Cele 287 de acțiuni de control ale comisarilor de la Protecția Consumatorilor Sălaj scot la iveală o realitate cruntă pentru consumatorii din județ. Oamenii sunt bătaia de joc a comercianților din piețe, magazine și restaurante.
Deficiențele constatate ne demonstrează acest lucru, pentru că s-au găsit vitrine pentru depozitarea produselor și preparatelor neigienizate, cu praf în exces, rugină și mucegai; grătarele frigiderelor aveau rugină în exces; pavimentul aferent camerelor frigorifice și congelare era insalubru, neigienizat de o perioadă mare de timp; produse cu data limită de consum depășită; depozitarea direct pe paviment a legumelor și fructelor, ape minerale, băuturi răcoritoare; folosirea unor coșuri sau tomberoane de reziduuri fără capace; cântare și alte mijloace de măsură fără verificare metrologică; legume și fructe cu mucegai, putregai, improprii consumului uman; produse cu ambalaje deteriorate, fără traducere în limba română; produse care nu respectă etichetarea conform prevederilor legale, cu deficiențe referitoare la țara de origine, ambalaj/documente de proveniență sau borderouri de achiziții; lipsă afișare preț/um/monedă; lipsă documente de proveniență a legumelor și fructelor; comercializare de sare neiodată; jucării periculoase notificate în sistemul Rapex.
În urma neregulilor constatate la operatorii economici din HORECA din orașele și satele sălăjene, inclusiv la magazinele chinezești și în zona food court de la Value Center, comisarii au aplicat 294 de sancțiuni contravenționale și amenzi de aproape 2,3 milioane de lei! Pe lângă amenzi, comisarii au dispus o serie de măsuri complementare: oprirea definitivă de la comercializare a produselor alimentare neconforme, în valoare de 25.225 de lei, oprirea temporară de la comecializare a produselor până la remedierea deficiențelor, în valoare de 142.131 lei, precum și oprirea temporară a prestării serviciilor până la remedierea deficiențelor în 12 unități.
”Verificările s-au derulat și au urmărit modul în care sunt respectate prevederile legale în domeniul specific de activitate. Comisarii CJPC Sălaj vor continua acțiunile de verificare a respectării drepturilor consumatorilor și, așa cum am demonstrat în diverse cazuri, indiferent de operatorul economic, vor fi luate măsuri urgente de conformare, inclusiv sancțiuni contravenționale complementare. Îndemnăm consumatorii să dea dovadă de implicare și spirit civic printr-o atitudine activă față de situațiile negative cu care se confruntă, mai ales atunci cand conștientizează că anumite drepturi ale lor au fost încălcate. Numai prin eforturi susținute și conjugate vom putea eradica într-un final practicile neconforme cu legislația în vigoare”, precizează Dorel Fechete, comisar șef adjunct al Protecției Consumatorilor Sălaj.
Cei care constată nereguli sau vor să facă reclamații și sesizări se pot adresa Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor Sălaj, cu sediul în municipiul Zalău, Str. Unirii, nr. 20, de luni până joi, între orele 8.00-16.30, iar vinerea, între orele 8.00-14.00. Reclamațiile sau sesizările se pot transmite și direct pe site-ul ANPC www.anpc.ro, ocazie cu care se vor încărca toate documentele în probatoriu referitoare la aspectele care se reclamă. Pentru solicitări, lămuriri, consiliere, telefon de contact: 0377755360 și e-mail secretariat.salaj@anpc.ro.