Primaria Zalau a anuntat marti in cel mai oficial mod finalizarea implementarii proiectului „Sistem de management al traficului in Municipiul Zalau”, in cadrul unei reuniuni la care au participat primarul Radu Capilnasiu, managerul de proiect Rodica Ciurte, proiectantul sistemului de management al traficului, Aurel Bican, directorul Directiei Generale de Administrare a Domeniului Public (DGADP) Zalau, si Dan Oprea, director in Dezvoltarea Afacerilor al Universal Technical Institute (UTI), firma care a implementat proiectul.

Zalaul este unicat cu „prinsul pe rosu”
Comisarul sef al Inspectoratului de Politie Judetean (IPJ) Salaj Gelu Cordea a spus ca a primit multe sesizari despre modul in care se circula, momentan, in trafic, dar sistemul este perfectibil. „Inca se fac mici corecturi la soft”. Gelu Cordea a spus ca sistemul de supraveghere va domoli atitudinea vitezomanilor. „Soferii indisciplinati in trafic vor fi sanctionati in baza unui protocol de colaborare al Primariei Zalau incheiat cu Politia Zalau, cel mai probabil la jumatatea lunii mai”, a anuntat comisarul sef Gelu Cordea. Informatiile din trafic sunt stocate de DGADP, dupa care politistii verifica datele stocate, identifica soferii indisciplinati pe numele carora intocmesc, in cele din urma, procese verbale de contraventie. „Procesul verbal de contraventie se trimite prin posta sau se intocmeste pe loc daca persoana in cauza se prezinta la politie ca sa comunice datele”, a explicat comisarul sef. „Sistemul de supraveghere realizeaza poze de o calitate excelenta. Nu lasa loc de interpretari”, a spus Gelu Cordea.
Cordea a prezentat si un caz deosebit care a fost elucidat cu ajutorul camerelor de supraveghere. „Accidentul de sambata cu soferul care a fugit de la locul faptei a fost rezolvat cu ajutorul camerelor, care nu lasa loc de dubii”, a explicat comisarul sef.
Din spusele reprezentantului UTI, Dan Oprea, aflam ca Zalaul este singurul oras in care s-au montat dispozitive de penalizare la trecerea pe culoarea rosie a semaforului.

Reprezentantul UTI „ne vinde” beneficiile
Reprezentantul UTI, Dan Oprea, a oferit cateva detalii tehnice referitoare la sistem. Acesta a spus ca in fiecare intersectie sunt senzori care masoara timpii de asteptare in trafic. Mai departe, datele sunt transmise la dispeceratul DGADP, unde se stocheaza toate datele din trafic, iar in cele din urma informatiile sunt receptioanate de catre „un software sofisticat, proiectat si dezvoltat de universitatea din Torino”. Astfel de sisteme de management al traficului rutier au fost implementate in Alexandria, Craiova, Deva, Oradea si in unele orase din Polonia. Reprezentantul UTI a mai spus ca parametrii din intersectii nu sunt ficsi, ci variaza. „Se reduc timpii de calatorie, aglomeratia, emisiile poluante si creste siguranta in trafic”, a precizat Oprea, care a insistat si asupra faptului ca sistemul de supraveghere in trafic este telecomandat din dispecerat, astfel incat cei care monitorizeaza traficul pot oferi informatii pretioase in caz de urgenta unor masini de interventie precum salvarea, pompierii, politia.

Politistii risca sa-si pierda painea
Potrivit lui Aurel Bican, cativa politisti urmeaza sa isi desfasoare activitatea la sediul DGADP unde sunt stocate datele din trafic. „Au un birou la dispozitie. Am discutat cu reprezentantii IPJ Salaj sa isi aduca baza de date la sediul DGADP pentru a facilita identificarea soferilor indisciplinati”, a mai spus directorul DGADP. Aurel Bican a confirmat ca politia a cerut o evaluarea statistica a datelor inregistrate pentru a observa care este volumul de munca al politistilor odata cu implementarea proiectului „Sistem de management al traficului in Municipiul Zalau”. „Politia isi face strategia, iar daca va considera necesara disponibilizarea unor angajati, acest lucru se poate intampla”, a aratat Aurel Baican. Software-ul sistemului de supraveghere functioneaza pe doua circuite paralele. „Pana la sanctionarea soferilor indisciplinati in trafic, sistemul functioneaza in paralel si calibreaza timpii de asteptare din trafic”. Daca exista un timp mort de circa cinci secunde la semafor intre doua masini, software-ul va considera ca fluxul de masini s-a oprit si, astfel, va schimba culoarea”, a exemplificat directorul DGADP.

