Timbrul de mediu nu va mai taxa si capacitatea cilindrica a masinii si se va aplica numai autovehiculelor cu pana la opt locuri
Taxa de prima inmatriculare auto va fi inlocuita cu un „timbru de mediu” pentru care proprietarii de vehicule vechi si poluante vor plati mai mult, iar detinatorii de vehicule noi vor plati mai putin sau chiar deloc in cazul masinilor hibride electrice. Timbrul de mediu va fi aplicat doar autovehiculelor de pasageri cu cel mult opt locuri si va fi stabilit luand in calcul integral emisia de dioxid de carbon, cuantumul taxei pentru masinile non-euro, Euro1 si Euro2 urmand sa scada comparativ cu valorile actuale. Pentru tiruri, autocare sau microbuze va fi platita in continuare actuala taxa auto. „Intentia este sa aplicam principiul conform caruia «poluatorul plateste», dar si sa incurajam achizitia de masini mai putin poluante. Acum, pentru masinile vechi si foarte vechi este perceputa o taxa aberanta, ceea ce creeaza un blocaj in achizitionarea de masini mai putin poluante”, a declarat ministrul Mediului, Rovana Plumb.
Conform propunerii pre-zentate in sedinta de Guvern de miercuri, timbrul de mediu va lua in calcul doar emisiile poluante de dioxid de carbon, spre deosebire de actualul sistem de calcul, care ia in considerare si cilindreea. Emisia de dioxid de carbon va fi luata in calcul integral la stabilirea valorii timbrului de mediu, in conditiile in care in prezent aceste emisii au o proportie de numai 30 la suta la stabilirea taxei auto. De asemenea, timbrul de mediu va lua in calcul in continuare si cota de depreciere a masinii, rezultata din vechimea acesteia. Prin noul sistem de calcul, cuantumul taxei pentru masini non-euro, Euro1 si Euro2 va fi mai mic decat actualul. „Sa inteleaga toata lumea ca taxa se plateste o singura data si se plateste pe criteriul emisiilor de dioxid de carbon. Acele cazuri sunt aberante, cand are omul o masina de 10-15 ani, care valoreaza 500 de euro, si nu mai poate sa plateasca 5.000 de euro taxa”, a precizat primul ministru Victor Ponta.
Forma initiala a taxei auto, suspendata pana la 31 decembrie 2012, a reintrat in vigoare de la 1 ianuarie, aceasta fiind redusa cu 25 la suta pentru autovehiculele cu motor Diesel prevazut cu filtru de particule. Soferii care, de la 1 iulie 2008, au platit o taxa mai mare decat cea rezultata din aplicarea legii in vigoare pot solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa platita. Conform legii, taxa de poluare va fi platita o singura data atat pentru autovehiculele noi, cat si second-hand, care sunt inmatriculate pentru prima data in Romania.