De la 1 ianuarie 2021, piața energiei electrice a fost complet liberalizată, ceea ce înseamnă că fiecare consumator poate alege o ofertă de pe piața concurențială a furnizorilor de energie electrică.
Cu toate acestea, un procent foarte mic de consumatori au migrat în piața liberă, din cauza lipsei de informare. Conform unui raport ANRE, în România, piața reglementată pentru consumatorii casnici de energie s-a împărțit între Electrica(51%), Enel(21%), Cez(12%) și E.on(16%).
În Sălaj, Electrica Furnizare are în jur de 101.000 consumatori, din care doar 12,6% au trecut în ultimii 5 ani pe piața concurențială, spun surse neoficiale din cadrul companiei.
Oricum, din prima zi a acestui an, în față la Electrica este coadă în fiecare zi. Zeci de oameni stau la rând, speriați de faptul că trebuie să schimbe furnizorul până în 31 ianuarie, dar și că ar putea rămâne fără contracte de furnizare a energiei.
Problema contractelor nu e atât de gravă pe cât pare. Impedimentul principal îl reprezintă faptul că oamenii nu sunt informați sau, de cele mai multe ori, se informează din surse neoficiale.
Consumatorii vin la sediul Electrica Furnizare de la primele ore, chiar înainte de începerea programului, și se așează la coadă pentru a se informa în legătură cu noua liberalizare sau să efectueze plăți care, în contextul epidemiei de Coronavirus, se mai pot face doar cu cardul.
Întregul proces este îngreunat și de faptul că Electrica Furnizare, dintr-un număr de peste 40 de angajați, a redus personalul și a rămas cu 12 salariați pentru că sistemul s-a informatizat foarte mult și toate procedurile de efectuare a plăților și de încheiere a contractelor au trecut în online.
Surse neoficiale din cadrul companiei spun că sălăjenii care se prezintă la sediul Electrica, odată informați, ajung la părerea că nu prea merită să schimbe furnizorul deoarece noile tarife de pe piața concurențială înseamnă cam 20 de lei în plus la o factură de 300 de lei, de exemplu. Creșterea de preț nu ajunge nicidecum la un procent de 26%, cum s-a vehiculat în spațiul public, ci undeva pe la 10-12%, spun aceleași surse neoficiale. Și multă lume nu știe că din prețul final doar 50% reprezintă valoarea propriu-zisă a energiei. Restul procentelor merg spre tariful de distribuție al operatorului care întreține rețelele, plus acciză și certificate verzi. Niciuna dintre firme nu va “sări calul”, deoarece în piață există concurență.
Până una alta, oamenii preferă să vină zi de zi în fața sediului. Sunt, majoritatea, oameni în vârstă care nu se știu informa de pe internet sau nu se descurcă să folosească procedurile de plată sau schimbări de contract în mediul online.
Indiferent dacă faci contract nou pe piața concurențială sau nu faci, tot vei plăti mai mult. Avem experiența privatizărilor anterioare, după privatizarea IGO, prețul apei a crescut de peste 10 ori față de perioada socialistă. Noi nu suntem bulversați deloc dar totuși, avem o nelămurire. Dacă apare o defecțiune la alimentarea cu energie electrică a unul bloc cu contracte la mai mulți furnizori, oare care dintre firmele de apartament furnizoare va remedia deranjamentul ?
De vina nu sunt beții oameni ci hăbăucii din guvernul incompetent condus de Zincomprtentul de Câțu !!!
Nu-l vedeți in aparițiile TV? Și chipul lui inspira neîncredere, neprofesionalism, harababura, incompentenței, etc
De când judecam oamenii după chip ? Probabil ție îți inspirau încredere Dragnea și Dancila
o au jurnalistii alarmisti, care au invadat spatiul media cu fake news-uri.
Daca nu fac niciun contract ci rămân cum am fost ( la Electrica) ce se intampla? Nu ramane acelasi furnizor?