Cand v-am scris despre faptul ca Ministrul Transporturilor Lucian Bode, aflat sambata 15 februarie 2020  la Zalau, a declarat ca, soseaua ocolitoare a Zalaului tronsonul 2 va fi construit cu o firma din China si ca, tunelul Meses va intra in licitatie cat de curand unii ati strambat din nas. Unii poate din convingere politica care nu va permite sa vedeti dincolo de propriul partid, iar altii poate pur si simplu din lipsa de credinta, uneori justificata, alteori exagerata. Prin acest articol, vrem sa aducem in atentia cititorilor nostri  o problema semnalata de ministrul Bode, o problema care nu e greu sa o intelegem daca vrem, ce afecteaza dezvoltarea infrastructurii in Romania. Chiar daca ministrul nu a dat nume, nu e greu sa intuim si sa intelegem ce se petrece in spatele acestor lucruri, mai ales cand vine vorba de bani grei, iar pradatori stau la panda. In aceste cazuri, ca cetateni de prea putine ori am luat atitudine, mai ales cand vine vorba despre acele companii straine care vin castiga licitatii pe infrastructura, nu isi platesc subcontractorii in majoritatea lor romani, dar incaseaza sume colosale pe legi si sentinte date chiar de cei care ar trebui sa ne proteje interesele, in timp ce ai nostri falimenteaza. Nu degeaba in limba italiana exista un joc de cuvinte intre "imprenditori " (antreprenori) si "prenditori", adica cei pusi pe capatuiala, mai putin pentru a face lucrurile cum trebuie pentru care au fost platiti. Sa nu uitam cazuri de companii, precum cea care "ne-a construit" o autostrada, iar ulterior s-a surpat, o companie care in propria tara culmea era acuzata de coruptie, dar in Romania a avut tupeul sa dea CNAIR-ul in judecata si spre fericirea noastra, a contribuablilor romani a pierdut. Pentru a intampina astfel de situatii si a le pune capat este nevoie atat de curaj, cat si de o schimbare de legislatie, precum cea propusa de ministrul salajean, pe care o prezentam in acest material.

rn

Bode: "Antreprenori generali au zeci de milioane de euro datorii catre subcontractori".

rn

"Ce am constat eu in cele trei luni de mandat. Am constat, pe deoparte noi ca si beneficiari, Statul Roman se achita de obligatile contractuale fata de antreprenori. Noi astazi cand vorbim (n.r. 15 februarie 2020) nu avem nici o datorie catre comapniile care executa spre exemplu autostrazi in Romania, dar e valabil si pentru structura feroviara. Strict pe componenta de autostrazi avem 134 de km de autostrazi in lucru in diferite stadii, nu avem nici un cent datorie catre aceste firme. In schimb aceste firme , antreprenori generali au zeci de milioane de euro datorii catre subcontractori, ca sunt subcontractori declarati, ca sunt furnizori de servici, de materiale nu isi platesc subcontractorii. Ei spun asa "noi i-am platii, dar avem cate revendicari, acele nenorocite de "claim"-uri, avem revendicari la dvs. si trebuie sa ni-le platiti . Suntem de acord ca trebuie sa platim revendicari, acolo unde ele sunt definitive si irevocabile. Mai avem si o prevedere legala care ne ajuta sa platim aceste claim-uri, inainte ca ele se devina definitive in conditiile in care respectiva companie depune o scrisoare de garantie bancara. Noi platim respectiva revendicare si pana la final cand ramane definitiva aceasta revendicare, daca instanta ne da dreptate noua, ca Stat retragem banii din garantia bancara, daca nu se inchide procedura. La ce ne-a ajuta acesta reglementare, ordonanta 7 ( n.r. Ordonanta de urgenta nr. 7/2016 privind unele masuri pentru accelerarea implementarii proiectelor de infrastructura transeuropeana de transport, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative), acesta ordonta ne ajuta sa nu m-ai platim penalitati" a declarat ministrul Lucian Bode.

rn

Bode: "Multe companii mari au venit in Romania, au castigat licitatia si 99,9% di executia efectiva a fost realizata de companii romanesti".

rn

Ministrul a dat exemplu unei compani italiene, la care nu a vrut sa ii dea numele, care in instanta a castigat o revendicare, dupa ani si ani de procese, a carei baza era de 7 milioane si la final Statul a fost obligat sa-i plateasca 46 de milioane (penalitati, dobanzi, etc). Bode a mai spus ca vorbim ca de aceeasi antreprenori si pe rutier si pe feroviar unde sunt 5-7-10 firme mari, care din pacate neplatindu-si subcontractorii, subcontractorii nu mai livreaza si apar acele blocaje in a se incadra in termen. Mai mult, Bode a declarat ca o spune cu toata responsabilitatea: "multe companii mari au venit in Romania, au castigat licitatia si 99,9% di executia efectiva a fost realizata de companii romanesti. Daca acest companii nu au fost platite, directia lor a fost spre insolventa si faliment". "Astazi daca o mare companie straina castiga licitatia, pentru ca indeplineste conditiile legale, a continat Bode-daca se uita in Romania. nu gaseste o companie pe care sa o angajeze subcontractor si sa realizeze respectiva lucrare. Companiile vor fi obligate in perioada urmatoare, daca doresc sa implementeze proiecte de infrastructura, rutiera sau feroviara, proiecte majore sa-si asigure capacitatea atat materiala, cat si in ceea ce priveste resursele umane, sa lucreze din prima zi si pana in ultima zi cand trebuie sa predea lucrarea. Nu sa vina cu gandul ca de regula castigam invitatia si gasim noi prin Romania vreo 300-400 de muncitori. Nu mai gasesc! Nu mai gasesc! Bode a avertizat ca in Romania nu mai gasesc astfel de doritori de a-si lua tepe de la marile companii" si a spus "ca doreste sa modifice legslatia astfel incat, la fel ca in Ungaria la fel ca in Polonia, subcontractorul, daca realizeaza lucrarea si nu este platit de antreprenor general sa poata sa vina sa depuna factura direct la beneficiar, iar noi sa platim direct aceasta factura si sa-i debitam antreprenorului suma facturata direct catre subcontractor. " Ministrul spune ca aceasta este una dintre solutiile la care s-au gandit pentru a proteja intr-un fel sau altul subcontractorii care in 95% din stituatii sunt companii romanesti, cu 3-50 angajati, 4-5-20 de utilaje. "Pentru ca altfel vom vorbi despre lipsa capacitatii administrative a statului de a implementa aceste proiecte de infrastructura si credeti-ma, astazi cand vorbim nu banii sunt problema, avem fonduri, si europene si fonduri bugetare. Sunt institutii financiare europene, internationale care doresc sa vina langa noi, care sa finanteze obiective mari cum este Comarnic-Brasov sau Sibiu-Pitesti, sau autostrada Moldovei. Doresc sa vina langa noi BEI, BERD, Banca Mondiala. Nu problema banilor o avem, ci lispa capacitatii de implementare a acestor mari proiecte de dezvoltare a infrastructurii in Romania" a concluzionat Ministrul Tranporturilor si Infrastructurii Lucian Bode.