La inceputul anului, deja 30% din localurile tarii se declarau in faliment. iIn primul trimestru din 2009, peste 620 de restaurante erau radiate din evidentele Registrului Comertului, cu 30% mai multe decat anul trecut, in aceeasi perioada. |i cum criza a inghitit mare parte din clientii care frecventau restaurantele, administratorii au lasat mandria la o parte, recurgand la diverse strategii de supravietuire.
Clientii si criza au impus “Meniul Zilei”
Una dintre solutiile adoptate de cei mai multi proprietari de localuri a fost ^meniul zilei^. Desigur, ca in paralel s-au incercat si alte modalitati de promovare a business-ului, cum ar fi: reduceri de preturi la unele sortimente; dupa-amieze la televizor, in timpul competitiilor sportive; specialitatea casei. Singura care a demonstrat ca merita a fi continuata, fiind pe placul clientilor, este meniul zilei.
Pranz pentru toate buzunarele
Preturile sunt atractive si accesibile pentru buzunarul fiecaruia dintre noi. Alternativa de a lua pranzul la Meniul Zilei este gustata din plin si de cei care se situeaza din punct de vedere financiar peste nivelul de trai al omului de rand. Preturile unui astfel de pranz, servit de obicei intre orele 11.00 si 14.00 oscileaza intre 10 si 15 lei, valoare in care se include: supa, felul doi (eventual cu salata), paine si in cele mai multe localuri, desert.
Colac de salvare
Toti cei care ofera aceasta alternativa, pe timp de criza, au admis ca meniul zilei este un colac de salvare al business-ului. “De cand a inceput criza, 70% din castiguri provin din meniul zilei, in timp ce in vremurile bune, acesta reprezenta doar 40% din castiguri, pon-derea fiind detinuta de preparatele la comanda”. Cei care sunt convinsi ca perioada de criza economica nu trebuie sa se limiteze doar la granita supravietuirii, ataca si alte variante: micul dejun si livrarile la domiciliu sau la institutii.
Mai multa munca, castiguri mai mici
Domna Viorica Pop, administratorul localului RANIERO, a apreciat ca “meniul zilei este deocamdata o solutie, pentru care se munceste mult si din care nu iese un castig foarte mare”. Daca o portie de gratar ar costa 20 lei, in cazul meniului, trei feluri de mancare sunt la numai 11 lei. Chiar daca castigurile nu sunt spectaculoase, mai sunt unele mici secrete, care pot constitui “carligul” afacerii. “Trebuie sa ne adaptam la cererile clientilor nostri si sa ne diversificam. Cum e la mare trecere fasolea uscata, pregatim pentru prima zi a saptamanii ciolan cu fasole. Painea este din belsug, iar apa minerala este servita gratis, la un anumit numar de persoane. Avem grija sa nu dezamagim si sa nu le gresim cu ceva clientilor. Daca sunt multumiti si daca mancarea este pe gustul lor, mai trec pragul unitatii noastre si altadata”.