Soferii indisciplinati n-au nici o scapare
Dupa conferinta am fost invitati sa vedem „creierul” sistemului inteligent de semaforizare din sediul DGADP unde se stocheaza informatiile culese de camerele de supraveghere. Imaginile din trafic sunt redate in timp real pe un monitor care afiseaza arterele principale de pe bulevardul Mihai Viteazul si arata modul in care se desfasoara circulatia in Zalau. Directorul DGADP Aurel Bican a prezentat sistemul in toata splendoarea lui impreuna cu soft – ul si celelalte componentele aferente. Alin Bican a facut o demonstratie pe baza unor date culese deja din trafic, din care a reiesit modul prin care sunt monitorizate abaterile disciplinare in trafic atat in cazul unei fortari pe culoarea rosie a semaforului, cat si in cazul unei depasiri de viteza. „Sistemul de supraveghere realizeaza sase poze, din care patru sunt de context si doua de certificare”, a precizat directorul DGADP. Spre exemplu, daca cineva trece pe culoarea rosie a semaforului, cele patru imagini de context localizeaza masina si conducatorul auto inainte de a trece pe rosu. Acestea sunt edificatoare pentru a dovedi ca numerele de identificare ale masinii coincid cu autovehiculul proprietarului indisciplinat. Pozele de certificare depisteaza impatimitii de viteza si surprind masina si conducatorul ei in timp ce se angajeaza sa treaca pe rosu. Vitezomanii sunt surprinsi in doua ipostaze de imaginile camerelor de supraveghere in trafic, care inregistreaza datele de identificare ale masinii si viteza cu care s-a deplasat.

Sase puncte „fierbinti” in care radarele nu te iarta
Au fost amplasate sase radare pe bulevardul Mihai Viteazul. Pe sensul de mers spre Centru au fost montate radare la intersectia cu strada Armoniei, langa Scoala Generala Numarul 1, in fata fostului magazin „Perla” si in zona intersectiei cu strada 9 Mai, langa ceas. Pe sensul de mers spre gara au fost montate radare in zona intersectiei cu strada Corneliu Coposu, in zona parcarii mari de la blocul A96 si in zona accesului spre magazinul „Lidl”. Antentie la trafic si la sistemul lui inteligent!

Proiectul in cifre
„S-a finalizat, in sfarsit, implementarea proiectului >>Sistem de management al traficului in Municipiul Zalau<<„, a spus primarul Radu Capilnasiu, tinand sa spuna de la bun inceput ca din cele patru milioane de euro cheltuite pe acest proiect doar doi la suta au fost bani de la bugetul local, restul fiind asigurat prin finantare europeana. Tot primarul a justificat proiectul, argumentand ca era necesar din doua motive: „echipamentele invechite de semaforizare erau depasite fizic si moral, iar siguranta traficului rutier trebuie sa creasca in Zalau”.
Managerul sef al proiectului, Rodica Ciurte, a prezentat datele tehnice ale proiectului. Asa am aflat ca pentru acest proiect a fost semnat un contract de finantare in 8 decembrie 2011. Proiectul s-a realizat pentru a optimiza circulatia din oras si pentru a creste siguranta circulatiei in unsprezece intersectii din cele mai aglomerate zone din Zalau (bulevardul Mihai Viteazul si strada Tudor Vladimirescu – Gheorghe Lazar – Saguna – zona cu trafic greu), Traseul sistemului de supraveghere cuprinde 3,5 kilometri de fibra optica, 84 de stalpi, 176 de semafoare, 165 de indicatoare rutiere, potrivit informatiilor furnizate de Primaria Zalau. Procedura achizitiei publice si intarzierea platilor au condus la prelungirea perioadei de implementare a proiectului”, a spus Rodica Ciurte.