Săptămâna asta, în Parlament se va dezbate o moțiune simplă depusă de USR pentru demiterea ministrului Justiției, Cătălin Predoiu. USR susține că ministrul trebuie să plece din Guvern. Anunțul a fost făcut de către fostul ministru al Justiției, Stelian Ion, cel de la care a pornit scandalul care a dus la ruperea coaliției de guvernare PNL-USR-UDMR. „Vă rog să permiteţi să anunţ, în plenul Camerei Deputaţilor, depunerea moţiunii simple «Din nou cu tancul peste Justiţie – ministrul Cătălin Predoiu»”, a spus Stelian Ion săptămâna trecută.

De ce trebuie să plece Cătălin Predoiu?

Potrivit celor de la USR, ministrul liberal trebuie să plece pentru mai multe motive.

”A dat o lovitură gravă luptei anticorupție, prin reorganizarea și întărirea SIIJ și știrbirea competențelor DNA și DIICOT; a creat o superimunitate pentru judecătorii CCR; a abandonat DNA-ul pădurilor; a numit-o pe Giorgiana Hosu, cea care aproape a îngropat Dosarul <10 August>, la conducerea DIICOT, în dispreț total față de toți cei care au fost gazați și bătuți în Piața Victoriei și încă așteaptă aflarea adevărului în justiție. Toate aceste decizii îndepărtează România de un obiectiv important: ridicarea MCV. Ca ministru, Cătălin Predoiu nu a făcut decât să saboteze reforma justiției și s-a transformat în apărătorul politicienilor și magistraților penali, care vor să scape de anchetele DNA. Pentru toate acestea, Cătălin Predoiu trebuie să plece”, este motivația celor de la USR.

Proiectul realizează obiectivul desființării SIIJ

De cealaltă parte, Ministerul Justiției susține că proiectul propus realizează obiectivul desființării SIIJ, garantează independența judecătorilor și asigură o selecție riguroasă a procurorilor care instrumentează cauze cu magistrați, pentru că prevede condiții de vechime și de experiență, prin Plenul CSM. Mai mult, se înlocuiește SIIJ cu un sistem mult mai eficace de anchetă, inclusiv în cauze de corupție, 12 procurori la Parchetul General și 30 de procurori în teritoriu, câte doi la fiecare Curte de Apel. În creionarea acestuia s-a folosit modelul Parchetului European, cu un nucleu de procurori la centru și procurori în teritoriu.

De ce nu se întoarce competența la DNA? Semnalele numeroase venite din sistem, inclusiv din CSM, au condus la o astfel de soluție. ICCJ a respins recent apelul DNA împotriva Raportului Inspecției Judiciare în care au fost constatate o serie de nereguli grave în activitatea acestei instituții.

În plus, a fost valorificat în proiect avizul deja emis al Comisiei de la Veneția asupra subiectului desființării SIIJ: realizarea obiectivului desființării SIIJ.

”În avizul nr.1036/ 2021, Comisia de la Veneția a spus că trebuie eliminate din lege orice ”filtre procedurale” în situația declanșării anchetelor sau trimiterii în judecată, așa cum sunt în proiectul aflat deja la Parlament, proiectul de față le exclude, respectă și valorifică avizul Comisiei Veneția; în avizul nr.924/2018, Comisia Veneția a spus că recurgerea la ”procurori specializați” este o alternativă la SIIJ, iar proiectul prevede că procurorii anume desemnați de CSM vor avea experiență solidă și specializare profesională; în avizul nr.950/2019, Comisia de la Veneția a spus că excluderea procurorilor din CSM de la decizia privind selecția procurorilor SIIJ este criticabilă, iar în proiectul de față, procurorii iau parte la decizie, pentru că desemnarea se face în Plenul CSM; în avizul nr.950/2019, CV a spus că SIIJ este exogenă sistemului ierarhic al Ministerului Public și în afara autorității Procurorului General, iar proiectul de față stabilește clar că sistemul de competențe care ia locul SIIJ este încadrat logic în organizarea ierarhică a Ministerului Public. De asemenea, decizia CJUE din 18.06.2021 stipulează exclusiv obligativitatea desființarii, iar despre reglementarea internă este prevăzut doar faptul că trebuie respectată independența magistraților”, explică, pentru Graiul Sălajului, secretarul de stat din cadrul Ministerului Justiției, avocatul zălăuan Bogdan Ilea.

”Sunt de un an în acest Minister și am văzut două categorii de miniștri: una vocală și sterilă în rezultate, iar o a doua orientată spre rezultate. În două luni, acest ministru al Justiției a recuperat timpul pierdut în 2021 și a dus la capăt proiectul desființării SIIJ, cu agrementul sistemului judiciar și al tuturor vocilor relevante în domeniu. Ar trebui să ia notițe despre cum se lucrează, prin consultarea sistemului judiciar, nu postând cartoline pe Facebook”, a mai spus Bogdan Ilea.