Ca urmare a semnalarii de catre Comisia Europeana a unor probleme legate de transpunerea in legislatia nationala a unor directive privind serviciile financiare, vanzarea bunurilor de consum si garantiile conexe, legislatia romaneasca a fost modificata si completata. Inspectorul sef adjunct al Oficiului Judetean pentru Protectia Consumatorului (OJPC) Salaj, Dorina Rednic, a precizat ieri, in cadrul unei conferinte de presa, noutatile legislative din domeniul protectiei consumatorului, stabilite prin Ordonanta de Urgenta nr.174/2008, care va intra in vigoare in 27 decembrie 2008.
15 zile pentru repararea produselor aflate in garantie
De foarte multe ori se intampla ca un produs nealimentar de folosinta indelungata (frigider, televizor etc.) sa se defecteze in perioada in care este in garantie. Pana acum, timpul rezonabil in care trebuia reparat un asemenea produs era inteles diferit de consumator si de catre prestatorul de servicii. Potrivit lui Rednic, remedierea deficientelor aparute la produse sau servicii ori inlocuirea produselor care nu corespund in cadrul termenului de garantie sau de valabilitate si nu sunt imputabile consumatorului, se va face in termen de 15 zile din momentul in care operatorul economic a luat cunostinta de deficientele respective. De asemenea, in cadrul termenului de garantie, prestatorii de servicii vor asigura toate operatiunile necesare remedierii deficientelor constatate sau inlocuirea produselor utilizate in cadrul serviciilor respective, inclusiv transportul, manipularea, diagnosticarea, expertizarea, etc.
Bancile, obligate sa-si informeze corect clientii
In cazul serviciilor financiare, consumatorul are dreptul de a fi informat in mod corect inca din faza precontractuala, asupra tuturor conditiilor din contract. La solicitarea unei oferte de credit, bancile au obligatia de a oferi gratuit consumatorului, pe hartie sau pe alt suport durabil, un grafic de rambursare ori alt document care sa mentioneze costurile totale ce vor fi suportate de consumator si un exemplar al proiectului contractului de credit. Orice forma de publicitate referitoare la contractele de credit va cuprinde rata dobanzii aferente creditului, fixa sau variabila, valoarea totala a creditului, dobanda anuala efectiva, durata contractului de credit si valoarea totala platibila de consumator. Ordonanta mai prevede ca in contractul de credit sau de depozit se vor mentiona si costurile de administrare, de retragere sau depunere numerar. Totodata, se interzice majorarea comisioanelor, taxelor, tarifelor, introducerea si perceperea de noi taxe sau comisioane care nu au fost mentionate in contract. Mai sunt interzise clauzele contractuale care dau dreptul furnizorului de servicii financiare sa modifice unilateral clauzele contractuale fara incheierea unui act aditional acceptat de consumator.
Orice notificare cu privire la modificarea continutului clauzelor contractuale referitoare la costuri va fi transmisa consumatorilor cu cel putin 30 de zile inainte de intrarea acesteia in vigoare, iar consumatorul are la dispozitie 15 zile de la primirea notificarii pentru a comunica acceptarea sau neacceptarea noilor conditii. Neprimirea unui raspuns din partea consumatorului in acest termen nu se considera acceptare tacita. „n sfarsit, bancile nu vor mai putea sa modifice contractele dupa bunul plac.
Si agentiile imobiliare vor fi sub “papucul” OPC-ului
Alte modificari aduse in favoarea consumatorilor sunt obligatiile care le revin agentiilor imobiliare. Si acestea, ca si bancile, vor trebui sa-si informeze consumatorii in scris, corect si complet inca din faza precontractuala. Agentii vor trebui sa ofere informatii despre preturile practicate pe piata, posibile deficiente sau dezavantaje ale vecinatatilor imobilului, nivelul comisionului practicat de agentia imobiliara, situatia juridica a imobilului precum si nivelul estimativ al costurilor ce urmeaza sa fie suportate de consumator. Agentiile nu vor putea solicita consumatorilor plata comisionului daca nu s-a incheiat un contract de intermediere si nu se permite plata in avans a comisionului, partiala sau totala, decat cu acordul scris al consumatorului.
Mai multa protectie pentru consumatori
Articole
Hoață din Sânmihai, luată de acasă de polițiști
O tânără de 25 de ani, din Sânmihaiu Almașului, a primit o vizită nedorită joi dimineața. Polițiștii Biroului de Investigații Criminale din cadrul Poliției Municipiului Zalău i-au trecut pragul pentru o percheziție domiciliară, în cadrul unui dosar penal întocmit sub aspectul săvârșirii infracțiunii de furt calificat, Potrivit anchetatorilor, la data de 6 decembrie, tânăra ar fi pătruns în locuința unei femei, din municipiul Zalău, de unde ar fi sustras suma de 2.700 euro și 1.500 lei. Anul…
Mai mult...Pagină web pentru a prinde infractori periculoși
ENFAST (European Network of Fugitive Active Search Teams – Rețeaua Europeană a Unităților de Căutare Activă a Urmăriților), împreună cu Europol, Poliția Română și agențiile de aplicare a legii din alte state membre, au lansat o campanie de creștere a gradului de informare publică, în scopul prinderii persoanelor urmărite pentru săvârșirea de infracțiuni grave, în Europa. Peste 20 de persoane urmărite au fost publicate pe site în acest an, campania vizând persoane urmărite pentru infracțiuni contra vieții.…
Mai mult...