Prinsi de euforia castigurilor financiare in crestere, inregistrate in ultimii doi ani, mii de romani si-au cumparat masini scumpe in sistem de leasing. Daca, in momentul cumpararii, ratele la firma de leasing puteau fi acoperite din acele venituri in crestere, odata cu instalarea crizei – care a dus la reduceri salariale sau chiar la pierderea locului de munca – tot mai multi romani s-au vazut in imposibilitatea de a-si achita ratele la masina. Asa a aparut fenomenul returnarii masinilor catre firmele de leasing, numarul celor care apeleaza la aceasta masura extrema fiind, la nivel national, de ordinul miilor.
De regula, clientul aflat in imposibilitate de plata nu instiinteaza imediat firma de leasing in legatura cu situatia sa financiara, ci incearca, in functie si de permisivitatea firmei respective, sa traga cat mai mult de timp. Se poate ajunge, astfel, si la amanari de pana la un an de zile. La un moment dat, leasingul decide, totusi, sa-si recupereze masina, situatie in care se adreseaza unei firme de recuperari, care preia dosarul clientului rau-platnic. Firma de recuperari isi trimite agentii la adresa clientului cu o notificare de reziliere a masinii. De cele mai multe ori, clientii predau de buna voie autoturismul, pe baza unui simplu proces verbal de predare. Exista, insa, si situatii in care acestia se opun. In astfel de cazuri, agentii firmelor de recuperare apeleaza la executori judecatoresti si chiar la sprijinul fortelor de ordine.
Si fara masina, si fara bani
Predarea, de buna voie sau nu, a masinilor pentru care clientii nu mai pot plati rata la leasing nu inseamna ca acestia scapa, ulterior, de orice cheltuiala. Aproximativ 80 la suta dintre clientii care aleg sa returneze pe banda rulanta masinile catre firmele de leasing sunt actionati in judecata pentru recuperarea pierderilor suportate de companiile de leasing. Acestea au titlu executoriu pe ratele de leasing, dar mai sunt si alte costuri, iar pierderile cauzate trebuie recuperate. Recuperarea se face prin vanzarea masinii, care se face, de obicei, dupa un interval de maximum trei luni de la predarea ei, in acest interval clientul avand dreptul sa-si revendice masina (asta, bineinteles, dupa ce achita ratele restante, penalitatile si cel putin trei rate in avans). Daca dupa cele trei luni masina nu este recuperata de client, ea este evaluata si scoasa la vanzare. In functie de aceasta evaluare, clientul poate sa-si recupereze o parte din banii platiti deja sau, din contra., trebuie sa mai achite o suma pentru acoperirea diferentei dintre evaluarea initiala si aceasta din urma. Cum preturile la masinile second hand au scazut dramatic in ultimele luni, suma recuperata prin vanzarea masinii va fi foarte mica, deci valoarea care va trebui acoperita de client va fi considerabila. De asemenea, cu cat masina este mai scumpa, cu atat mai greu va fi vanduta, iar diferenta de platit va fi mai mare.
Si salajenii au ajuns sa returneze masinile
Fenomenul returnarii masinilor catre firmele de leasing nu ocoleste nici Salajul. Lunar, cel putin zece masini de diverse marci – de la cele mai ieftine, pana la autoturisme de lux – iau drumul firmelor de leasing din Bucuresti. Raportat la celelalte judete, Salajul sta, totusi mai bine, asta poate si din cauza ca aici leasingul nu a fost prima optiune a clientilor, data fiind oferta extrem de bogata si ieftina de masini second-hand, aduse din Germania de zecile, poate sutele de “traficanti” auto din judet.