Nevoite sa gaseasca solutii anti-criza, bancile ofera posibilitatea restructurarii creditelor
Unele banci care activeaza pe piata din Romania incearca sa vina in sprijinul clientilor care au probleme in achitarea ratelor, oferindu-le posibilitatea de a-si restructura creditele. Solutiile identificate difera de la un caz la altul si constau in prelungirea termenului de rambursare a creditului, reducerea ratei lunare pentru cateva luni sau acordarea de perioade de gratie.
Spre exemplu, BCR a structurat pana in prezent aproximativ 2.500 de credite ale persoanelor fizice care au inregistrat intarzieri la plata dupa izbucnirea crizei. “Ne-am concentrat pe clientii care au inceput sa aiba probleme in rambursarea creditelor in ciuda unui comportament de plata bun anterior. Ne-am uitat pana in prezent la circa 90.000 de cazuri de clienti persoane fizice care au intarzieri la plata, in general, intre 30 si 90 de zile, insa ii urmarim, in unele cazuri, si pe cei cu intarzieri intre 15 si 30 de zile, care ar putea incepe sa aiba probleme de rambursare”, sustin oficialii BCR. Circa 70 la suta din totalul creditelor restructurate sunt ipotecare.
Dificultatile de plata inregistrate de catre clientii institutiilor bancare se datoreaza cresterii dobanzilor din piata, deprecierii monedei nationale si cresterii somajului. Lista datornicilor este formata cu precadere din persoane afectate de somaj si de cele ale caror venituri au scazut semnificativ din cauza crizei.