Printre cele o suta de proiecte cu finantare europeana, pe care Guvernul si Fondul Monetar Interna-tional au convenit sa le aduca pana la sfarsitul anului la un nivel de realizare de 50 la suta se numara Reabilitarea drumului DN1H Rastoci-Halmasd in valoare de 157 de milioane de euro si Realizarea sistemului de management integrat al deseurilor in judetul Salaj, derulat de Consiliul Jude-tean, investitie ce se ridica la suma de 27,6 milioane de euro. Daca primul obiectiv de este in grafic, la cel de al doilea se afla in plina desfasurare procedura de atribuire a ofertelor.
Proiectele prioritare, negociate cu FMI, au avansat extrem de modest si au un grad scazut de executie.

Guvernul a convenit in 2011 cu Fondul Monetar International sa aduca 100 de proiecete cu finantare europeana, pana la sfarsitul acestui an, la un nivel de realizare de 50 la suta. Proiectele trebuie finalizate in perioada 2012-2015. Intentia a fost ca ritmul lucrarilor sa avanseze macar cu 5-10 la suta pana la finele anului 2011. Pe lista Guvernului, pe langa reabilitarea drumului DN 1H Zalau – Alesd, a fost inclus si proiectul de realizare a sistemului de management integrat al deseurilor in judetul Salaj, derulat de Consiliul Judetean si care se ridica la suma de 27,6 milioane de euro. Lista acestor proiecte, in valoare totala de aproximativ 8 mi-liarde de euro, a fost conve-nita de Guvern cu Fondul Monetar International la sfarsitul anului trecut, majo-ritatea dintre acestea fiind atunci la un stadiu de executie cu putin peste 0 la suta. Pentru multe dintre aceste proiecte, semnate in intervalul 2009-2011, Exe-cutivul s-a angajat sa ridice gradul de executie aproape de 50 la suta, daca termenul de finalizare nu expira chiar in acest an. Ultimele date privind evolutia acestor pro-iecte pana la 29 februarie, releva insa ca situatia a ramas neschimbata pentru aproape jumatate dintre investitii.
Procent de realizare de 3 la suta
Aproape jumatate din cele 100 de proiecte UE prioritare derulate de Guvern au avansat extrem de modest in primele doua luni ale anului, cu un grad de executie si de jumatate de procent, sau nici macar nu au fost lansate, iar realizarile estimate pentru acest an au fost revizuite in scadere in unele cazuri. In cazul altor proiecte, ritmul de executie este extrem de modest, nereusind sa avanseze cu mai mult de cinci procente sau chiar jumatati de procent. De exemplu, la capitolul „Cresterea gradului de implementare a proiectului in primele doua luni ale anului 2011”, in judetul Salaj gradul de realizare a fost intre 0 si 3,1 la suta, cu o tinta de executie pentru acest an de 51 la suta. Pentru proiectul de management integrat a deseurilor, potrivit paginii de internet a Consiliului Judetean Salaj, procedurile de achizitie publica pentru contractul de proiectare si lucrari de executie au fost demarate in septembrie 2011. „Conform calendarului procedurii de atribuire, in data de 22 noiembrie 2011 a avut loc deschiderea ofertelor, la aceasta data, procedura de atribuire fiind in desfasurare”, se arata pe site-ul Consiliului.
Reabilitarea DN1H este in grafic
Ministerul Transporturilor va plati 25,7 milioane de euro catre firma Spedition UMB, controlata de „regele asfaltului” Dorinel Umbrarescu, care se va ocupa de reabilitarea tronsonului Halmasd-Hereclean din DN 1H. Cealalta portiune din DN 1H, Zalau-Rastoci, este reabilitata de catre PA&CO International, pe acest tronson lucrarile incepand in primavara lui 2011. Reabilitarea completa a drumului DN1H, Halmasd-Rastoci, costa 157 de milioane de euro. Mircea Crisan, directorul Sectiei Drumuri Nationale Zalau, sustine ca in urma discutiilor avute cu cei doi constructori este posibila finalizarea lucrarilor pana la sfarsitul acestui an, „insa receptia va fi facuta la inceputului lui 2013”.