Într-o conferință de presă desfășurată joi, Inspectoratul Școlar Județean Sălaj și Casa Corpului Didactic au prezentat o situație cu privire la modul de desfășurare a școlii online la nivelul județului pentru anul trecut și anul școlar în curs.

“Școala a fost mai mult mediatizată pe partea de sănătate în ultima vreme, dar numărul actorilor e foarte mare și implică elevi, profesori și părinți. Venim în fața dumneavoastră să prezentăm un pic cum stă situația referitoare la nivelul județului Sălaj în ceea ce privește anul 2020 și încheierea primului semestru din anul școlar 2020-2021, precum și continuarea desfășurării activităților în perioada următoare”, a spus inspectorul școlar general, Vasile Bulgărean.

Anul trecut a fost unul greu din toate punctele de vedere, iar sistemul de învățământ a trebuit și el să se adapteze noilor condiții. Activitățile de predare-învățare au trecut în mediul online, iar la nivelul unităților de învățământ s-a desfășurat un program numit “Școala de acasă”, început în luna mai 2020 și finalizat la începutul lunii decembrie, în cadrul căruia școlile au centralizat date referitoare la stocul de dispozitive și, în funcție de dosarele depuse, s-au distribuit 4.250 de tablete.

Prin Ordonanța nr.144 și prin diverse proiecte s-au obținut finanțări pentru a asigura un an școlar bun din punct de vedere al tehnologiei, spun șefii învățământului sălăjean. Potrivit datelor prezentate, în județul nostru sunt puțini elevi care nu dețin un dispozitiv necesar școlii online sau nu au acces la tehnologie. Mai exact, 1% dintre elevi nu au acces de niciun fel la cursurile online. Profesorii din unitățile de învățământ în care sunt înscriși acești copii s-au adaptat situației, astfel că aceștia primesc lecțiile și temele pe foi.

Pentru a veni în sprijinul unităților de învățământ care nu au reușit prin Ordonanța 144 sau prin alte sponsorizări să-și procure dispozitivele necesare, Inspectoratul Școlar a obținut 750 mii lei, bani din care s-au achiziționat tablete, laptopuri, table smart și camere web. Pe lângă acestea, s-au achiziționat și materiale de protecție sanitară (384 mii măști , 4.400 l soluție dezinfectant, 370 de dispersoare, 370 de covoare dezinfectante și 170 de flacoane de săpun lichid). Toate sunt în depozitele inspectoratului, urmând ca în perioada următoare să fie distribuite în unitățile de învățământ.

Pentru formarea continuă a profesorilor, Casa Corpului Didactic a asigurat instruirea acestora cu privire la desfășurare activităților de predare-învățare pe platformele online. Dacă anii trecuți activitatea de formare debuta în ianuarie-februarie, în acest an școlar, influențat de condițiile epidemiologice, formarea a început încă din septembrie. Peste 500 de cadre didactice au luat parte la cursuri de formare în regim online legate de învățarea la distanță, profesori care, la rândul lor, au diseminat modalitățile de folosire a platformelor online în unitățile de învățământ din care provin.

În anul școlar precedent nu s-au desfășurat olimpiade sau concursuri, nici măcar în mediul online. Casa Corpului Didactic a desfășurat doar unele expoziții în mediul virtual, în parteneriat cu școlile sau cu Palatul Copiilor.

Legat de listele de vaccinare pentru profesori, despre care ministrul Educației a afirmat că trebuie să fie gata până în 15 ianuarie, “mare parte din corpul profesoral este pentru vaccinare dar nu avem încă o situație finală”, spune Vasile Bulgărean.

Sunt și câteva cadre didactice care au renunțat la activitate în contextul pandemiei de coronavirus. “Marea majoritate sunt în pragul pensionării”, a conchis inspectorul general.

Legat de problema elevilor cărora nu le poate fi încheiată situația la învățătură pentru că efectiv le-au lipsit dispozitivele pentru a putea participa la școala online, 227 de copii se găsesc în această situație. De menționat că aceștia nu sunt copii cu alte probleme sau copii cărora nu li s-a putut încheia situația deoarece nu au frecventat școala.

Per ansamblu, conducerea Inspectoratului Școlar se declară mulțumită de felul în care a reușit să gestioneze învățământul sălăjean în condiții pandemice. Activitățile au fost monitorizate îndeaproape și s-a urmărit calitatea predării actului de învățare, precum și claritatea mesajelor lecțiilor către elevi, spun reprezentanții instituției.