Din ’90 incoace, invatamantul a fost, fara indoiala, domeniul afectat de cele mai dramatice transformari. Admiterea in clasa a IX-a a cunoscut, in aceasta perioada, mai multe faze, de la examen la liceu, trecandu-se vremelnic la examen de capacitate, ulterior la teste nationale, pentru ca mai nou sa se introduca sistemul tezelor cu subiect unic (aflat, si acesta, in iminenta de… sucombare). Bacalaureatul a suferit, si el, modificari naucitoare, ce au tinut atat de numarul de probe, cat si de modul de sustinere a lor (oral, scris clasic, grila). Varsta inscrierii in clasa I a copiilor a oscilat, la randul ei, multa vreme, intre sase si sapte ani, zapacindu-i pe bietii parinti care nu mai stiau cand trebuie sa pregateasca ghiozdanul pentru prima zi de scoala. De schimbari – unele poate necesare – n-au scapat nici programele scolare, urmarea fiind debusolarea dascalilor, a caror calitate scazuse oricum in ultima perioada pe fondul scaderii atractivitatii fata de acest domeniu profesional. In toata aceasta perioada de schimbari, multe dintre ele impuse doar de schimbarea politica a ministrului de resort, o idee s-a mentinut constant. Aceea ca invatamantul romanesc pregateste exclusiv teoreticieni si ca, prin urmare, este nevoie de o preocupare mai mare pentru pregatirea practica a elevilor.
Asta, insa, doar panamai ieri! Pentru ca, noua, ministra Ecaterina Andronescu sa decis ca, totusi, teoria este cea mai importanta, asa ca da-o incolo de meserie! A desfiintat scolile profesionale, urmand ca, din toamna, toti elevii care termina clasa a VIII-a sa faca, musai, un liceu. Ca doar cine mai are nevoie, in ziua de astazi, de muncitori textilisti, dulgheri sau strungari cu scoala profesionala, cand poti sa ai aceiasi „specialisti” scoliti intr-un liceu si, eventual, si intr-o facultate? Stiind, probabil cat de ilogica este aceasta decizie, ministra a preferat sa nu dea nici un semnal despre intentiile sale, punandu-i pe toti in fata faptului implinit: o hotarare de guvern ce consfinteste desfiintarea scolilor profesionale. Cu aceasta… transparenta si… democratie in luarea deciziilor importante, sa nu ne miram, deci, ca lucrurile merg asa cum merg in invatamant si ca, pe an ce trece, generatiile de absolventi dezamagesc tot mai mult din punct de vedere profesional.