integra si observatiile venite din partea partenerilor de dialog social”.

Inspectorii scolari din Salaj sunt pentru manualele alternative
Inca de la lansarea in dezbatere publica a Metodo-logiei privind evaluarea, aprobarea, achizitionarea si gestiunea manualelor scolare in invvatamantul preuniversitar, unii inspectori scolari judeteni recunoscuti au avut pareri pro si contra.
Viorel Marginean, inspector de istorie, ne declara atunci ca, pana la urma, „planul de lectie oricum ramane la alegerea profesorului”. „Eu nu ma ghidez dupa manualele scolare. Folosesc cele mai importante materiale didactice: calculator, videoproiector. Manualul ajuta elevul sa invete acasa.”, explica inspectorul. Totusi, inspectorul Marginean sustine ca, „din punct de vedere didactic, manualele alternative sunt mult mai bune, din moment ce cuprind grafice, documente, imagini, dar si exercitii interactive”. Inspectorul spera ca noile manuale sa fie o solutie atat pentru elevi, cat si pentru profesori.
Ioan Ciocian, profesor de istorie la Colegiul National Silvania, este de parere ca manualul tiparit trebuie sa ramana cel mai important instrument de lucru pentru elevi. Si Ciocian sustine ca manualele alternative sunt mult mai bine realizate din punct de vedere didactic. Problema pe care o ridica profesorul tine de elaborarea programei scolare, care, spune el, „nu acorda timp suficient”.
Ioan Abrudan, fostul inspector scolar general din cadrul Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Salaj, apreciaza ca manualele actuale prezinta minusuri in structurarea continutului logic, iar informatia trebuie sa fie mult mai bine organizata. In calitate de profesor de geo-grafie, Abrudan se declara multumit de manualele alternative, care starnesc curiozitatea elevilor prin ilustratii, aplicatii, harti sau grafice. Totusi, Ioan Abrudan ne declara ca, in opinia lui, exista o libertate prea mare in editarea manualelor scolare. „Editurile au aruncat anumite capitole in derizoriu”, spunea Abrduan, adaugand ca „ autorii si editurile ar trebui sa urmareasca programa scolara si sa respecte criteriile, in timp ce ministerul ar trebui sa impuna anumite reguli in editarea materialului”.